O tym, jak światowi specjaliści stosują marketing w czasie rzeczywistym mówi raport sporządzony przez firmę Wayin.
Korzystając z okazji, przypomnieć o sobie
“Power out? No problem” („Brak prądu? Żaden problem”). Tak oto marka Oreo zareagowała na nagły brak prądu podczas meczu o mistrzostwo w futbolu amerykańskim na stadionie Super Dome w Nowym Orleanie. Z powodu braku światła mecz został chwilowo wstrzymany. Przecież w ciemności grać nie można. Ale zawsze można coś jeść. I właśnie na ten fakt, marka Oreo zwróciła uwagę, zamieszczając na oficjalnym fanpage’u zdjęcie ciastka w ciemności, opatrzone wymienionym wyżej hasłem.
Źródło: http://contentmarketinginstitute.com/2015/04/real-time-marketing-wont-work/
Od tego czasu wiele marek w podobny sposób spontanicznie reagowało na wydarzenia, które absorbowały społeczność Internetu. Marketing w czasie rzeczywistym wkrótce stał się niezbędnym elementem większej i planowanej kampanii marketingowej. Obecnie okazuje się być najważniejszym trendem marketingowym 2015 roku.
Spontaniczna, ale przemyślana reakcja
Zdając sobie sprawę z możliwości, jakie stwarzają Social Media, specjaliści od e-marketingu coraz częściej podejmują działania wychodzące poza planowaną strategię, a wymagające nieco elastyczności. Przejawem takiego podejścia jest właśnie marketing w czasie rzeczywistym.
Real-time marketing to sposób komunikowania się marki z grupą docelową. Polega na dostarczaniu angażujących treści odwołujących się do aktualnych wydarzeń, które absorbują użytkowników Internetu i skłaniają do podjęcia dyskusji prowadzonej w Social Media. Marketing w czasie rzeczywistym jest więc spontaniczną, ale przemyślaną reakcją na aktualne wydarzenia. Jest doskonałą metodą na angażowanie odbiorców pod warunkiem, że content odwołujący się do zdarzenia jest dostarczony stosunkowo szybko.
Real-time marketing w praktyce
Ze względu na konieczność szybkiego reagowania, real-time marketing jest stosunkowo trudną metodą, jednak prawidłowo zrealizowany przynosi wymierne korzyści. Praktyczne zastosowanie marketingu w czasie rzeczywistym pokazuje „2015 Wayin Real-Time Marketing Report”. Firma Wayin przeprowadziła badanie wśród ponad 200 specjalistów z e-marketingu, których firmy osiągają dochody przekraczające 100 milionów dolarów rocznie.
Z raportu wynika, że aż 89% specjalistów do spraw marketingu uważa real-time marketing za skuteczną metodę pozwalającą osiągać cele biznesowe – i co ważne, za wartą praktykowania. Ponad połowa ankietowanych (58%) przyznała, że w minionym roku odwołała się w Social Media do ważnych wydarzeń – większość przynajmniej raz. Marki, które reagują za pośrednictwem Social Media na ważne wydarzenia dostrzegają wyższy zwrot z inwestycji – 98% potwierdziło pozytywny wpływ RTM na generowane przychody.
Badania pokazują, że komunikacja za pośrednictwem Social Media i przy wykorzystaniu adekwatnego contentu staje się kluczowym punktem w działaniach marketingowych. W raporcie podkreślono wzrost znaczenia mniej planowanego, a bardziej spontanicznego marketingu, wymagającego zaangażowania w content tworzony w odniesieniu do zdarzeń i publikowany na Social Media. Real-time marketing niewątpliwie zyskuje na znaczeniu, więc marki coraz odważniej inwestują w tego typu działania:
- 66% specjalistów od marketingu zamierza zwiększyć budżet dedykowany działaniom na Social Media,
- 51% specjalistów od marketingu planuje zwiększyć budżet specjalnie na RTM.
Okiem światowych specjalistów
Z raportu wynika, że specjaliści zajmujący się e-marketingiem dostrzegają korzyści wynikające ze stosowania real-time marketingu i coraz chętniej sięgają po tę metodę. Respondenci biorący udział w badaniu przeprowadzonym przez Wayin przyznali, że real-time marketing pomaga w realizacji wielu różnych celów biznesowych. Wśród nich najczęściej wymieniali:
- 56% budowanie relacji z klientami,
- 55% promocję ważnych wydarzeń,
- 51% promocję strategii contentowej,
- 49% wzrost zaangażowania i zasięgu Social Media,
- 48% wsparcie strategii e-commerce,
- 47% pozyskiwanie nowych klientów,
- 40% budowanie zasięgu i wzrost świadomości marki (identyfikowanie sympatyków marki).
58% ankietowanych przyznało, że prowadzony marketing w czasie rzeczywistym opiera o Social Media – odpowiadając na zdarzenia i angażując klientów. Tym samym Social Media nie służą już wyłącznie do monitorowania sytuacji, ale są źródłem informacji, które można wykorzystać w prowadzonej kampanii. Niestety często działania związane z marketingiem w czasie rzeczywistym nie stanowią integralnej części ogólnej strategii marketingowej. Tylko 35% ankietowanych specjalistów praktycznie zajmujących się real-time marketingiem posiada w swoim zespole 3-5 osób, których zadaniem jest monitorowanie i szybkie reagowanie na ważne wydarzenia.



















