8 narzędzi, które pomogą w Twojej pracy z AdWords

AdWords jest tak powszechny, że ciężko znaleźć firmę, która z niego nie korzystała. Ale jednocześnie wymagania wobec Adwordsowców są coraz większe. Jak zatem zwiększyć efektywność swojej pracy i stanąć na wysokości zadania?
26 sierpnia 2016

Zatem Adwords, powiadasz...

praca przy laptopie 2Bardzo często spotykamy się z opinią dotyczącą obsługi AdWords, którą najlepiej oddaje powiedzenie „easy to learn, hard to master”. Rzeczywiście, same założenia czy mechanizmy działania tego narzędzia są dość proste do opanowania. Trudności zaczynają się na późniejszych etapach – czyli na realizowaniu i prowadzeniu konkretnych kampanii reklamowych.
 
Odpowiednie planowanie, optymalizacja, nadzór nad budżetem i swego rodzaju naturalne wyczucie – to umiejętności, które musi posiadać dobry AdWordsowiec. W innym przypadku, efekty kampanii będą niezadowalające, albo niepotrzebnie będą „przepalane” pieniądze na reklamę. A jeśli prowadzi się jednocześnie wiele kampanii? Bez odpowiedniej wprawy i organizacji pracy, to naprawdę trudne zadanie.
 
Istnieje jednak klika narzędzi, które pomagają w skutecznym i sprawnym realizowaniu zadań, a naszym zdaniem są wręcz podstawą warsztatu każdego AdWordsowca.

No to zaczynamy...

adwords planner słów kluczowychPlaner Słów Kluczowych

Podstawowe narzędzie przygotowane przez Google. Pomaga wyszukiwać nowe propozycje słów kluczowych do kampanii na podstawie promowanej strony, używanych do tej pory fraz, a nawet całych kategorii.
Dużą zaletą Planera jest dostęp do historycznych danych o liczbie wyszukiwań i sugerowanej stawce CPC. O ile prognozowane koszty nie zawsze się sprawdzają, o tyle informacje o konkurencji i dane statystyczne bardzo pomagają w planowaniu działań. 
 

Arkusz kalkulacyjny - Excel/Google Docs

Chyba każdy zna to narzędzie, przede wszystkim z pracy biurowej. Jednak jest to także wierny „przyjaciel” każdego szanującego się AdWordsowca. Arkusz przydaje się zarówno przy tworzeniu struktury kampanii – możemy potem wszystko bardzo szybko zaimportować wykorzystując Edytor AdWords, jak i do późniejszych analiz danych czy przygotowywania raportów.
Arkusze Google Docs są także bardzo często wykorzystywane do prezentowania wyników działania skryptów AdWords.
 

Edytor AdWords

Edytor AdWords to praktyczne narzędzie, które ma jedną niezaprzeczalnie genialną funkcję. Pozwala wprowadzać zmiany w kampaniach nawet w trybie offline, a następnie opublikować je kiedy znów będziemy w zasięgu sieci. Co więcej, aplikacja pozwala wprowadzać zbiorcze zmiany, co przyspiesza tworzenie i koordynację nawet bardzo dużych kampanii.
 

Google Analytics

To absolutnie podstawowe narzędzie dla każdej osoby zajmującej się marketingiem w sieci, w tym i AdWords. Integracja Analyticsa i AdWords to pierwsza rzecz, jaką należy zrobić siadając do każdej, nawet najmniejszej kampanii. Dzięki połączeniu obu aplikacji, możemy szczegółowo analizować ruch, segmentować odbiorców, a także śledzić aktywność użytkownika oraz monitorować skuteczność wielu elementów kampanii.

Merge Words

To proste narzędzie. Ale można nie zdawać sobie sprawy jak bardzo przyśpiesza pracę, dopóki nie zacznie się z niego korzystać. Merge Words pomaga w przygotowywaniu listy słów kluczowych. Jak sugeruje sama nazwa, pozwala na łączenie wielu wyrazów w całe frazy, a także od razu zamykać je w nawiasach kwadratowych (dopasowanie ścisłe), w cudzysłowie (dopasowanie do wyrażenia) lub dodawać modyfikator dopasowania przybliżonego (+).

Keywordtool.io / Ubersuggest.io

W swoim działaniu narzędzia te są podobne do Planera Słów Kluczowych. Mają jednak mechanizm podpowiedzi, podobny do tego jaki występuje w wyszukiwarce Google. Po wprowadzeniu słowa kluczowego dostajemy listę podobnych zapytań wprowadzanych przez użytkowników do wyszukiwarki. Dzięki temu możemy dopracować nie tyle listy wykorzystywanych słów, co listy słów wykluczających.
 

Skrypty AdWords

Efektywna praca wiąże się z możliwością automatyzacji najczęściej powtarzanych czynności. Taką rolę spełniają właśnie Skrypty AdWords oraz Reguły Automatyczne. Za pomocą skryptów możemy modyfikować stawki w prowadzonych kampaniach lub na różnych kontach, tworzyć cykliczne raporty, a także monitorować prawidłowe działanie adresów URL reklam. Oczywiście to tylko wierzchołek góry lodowej, ponieważ w sieci dostępna jest ogromna ilość skryptów, które spełniają przeróżne funkcje. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby samemu stworzyć kod, który będzie dopasowany do własnych potrzeb.
 

SEMRush

Ciekawe narzędzie, dzięki któremu możemy dowiedzieć się więcej o konkurencji i kosztach za kliknięcie w reklamę dla wybranego słowa kluczowego. Karta podglądu słowa prezentuje również powiązane frazy, które możemy wykorzystać w swoich kampaniach. Przysłowiową „wisienką na torcie” są informacje o reklamach naszej konkurencji. W przypadku polskiej wersji wyszukiwarki Google nie zawsze mamy dostęp do kompletu danych, natomiast jeżeli działamy np. w języku angielskim, możliwości SEMRush mogą nam bardzo ułatwić życie.
 

To do dzieła!

Skonfigurowanie swojego własnego „warsztatu pracy” jest w gruncie rzeczy sprawą indywidualną dla każdego AdWordsowca. Ilość różnych „pomocniczych” aplikacji jest całkiem spora, a ich dobór wymaga testowania i samodzielnego decydowania co jest przydatne, a co nie.
 
Powyższą listę przygotowaliśmy bazując na naszym własnym doświadczeniu i uważamy, że wymienione narzędzia stanowią niezbędne minimum do efektywnej pracy. Życzymy udanych kampanii!
 
słownictwo ecommerce

Podobne wpisy

Prawdziwe zarządzanie Facebookiem i jak dużo Faceboook o nas wie

23sierpnia2016
Tekst dedykuję zwykłym konsumentom Facebooka - nie firmom ani marketingowcom, którzy pewnie nic nowego dla siebie w nim nie znajdą. Jakiś czas temu ktoś zapytał mnie jak ukryć się przed reklamami?

Liczba fanów w social media kłamie!

19sierpnia2016
Social media to niezwykle potężne i prężnie rozwijające się narzędzie marketingowe. Jak jednak weryfikować ich efektywność? Zobaczcie sami.