Banki i ich usługi w wyszukiwarkach internetowych
Faktem jest, że boom i ogromne zainteresowanie wokół Social Media nieco ostudziły zapał marketerów do korzystania z tradycyjnych metod promocji, takich jak na przykład świadome zarządzanie jakością obecności w wyszukiwarkach internetowych. W sieci są tysiące ofert proponujących marketing w oparciu o Social Media natomiast większość z nich ogranicza się jedynie do prowadzenia FanPage i reklam w Facebooku. Jak pokazują jednak statystyki prawda jest brutalna – Social Media nie sprzedaje usług finansowych. Owszem, pozwala na wręcz modelowe działania Public Relations, natomiast nie generuje leadów w tej konkretnej branży.

Element | Ilość stron | ||
2008 rok | 2012 rok | ||
Słowo kluczowe (jedno z: „lokata”, „kredyt”, „kredyt hipoteczny”, „pożyczka”) w tytule strony głównej | 1/10 | 5/10 | |
Poprawny pod względem pozycjonowania opis strony głównej | 1/10 | 5/10 | |
Przyjazna adresacja podstron | 4/10 | 8/10 | |
Menu strony przyjazne robotom wyszukiwarek – ułatwiające indeksowanie całej witryny | 5/10 | 10/10 | |
Słowa kluczowe (jedno z: „lokata”, „kredyt”, „kredyt hipoteczny”, „pożyczka”) w meta tagu keywords | 3/10 | 8/10 |
Widać wyraźnie, że serwisy internetowe banków znacznie się poprawiły pod katem dostępności i optymalizacji dla wyszukiwarek. Nadal istnieją jednak banki, których portale nawet w najdrobniejszym stopniu nie uwzględniają zasad zgodnych ze sztuką SEO.
Biorąc pod uwagę fakt, że fraza „kredyt”, a dokładnie „credit” znajduje się na 5 miejscu w rankingu najdroższych słów kluczowych w płatności za kliknięcie (CPC) dziwi, że banki nadal bardziej wolą inwestować w boksy sponsorowane niż rozpocząć ekspansję w naturalnych wynikach wyszukiwania. Na łamach Gazety Wyborczej (http://wyborcza.biz), dziennikarka Anna Popiołek pisze, że w zeszłym roku firmy z sektora finansowego wydały w Google AdWords 110 milionów złotych – autorka nie ujawniła źródła informacji.
Porównanie kosztów promocji poprzez pozycjonowanie i boksy sponsorowane znajduje się w poniższej tabeli:
Element | Boksy sponsorowane | Pozycjonowanie |
Koszt stworzenia Landing Page | niski | nie ma potrzeby |
Koszt optymalizacji witryny | niski | wysoki |
Koszt stworzenia witryn wspomagających pozycjonowanie oraz dodatkowo przekierowujących ruch na stronę banku | nie ma potrzeby tworzenia takich witryn | jeśli kampania ma być profesjonalna to koszty są wysokie |
Koszt miesięczny | bardzo wysoki | niski |
Generowany ruch miesięczny po roku |
uzależniony od przeznaczanej kwoty. Płatność następuje za każde wejście na stronę. Średni koszt za jedno wejście na stronę w branży finansowej to 6 – 10 PLN. Chcąc pozyskać 10 000 wejść na stronę trzeba zaplanować około 70 000 PLN . | Będąc w TOP 10 na hasła „lokata”, „kredyt”, „kredyt hipoteczny”, „pożyczka” można spodziewać się około 15 000 – 25 000 wejść na stronę miesięcznie |
W przypadku pozycjonowania koszty początkowe, takie jak optymalizacja witryny czy stworzenie witryn wspomagających pozycjonowanie oraz dodatkowo przekierowujących ruch na stronę banku są dużo wiesze niż w przypadku boksów sponsorowanych. Plusem jest, że dla celów pozycjonowania nie ma potrzeby tworzenia strony Landing Page.
W perspektywie długookresowej pozycjonowanie potrafi wygenerować dużo większy ruch, który dodatkowo będzie znacznie tańszy. Kontynuując zaplanowaną strategię koszty miesięczne są stałe i na umiarkowanym poziomie. Zdobywanie ruchu z wykorzystaniem, boksów reklamowych jest związane z płatnością za każde przejście użytkownika – przy dużych kampaniach chcąc pozyskać 10 000 wejść na stronę trzeba zaplanować nawet 70 000 PLN netto na same kliknięcia. Do tego dochodzą koszty obsługi kampanii przez wyspecjalizowaną agencję.
Warto zauważyć, że promocja wykorzystująca boksy sponsorowane wygrywa również pod względem mierzalności. Dużo łatwiej dokonać analizy ruchu pochodzącego z boksów sponsorowanych, gdzie dysponujemy jasną informacją, które słowo kluczowe i w jakim czasie wygenerowało konwersję. Pozycjonowania nie da się tak konkretnie zmierzyć. Warto tutaj wspomnieć, że analiza efektu sprzedażowego przy promocji w Social Media jest praktycznie niemierzalna.
Internauci ufają wyszukiwarce Google, a strony wyświetlane wysoko w rankingu w oczach użytkowników zyskują miano liderów w swoich branżach. W klasyfikacji światowego zaufania do marki przeprowadzonej przez firmę konsultingową Reputation Institute, Google stanęło na najwyższym miejscu podium. Aż 86% pytanych uznało, że wyniki wyszukiwania Google są obiektywne i uczciwe, zatem wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania nie tylko zwiększa liczbę odwiedzin, ale też buduje wizerunek firmy.
Choć popularność najważniejszych branżowych haseł – „kredyt” i „kredyt hipoteczny” w ostatnich latach (jako efekt uboczny kryzysu) spadła, Google Trends pokazuje, że dobra passa powraca:
