Branża turystyczna w wyszukiwarkach

Skala i dynamizm rozwoju turystyki w ostatnich latach świadczy o transformacji procesów społecznych. Odległość miedzy miastami, państwami czy kontynentami nie jest dla nikogo przeszkodą. Ludzie stali się otwarci na nowe kultury i znajomości.
7 lutego 2011

Proces ten jest tak silny, że prawie nic nie jest w stanie zatrzymać rozwijającego się rynku turystycznego. Światowy kryzys ekonomiczny, wybuch wulkanu, paraliż ruchu powietrznego czy niedawny upadek kilku polskich biur turystycznych niewiele wpłynęły na sprzedaż turystycznych ofert. Co więcej niektóre biura turystyczne ogłosiły, że w ciągu ostatniego roku sprzedaż ofert wzrosła nawet o 30 proc. Rezerwacja wycieczek nie ustawała nawet w kwietniu 2010 roku w okresie erupcji wulkanu, a nawet skoczyła sprzedaż wycieczek z własnym dojazdem.

Instytut Turystyki Sp. z o. o. opublikował statystyki wyjazdów Polaków za granicę w 2010 roku. W pierwszym półroczu 2010 roku było około 19,5 mln wyjazdów, co daje 10 procentowy wzrost w stosunku do pierwszej połowy 2009 roku. Do Polski natomiast przyjechało około 28 mln cudzoziemców, czyli o 9 procent więcej niż w tym samym okresie 2009 roku.

Proporcjonalnie do rozwoju branży rosną wymagania współczesnego klienta zainteresowanego turystycznymi ofertami. Turyści stają się coraz bardziej doświadczeni i poinformowani. Internet staje się dla nich ważnym kanałem zdobywania wiedzy oraz dokonywania zakupu produktów i usług turystycznych. Jak pokazuje raport Gemius "Turystyka wśród internautów" z 2009 roku, sieć stanowi najpopularniejsze źródło informacji dla osób chcących skorzystać z ofert turystycznych. Według tego badania aż 58 procent osób używa Internetu w celu zaplanowania wyjazdu z biurem podróży. Warto też podkreślić, że badanie pokazało znaczącą pozycję wyszukiwarek w branży turystycznej. Informacje z wyszukiwarek internetowych były źródłem wiedzy o turystyce dla 53 procent badanych.

Inny raport również z 2009 roku opublikowany tym razem przez Google "Produkty i usługi turystyczne w Internecie" pokazuje, że w porównaniu z wcześniejszymi latami, wzrasta obecnie znaczenie Internetu jako metody poszukiwania i kupowania produktów turystycznych w sieci a także i poza nią. Sytuację rynku turystycznego i znaczenie Internetu obrazują również badania wykonane dla Ministerstwa Sportu i Turystyki, wynika z nich, że popyt na usługi turystyczne ma ciągle tendencję wzrostową. I tak np. liczba osób, które korzystały z bazy noclegowej i zbiorowego zakwaterowania oferowanego on-line wyniosła w ubiegłym roku do 19,2 mln. Natomiast liczba udzielonych noclegów w następstwie oferty w sieci to blisko 55,3 mln. Na tej podstawie można stwierdzić, że rezerwacje przez Internet i przegląd ofert turystycznych za jego pomocą jest jednym z ważniejszych elementów promocji branży turystycznej.

W każdej branży, nie tylko turystycznej reklama internetowa rozwija się w ekspresowym tempie (raport IAB z roku 2009) Rynek reklamy on-line to już nie tylko banery displayowe i e-mail marketing, ale a przede wszystkim marketing w wyszukiwarkach tzw. SEM. Jak wynika z tego samego raportu na SEM przypada 26 proc. wydatków reklamowych. Jest to drugi co do wielkości i jednocześnie najszybciej rozwijający się internetowy kanał reklamowy.

Wszystkie badania zachowań konsumenckich w branży turystycznej jednoznacznie podkreślają istotną rolę wyszukiwarki. Według narzędzia Consumer Commerce Barometr, który dostarcza dane o zrachowaniach konsumenckich z 27 krajów, w 36 kategoriach produktowych, dla niemal 80% Polaków dokonujących wyboru wakacji, internetowa wyszukiwarka jest pierwszym miejscem, od którego rozpoczynają poszukiwania swojego celu podróży (IAB we współpracy z Google i TNS Infratest).

Biorąc pod uwagę te statystyki oraz wspomniany wcześniej raport "Turystyka wśród internautów" można dojść do wniosku, że biura podróży mogą wiele zyskać, inwestując w szeroko pojęty marketing w Internecie, a przede wszystkim w reklamę w wyszukiwarkach. Stwierdzenie to może potwierdzić opublikowana przez Google analiza „Solutions for Travel“. Potwierdza ona, że kampania marketingowa w wyszukiwarce w znaczny sposób ułatwia firmom działającym w branży turystycznej dotarcie do potencjalnych klientów na każdym etapie zakupu. Dlatego, że blisko 3/4 klientów branży turystycznej (74%) wykorzystuje wyszukiwarkę internetową podczas poszukiwania informacji i dokonywania zakupu produktów i usług turystycznych on-line. Na dalszy plan schodzi korzystanie ze tradycyjnych ofert w gazetach, magazynach czy poleconych przez rodzinę lub znajomych.

Efektywne przeprowadzona i zoptymalizowana kampania jest w stanie wygenerować na docelowej stronie internetowej ruch o wysokim potencjale sprzedaży tzw. Qualified Leads. Co z kolei prowadzi do zwiększenia ilości klientów, sprzedaży i zysków. Autorzy analizy zapewniają, że konsumenci na całym świecie od USA po Chiny, Australię najpierw zaciągają informacje o swoich podróżach w Internecie. Do wyszukiwarek padają pytania o najlepszą lokalizację, rodzaj zakwaterowania i wyżywienia, wynajem samochodów, rozkład lotów, rejsów itp.

Również Media Contacts wraz z Yahoo! Search Engine przeprowadziły badania na temat wpływu wyszukiwarek na decyzje zakupowe klientów firm turystycznych. 8 na 10 respondentów biorących udział w badaniu przyznało, że wyszukiwarki są dla nich bardziej użytecznym narzędziem przy planowaniu podróży niż tradycyjne źródła informacji turystycznej. Z całego ogółu badanych aż 39 procent przyznało, że dzięki wyszukiwarce odwiedzili strony firm turystycznych, na które pierwotnie nie mieli zamiaru wchodzić bądź nie wiedzieli o ich istnieniu. W podsumowaniu autorzy śmiało stwierdzają, że w wielu wypadkach reklama w wyszukiwarkach jest jedynym źródłem informacji dla nowoczesnego konsumenta a oprócz tego może z powodzeniem budować świadomość marki.

Podobne zdanie mają osoby na co dzień pracujące w branży e-marketingowej. Wojciech Szymański, Kierownik Działu Promocji w Wyszukiwarkach w Ideo Sp. z o.o. uważa, że branża turystyczna stoi przed dużym wyzwaniem jakie niesie z sobą zbliżające się Euro 2012. Internet w tym głównie wyszukiwarki staną się podstawowym narzędziem informacji dla odwiedzających nasz kraj turystów. Szczególnie w tym czasie branża turystyczna nie powinna ignorować tak dużego potencjału jaki niesie z sobą marketing w wyszukiwarkach – podkreśla W. Szymański.

Polscy turyści poszukujący informacji o swoim urlopie w sieci stają się coraz bardziej świadomi swoich wymagań, słowa jakie wpisują w wyszukiwarkę są bardzo sprecyzowane. Poprzez wyszukiwarkę trafiają nie tylko na strony firmowe biur turystycznych, ale także na Facbooka, grupy dyskusyjne, fora internetowe itp. Coraz częściej czytają opinie innych, analizują i porównują ceny, komentują i inicjują dyskusje. Jeszcze kilka lat temu około 29% internautów wyszukiwało informacji turystycznej poprzez specyficzne nazwy np. miejsc lub miejscowości. W 2010 roku ta liczba się podwoiła i ciągle wzrasta. Podobny wzrost wyszukiwań jest notowany na nazwy poszczególnych biur podróży od 25% w 2006 roku do 34% w 2008 roku.


usługi turystyczne - analiza
 

Frazy ‘hotele’ i ‘zakwaterowania’ to najbardziej popularne słowa używane przez e-turystów (59 %). Dużo wyników generują również frazy ‘bilety samolotowe’, ‘ubezpieczenia podróżne’, ‘wynajem samochodów’. Potwierdza to stwierdzenie, że wyszukiwarki stają się jednym z podstawowych elementów planowania podróży a turyści próbują za ich pomocą samodzielnie zestawić dane komponenty oferty.

Wymagania turystów rosną proporcjonalnie do zaostrzającej się konkurencji. Sprostać tej sytuacji można poprzez stworzenie odpowiadającej potrzebom rynku oferty, wdrożeniem intuicyjnego serwisu internetowego, oraz dotarciem do jak największej grupy potencjalnych klientów aktywnie poszukujących informacji turystycznej w wyszukiwarkach. Firmy z branży turystycznej poprzez promocję w wyszukiwarkach mogą w łatwy i efektywny sposób zdobyć klientów i zwiększyć swoje zyski.

tablet

Podobne wpisy

Walka ze spamem

24stycznia2011
Spam jest znany wszystkim użytkownikom sieci, przybiera postać niechcianych i często niepotrzebnych wiadomości elektronicznych. Rozpowszechniany jest masowo pod różną formą i za pośrednictwem różnych narzędzi.

Numeracja wyników wyszukiwania

10stycznia2011
Według badania przeprowadzonego przez firmę Gemius pod koniec 2009 roku procentowa ilość wizyt rozpoczętych wejściem na strony internetowe z wyszukiwarek, wyniosła 94,64% daje to liczbę ponad 15 mln użytkowników miesięcznie w Polsce.