Chiński fenomen – TikTok

Jak w kilka miesięcy sprawić, aby aplikacja mobilna znalazła się w czołówce najczęściej pobieranych i angażowała młodzież do tworzenia contentu w jej obrębie? Zobaczcie jak chiński start-up zdołał to osiągnąć. Poznajcie TikTok.
15 lutego 2019

logo tik tokTikTok to aplikacja, która za sprawą chińskiego start-upu BytaDance i kwoty ok. 1 miliarda dolarów pojawiła się w miejscu popularnego Musical.ly.  Mimo, iż wciąż większość posiadaczy aplikacji pochodzi z Chin, TikTok w piorunującym tempie zyskuje coraz większe ilości użytkowników na całym świecie. Swoją funkcjonalnością bardzo przypomina poprzednika. Aplikacja pozwala na nagrywanie krótkich, 15 sekundowych filmików jednocześnie dając użytkownikom do dyspozycji szeroką gamę opcji edytowania i urozmaicania swoich nagrań, m.in. filtry, nakładki, specjalne efekty oraz ogromną bazę utworów muzycznych.

TikTok Globalnie

W 2018 roku, TikTok był drugą najczęściej pobierana aplikacją na świecie, notując 75 milionów nowych użytkowników w samym grudniu. Na początku 2019 roku, rzekomo za sprawą jednej z wielkich agencji marketingowych w Europie, doszło do wycieku statystyk dotyczących TikToka na starym kontynencie. Światło dzienne ujrzały dane, według których cudowne dziecko ByteDance posiada w Europie średnio 17 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, głównie w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Hiszpanii. Co więcej, właściciele TikToka pracują nad wdrożeniem własnego systemu reklamowego.

Obecnie, reklamy w formacie pionowym, kierowane na Facebook Audience Network mają szanse pojawić się na platformie, jednak algorytm nie jest do końca znany. Ponadto reklamodawcy, podobnie jak na Snapchacie, mają możliwość skorzystania ze sponsorowanych nakładek 2D i 3D oraz wykupienia hashtagu z challengem. Ta druga opcja jest bardzo popularnym sposobem aktywizowania użytkowników TikToka. Polega ona na wykonywaniu przez nich określonego zadania z użyciem konkretnej ścieżki muzycznej. Nagrywanie filmików zgodnych z panującym w danym momencie trendem może spowodować pojawienie się nagrania w zakładce „Dla Ciebie” u milionów użytkowników, dzięki czemu autorzy mają szansę zwiększyć swoje zasięgi docierając do szerszej publiczności. 

Potencjalne umożliwienie zawężenia promocji challengu na dany region dałoby ogromne pole do popisu kreatywnym marketerom.

mapa tiktok
Żródło: http://beta.genmuda.com 

TikTok w Polsce

Szacuje się, że obecnie w Polsce istnieje ok. 500 tysięcy aktywnych użytkowników azjatyckiej platformy, a liczba ta rośnie z dnia na dzień. Według badania agencji GetHero przeprowadzonego na grupie ok. 3500 polskich użytkowników TikToka, największą grupę w Polsce (65%) stanowią uczniowie szkół podstawowych w wieku 13-15 lat, aż 95% z nich to kobiety. 41% Polaków, którzy korzystają z aplikacji pochodzi z małych miast lub wsi. Co ciekawe, aż 70% młodych ludzi deklaruje, że używa TikToka chętniej niż Facebooka.

TikTok

Dlaczego Pokolenie Z uwielbia TikToka?

„Zetki” czyli osoby urodzone pomiędzy rokiem 1996 a 2010, stanowią największa grupę użytkowników następcy Musical.ly. Cechą charakterystyczną tej generacji jest fakt, że nie znają oni świata przed powstaniem Internetu i wychowali się w erze smartfonów i mediów społecznościowych. Według raportu EY siłę nabywczą pokolenia Z globalnie szacuje się na ok 167 miliardów złotych. Przedsiębiorstwa, które dzisiaj zabiegają o lojalność „Zetek” stają przed nie lada wyzwaniem, ponieważ wg badań tradycyjne reklamy działają słabiej na nastolatków, a telewizyjni celebryci mają nikły wpływ na ich decyzje zakupowe.

Na TikToku filmiki odtwarzane są w formacie wertykalnym, szczególnie popularnym wśród młodszych grup wiekowych - wcześniej spostrzegł to również serwis YouTube. Publikowane treści pozbawione są jakiejkolwiek merytoryki czy informacji, bowiem dominuje tutaj content mocno rozrywkowy, a same filmiki bardzo często są zwyczajnie amatorskie. Nikomu to jednak nie przeszkadza- użytkownicy TikToka upodobali sobie swobodę i luz. Nie krępują się publikować swoich video nawet jeśli ich smartfony nie posiadają kamerki najwyższej jakości. Prawdopodobnie właśnie za tym faktem kryje się fenomen TikToka - aż 70% jego użytkowników tworzy content. Żadna z innych platform nie może pochwalić się choćby zbliżonym współczynnikiem zaangażowania społeczności w tworzeniu treści.

TikTok
Źródło: GetHero

TikTok, mimo swojej niezaprzeczalnej popularności, wciąż stanowi pewien niezbadany ląd Internetu. Z pewnością drzemie w nim ogromny potencjał marketingowy. Jak ogromny? Wszystko wyjaśni się po wprowadzeniu przez ByteDance wspomnianego wcześniej systemu reklamowego. Do tego czasu, marketerzy, którzy nie zapoznali się jeszcze z tą aplikacją powinni koniecznie nadrobić zaległości. Wiele wskazuje na to, że najwięcej korzyści wyciągną Ci, którzy się w tym najszybciej odnajdą.

 

Stworzymy strategię promocji Twojej aplikacji mobilnej!

Podobne wpisy

Niestandardowe kampanie w e-commerce - przykłady

8 lutego 2019
Działania reklamowe, aby przyniosły określony cel muszą składać się w spójną całość i być przede wszystkim kreatywne. Specjaliści stale dążą do udoskonalania rozwiązań, które jak twierdzą są w stanie wyprzedzić konkurencję.

Mapa kanałów e-komunikacji

7 lutego 2019
Mapa kanałów komunikacji internetowej została stworzona dla osób, które chcą dotrzeć do większej ilości klientów i szukają odpowiedniego kanału. Zawiera zestaw określonych działań w odniesieniu do postawionych celów.