Co nas czeka w e-marketingu w 2017?

To dopiero połowa roku, ale już powoli zaczynają się spekulacje, co przyniesie dla marketingu przyszły rok. Będzie dobrze, słabo, ciekawie, epicko? Czas pokaże, a póki co wrzucamy do puli swoje 3 grosze...
2 września 2016

Co przyniósł 2016 rok?

media cyfroweRozmowa o marketingowych trendach obecnego roku, to temat rzeka. I prawdopodobnie pojawiłoby się w czasie jej trwania dużo różnych opinii. Nie jest to jednak naszym celem, zwłaszcza, że do końca 2016, jeszcze trochę czasu zostało i wiele rzeczy może się jeszcze zdarzyć. 
 
Warto pamiętać, że współczesny marketing obraca się wokół potrzeb konsumenta i w dużej mierze uzależniony jest od internetu oraz internautów. Bardzo często właśnie tam rodzą się nowe trendy, idee czy popularyzują technologie i rozwiązania. A taka mieszanka potrafi być nieprzewidywalna. Aby nie być „gołosłownym”, warto przytoczyć bardzo świeże wydarzenie jakim jest aplikacja Pokemon GO, a dokładniej wykorzystanie w niej technologii AR. Mało kto przypuszczał, że pojawi się gra, która „zawojuje” cały świat i przy okazji wprowadzi AR do mainstream’u. Rozszerzona rzeczywistość była obecna w biznesie, ale pozostawała dość niszową. Obecnie wielu ekspertów uważa, że wszystko się zmieni za sprawą tej prostej (choć bynajmniej nie taniej w produkcji) aplikacji.
 

Rozwój AR i jeszcze więcej video

ikonki social mediaJakich rzeczy możemy się zatem spodziewać w 2017 roku? Na pewno więcej rozszerzonej rzeczywistości. Technologia od dość dawna znana, pozostawała niszowa. Powodował to brak odpowiednich narzędzi, pomysłu na wykorzystanie i wiary w jej popularność wśród konsumentów. Zmiana nastąpiła dość nagle i przyprawiła marketingowców o szybsze bicie serca. Aplikacja Pokemon GO pokazała, że rynek zdaje się być gotowy na nową płaszczyznę interakcji. Do AR wystarczą współczesne smartfony, które posiada prawie każdy. Nie zapominajmy, że w odwodzie czekają bardziej zaawansowane urządzenia takie jak HoloLens czy Google Glass. Niemniej jednak należy się wstrzymać z huraoptymizmem i z dystansem podchodzić do wykorzystania augmented reality.
 
Obok rozszerzonej rzeczywistości z pewnością będziemy obserwować dalszy wzrost popularności online video i serwisów z nimi związanych. Cisco przewiduje, że w przyszłym roku będą stanowić blisko 70% całego ruchu w internecie. Jednocześnie rośnie selektywność i wymagania odbiorców – jest coraz większy wybór materiałów, kanałów, autorów, a więc i coraz większa konkurencja. Nie powinno to dziwić nikogo – zwiększa się szybkość internetu (zwłaszcza mobilnego) co pozwala użytkownikom oglądać i streamować video, kiedy chcą, gdzie chcą i jak chcą. Co bardziej odważni marketingowcy wieszczą, że powoli obserwujemy schyłek tradycyjnej telewizji. Poczekamy, zobaczymy…
 

Mobile to konieczność, nowe social media to możliwości

Dla wielu to rzecz oczywista, ale wykorzystanie urządzeń mobilnych i dopasowanie do nich stanie się (a właściwie już się staje) czymś niezbędnym. Dotyczy to komunikacji z konsumentami, projektowania stron internetowych (RWD, responsive web design) czy dedykowanych aplikacji. Do tej pory można było mówić o możliwości, teraz mówimy już o konieczności. Oczywiście dla firm, które chcą pozostać konkurencyjne na rynku i atrakcyjne dla użytkowników.
 
Odsuwając na bok fakt, że optymalizacja na urządzenia mobilne jest mocno brana pod uwagę w pozycjonowaniu w Google, nie da się ukryć, że ponad 80% ludzi na całym świecie posiada smartfony i tablety. A co najważniejsze, korzysta z nich cały czas - w pracy, w domu, do rozrywki, w kontaktach z innymi ludźmi, do zakupów itd. Trzeba też pamiętać, że ci użytkownicy mają bardzo ściśle określone standardy – chcą szybkiego, bezproblemowego, wygodnego oraz nieograniczonego miejscem i czasem dostępu do każdej poszukiwanej informacji. 
 
Mówiąc o urządzeniach mobilnych i internecie, nie można zapominać o nieodłącznych aplikacjach i platformach społecznych. Mamy tu na myśli dwie najświeższe z nich Snapchat oraz Periscope, które zdobywają ogromną popularność, a (jak się wydaje) marketing nie wykorzystuje jeszcze w pełni ich potencjału. A przecież te będące bardzo blisko użytkownika platformy, pozwalają kreować „ludzką” twarz marki i jeszcze bardziej zbliżyć się do odbiorców. Należy się spodziewać, że przyszły rok przyniesie w końcu kreatywne i imponujące wykorzystanie tych aplikacji.
 

A na koniec - interaktywność

Na zakończenie warto jeszcze wspomnieć o interaktywności w marketingu. To także niezwykle obiecujący kierunek branży, który, mamy wrażenie, że rozwija się dość nieśmiało. Profesjonalnie zaprojektowany i przemyślany, interaktywny content jest tym co przykuwa uwagę odbiorcy. Przede wszystkim odpowiada codziennej rzeczywistości, w której użytkownicy oczekują interaktywności od wielu rzeczy. Przyzwyczaiła ich do tego szybko rozwijająca się i wygodna technologia. 
 
Poza tym z czysto biznesowego punktu widzenia - łatwiej jest utrzymać uwagę użytkowników, którzy mogą wejść w interakcję z reklamą, komunikatem, opowiadaną historią itd.. Konieczność aktywnego uczestnictwa wymaga od nich z jednej strony koncentracji, z drugiej odświeża i podtrzymuje ich zainteresowanie przekazem. Wybór ścieżek wydarzeń, podejmowanie decyzji w ramach scenariusza, dobieranie interesujących informacji – te i wiele innych rozwiązań, sprawiają, że treści stają się lżejsze i przyjemniejsze w odbiorze niż spora część „klasycznego”, statycznego contentu.
 
Co jednak przyniesie 2017 rok w rzeczywistości – czas pokaże. Marketing i biznes to miejsce magiczne i pełne niespodzianek.
 
profile społecznościowe

Podobne wpisy

Short checklista elementów wpływających na pozycjonowanie

30sierpnia2016
Elementów wpływających na SEO jest bardzo dużo. Google mówi o ok. 200 czynnikach, a przecież to nie jedyna wyszukiwarka. Poniżej znajduje się lista z elementami, na które warto zwrócić uwagę.

8 narzędzi, które pomogą w Twojej pracy z AdWords

26sierpnia2016
AdWords jest tak powszechny, że ciężko znaleźć firmę, która z niego nie korzystała. Ale jednocześnie wymagania wobec Adwordsowców są coraz większe. Jak zatem zwiększyć efektywność swojej pracy i stanąć na wysokości zadania?