Czy domeny EMDs nadal są skuteczną taktyką SEO?

Aktualizacje Google wprowadzane od 2012 roku spowodowały duże zmiany w algorytmie, co przełożyło się na stosowane techniki pozycjonowania. W ramach przeprowadzonych modyfikacji powstaje więc pytanie, jaką domenę wybrać, Exact Match Domains czy Brand Name?
16 listopada 2014

EMD a Brand Name

Exact Match Domains (EMD) to tak zwane dokładnie dopasowane domeny, zawierające w adresie frazę kluczową, natomiast Brand Name to domeny, które w adresie strony zawierają brand, czyli nazwę marki lub firmy.

Zanim Google przeprowadził szereg tak istotnych aktualizacji algorytmu, stosowanie domen EMDs było praktycznie standardem, ponieważ były one traktowane priorytetowo i dlatego też miały istotne znaczenie dla pozycji osiąganych w naturalnych wynikach wyszukiwania. Były w stanie zapewnić wysokie pozycje nawet z mniejszą ilością linków i mniej wartościowym contentem. Prowadziło to do częstej nadoptymalizacji stron – tak pod względem technicznym, jak i w zakresie contentu, podczas gdy w rzeczywistości strona nie przedstawiała dużej wartości dla użytkowników. W konsekwencji nastąpiły zmiany w algorytmie Google mające zapobiegać i uniemożliwiać nadoptymalizację stron, a zmuszać do dbania o jej wartość.

W efekcie zaobserwowano, że przeoptymalizowane, a o niskiej jakości strony EMDs spadły w naturalnych wynikach wyszukiwania. Strony, które się utrzymały, to w rzeczywistości serwisy wartościowe dla użytkowników. Bardzo trudne stało się też uzyskanie wysokich pozycji dla dokładnie dopasowanych domen w branżach bardziej konkurencyjnych.

Aktualizacje algorytmu a SEO

Tym sposobem domeny EMDs nie są już tak skuteczne jak dawniej, a często też coraz trudniej się je pozycjonuje – problemem jest występowanie słowa kluczowego w każdymadresie URL, a także optymalizacja oraz brak zaufania ze strony algorytmu. W związku z tym wydaje się, że znacznie korzystniejszym rozwiązaniem są domeny Brand Name, które wzbudzają większe zaufanie i stwarzają większe możliwości pozycjonowania. Na czym polega różnica?

W przypadku stron opartych na domenach EMDs pozycjonowanie opiera się głównie na jednej najważniejszej frazie kluczowej, podczas gdy Brand w zestawieniu z frazą pozwala na wykorzystanie większej ilości słów kluczowych. Dzięki temu strona jest pozycjonowana na frazy „długiego ogona” (tzw. long tail) i ma większe szanse na uzyskanie lepszych pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Tworzenie podstron na różne frazy kluczowe nie grozi w tym przypadku nadoptymalizacją, a jednocześnie może przyciągnąć na stronę większą ilość użytkowników, dla których odpowiedzią na zapytania są właśnie wybrane frazy.

Wyszukiwanie semantyczne

W wyniku zmian algorytm wyszukiwarki rozpoznaje synonimy, dlatego też używanie jednej frazy z dużą częstotliwością nie jest wskazane. Stosowanie obok fraz również synonimów sprawia, że strona jest pozytywnie postrzegana przez algorytm – jako naturalna, a nie przeoptymalizowana. Zasada ta dotyczy również tworzenia treści na stronie, które zamiast nadmiernej ilości fraz kluczowych, powinny też  zawierać synonimy – treści muszą być również wartościowe dla użytkowników.

Mierzenie efektywności SEO

W ocenie istotne znaczenie mają metody pomiaru efektów SEO, przy czym nie jest najważniejszy wyłącznie aktualny wynik, uwzględnić należy również efekty planowanych działań. Jeśli strategia sprawdza się w danym momencie, nie oznacza to, że będzie skuteczna również w przyszłości. Pod uwagę musi być brany szereg czynników, konieczne jest przeanalizowanie całego ruchu pochodzącego z naturalnych wynikówwyszukiwania. Ważne są sygnały wysyłane przez użytkowników, związane z ich zachowaniem na stronie, jak współczynnik odrzuceń czy czas spędzony na stronie. Każda strona, która nie jest wartościowa dla użytkowników, ma trudności z osiągnięciu wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.

EMDs zdaniem ekspertów

Eksperci są zdania, że dokładne dopasowanie domeny nie jest obecnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na osiągane pozycje w wynikach wyszukiwania. Zwracają uwagę, że zmiany w algorytmie spowodowały konieczność stosowania wielu nowych metod, a strategia działania zazwyczaj musi mieć charakter długoterminowy. W przeciwnym razie efekt pozycjonowania będzie krótkotrwały, ponieważ obecnie to jakość ma największe znaczenie – w tym zawartość strony.

Jeśli domeny EMDs dawały jakiś efekt, to przeważnie na jedną frazę kluczową, podczas gdy aktualnie znaczna część ruchu pochodzi z długiego ogona. Dlatego metoda ta sprawdzi się tylko w przypadku mocnej frazy i silnej marki. Dokładnie dopasowane domeny (EMDs) mogą być też praktykowane w odniesieniu do stron dotyczących działalności obejmującej swoim zasięgiem określony obszar – wówczas bowiem obok frazy podana jest lokalizacja. Jest to związane ze stosowaniem konkretnych fraz wykorzystywanych przez użytkowników poszukujących ściśle określonych informacji, na przykład: myjniasamochodowa.rzeszow.pl

Taktyka SEO

W perspektywy ostatnich zmian algorytmu, idących w kierunku wyszukiwania semantycznego i mających na celu poprawę jakości stron, istotne dla taktyki SEO jest uwzględnianie wielu technik, w tym pozycjonowanie szerokie (z wykorzystaniem long tail) oraz wartościowy content.

seo grafika

Podobne wpisy

Certyfikowani specjaliści Google Analytics

04listopada2014
Google Analytics Individual Qualification to certyfikat kwalifikowanego specjalisty Google Analytics. Jest on uznawany w środowisku web analytics, jako świadectwo wiedzy i umiejętności w zakresie analityki internetowej.

Technika sprzedaży up-selling i produkty dopełniające back-end

22października2014
Cross-selling to nie jedyna strategia sprzedażowa pozwalająca zwiększyć zyski firmy. Równie skuteczne metody to up-selling i back-end, oczywiście pod warunkiem, że są prawidłowo stosowane.