Czy domeny EMDs nadal są skuteczną taktyką SEO?

Aktualizacje Google wprowadzane od 2012 roku spowodowały duże zmiany w algorytmie, co przełożyło się na stosowane techniki pozycjonowania. W ramach przeprowadzonych modyfikacji powstaje więc pytanie, jaką domenę wybrać, Exact Match Domains czy Brand Name?
16 listopada 2014

EMD a Brand Name

Exact Match Domains (EMD) to tak zwane dokładnie dopasowane domeny, zawierające w adresie frazę kluczową, natomiast Brand Name to domeny, które w adresie strony zawierają brand, czyli nazwę marki lub firmy.

Zanim Google przeprowadził szereg tak istotnych aktualizacji algorytmu, stosowanie domen EMDs było praktycznie standardem, ponieważ były one traktowane priorytetowo i dlatego też miały istotne znaczenie dla pozycji osiąganych w naturalnych wynikach wyszukiwania. Były w stanie zapewnić wysokie pozycje nawet z mniejszą ilością linków i mniej wartościowym contentem. Prowadziło to do częstej nadoptymalizacji stron – tak pod względem technicznym, jak i w zakresie contentu, podczas gdy w rzeczywistości strona nie przedstawiała dużej wartości dla użytkowników. W konsekwencji nastąpiły zmiany w algorytmie Google mające zapobiegać i uniemożliwiać nadoptymalizację stron, a zmuszać do dbania o jej wartość.

W efekcie zaobserwowano, że przeoptymalizowane, a o niskiej jakości strony EMDs spadły w naturalnych wynikach wyszukiwania. Strony, które się utrzymały, to w rzeczywistości serwisy wartościowe dla użytkowników. Bardzo trudne stało się też uzyskanie wysokich pozycji dla dokładnie dopasowanych domen w branżach bardziej konkurencyjnych.

Aktualizacje algorytmu a SEO

Tym sposobem domeny EMDs nie są już tak skuteczne jak dawniej, a często też coraz trudniej się je pozycjonuje – problemem jest występowanie słowa kluczowego w każdym adresie URL, a także optymalizacja oraz brak zaufania ze strony algorytmu. W związku z tym wydaje się, że znacznie korzystniejszym rozwiązaniem są domeny Brand Name, które wzbudzają większe zaufanie i stwarzają większe możliwości pozycjonowania. Na czym polega różnica?

W przypadku stron opartych na domenach EMDs pozycjonowanie opiera się głównie na jednej najważniejszej frazie kluczowej, podczas gdy Brand w zestawieniu z frazą pozwala na wykorzystanie większej ilości słów kluczowych. Dzięki temu strona jest pozycjonowana na frazy „długiego ogona” (tzw. long tail) i ma większe szanse na uzyskanie lepszych pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Tworzenie podstron na różne frazy kluczowe nie grozi w tym przypadku nadoptymalizacją, a jednocześnie może przyciągnąć na stronę większą ilość użytkowników, dla których odpowiedzią na zapytania są właśnie wybrane frazy.

Wyszukiwanie semantyczne

W wyniku zmian algorytm wyszukiwarki rozpoznaje synonimy, dlatego też używanie jednej frazy z dużą częstotliwością nie jest wskazane. Stosowanie obok fraz również synonimów sprawia, że strona jest pozytywnie postrzegana przez algorytm – jako naturalna, a nie przeoptymalizowana. Zasada ta dotyczy również tworzenia treści na stronie, które zamiast nadmiernej ilości fraz kluczowych, powinny też  zawierać synonimy – treści muszą być również wartościowe dla użytkowników.

Mierzenie efektywności SEO

W ocenie istotne znaczenie mają metody pomiaru efektów SEO, przy czym nie jest najważniejszy wyłącznie aktualny wynik, uwzględnić należy również efekty planowanych działań. Jeśli strategia sprawdza się w danym momencie, nie oznacza to, że będzie skuteczna również w przyszłości. Pod uwagę musi być brany szereg czynników, konieczne jest przeanalizowanie całego ruchu pochodzącego z naturalnych wyników wyszukiwania. Ważne są sygnały wysyłane przez użytkowników, związane z ich zachowaniem na stronie, jak współczynnik odrzuceń czy czas spędzony na stronie. Każda strona, która nie jest wartościowa dla użytkowników, ma trudności z osiągnięciu wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.

EMDs zdaniem ekspertów

Eksperci są zdania, że dokładne dopasowanie domeny nie jest obecnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na osiągane pozycje w wynikach wyszukiwania. Zwracają uwagę, że zmiany w algorytmie spowodowały konieczność stosowania wielu nowych metod, a strategia działania zazwyczaj musi mieć charakter długoterminowy. W przeciwnym razie efekt pozycjonowania będzie krótkotrwały, ponieważ obecnie to jakość ma największe znaczenie – w tym zawartość strony.

Jeśli domeny EMDs dawały jakiś efekt, to przeważnie na jedną frazę kluczową, podczas gdy aktualnie znaczna część ruchu pochodzi z długiego ogona. Dlatego metoda ta sprawdzi się tylko w przypadku mocnej frazy i silnej marki. Dokładnie dopasowane domeny (EMDs) mogą być też praktykowane w odniesieniu do stron dotyczących działalności obejmującej swoim zasięgiem określony obszar – wówczas bowiem obok frazy podana jest lokalizacja. Jest to związane ze stosowaniem konkretnych fraz wykorzystywanych przez użytkowników poszukujących ściśle określonych informacji, na przykład: myjniasamochodowa.rzeszow.pl

Taktyka SEO

W perspektywy ostatnich zmian algorytmu, idących w kierunku wyszukiwania semantycznego i mających na celu poprawę jakości stron, istotne dla taktyki SEO jest uwzględnianie wielu technik, w tym pozycjonowanie szerokie (z wykorzystaniem long tail) oraz wartościowy content.

seo grafika

Podobne wpisy

Certyfikowani specjaliści Google Analytics

4 listopada 2014
Google Analytics Individual Qualification to certyfikat kwalifikowanego specjalisty Google Analytics. Jest on uznawany w środowisku web analytics, jako świadectwo wiedzy i umiejętności w zakresie analityki internetowej.

Technika sprzedaży up-selling i produkty dopełniające back-end

22 października 2014
Cross-selling to nie jedyna strategia sprzedażowa pozwalająca zwiększyć zyski firmy. Równie skuteczne metody to up-selling i back-end, oczywiście pod warunkiem, że są prawidłowo stosowane.