Daj się znaleźć, czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych

Liczba aplikacji dostępnych na nasze urządzenia mobilne wciąż wzrasta i wynosi obecnie ponad 2 mln. Jednym z kluczowych elementów decydujących o ich popularności jest pozycja w sklepie. Podpowiadamy, na co warto zwracać uwagę przy promocji aplikacji.
23 marca 2018

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych (ASO) to praktyka, która ma na celu zwiększenie jej widoczność w sklepie, a w konsekwencji wykreowanie wzrostu liczby pobrań i instalacji. Do działania tego typu warto dobrze się przygotować i przyłożyć, ponieważ jak pokazuje doświadczenie, najwięcej oprogramowania (65%) instalowanego jest zaraz po znalezieniu w wynikach wyszukiwania. Choćby z tego powodu warto postarać się o jego wartościową pozycję.
 

Jak zyskać pozycję w sklepie z aplikacjami?

Niezależnie czy korzystamy z Androida, czy IOS pozycja w sklepie to jeden z najważniejszych kroków w drodze do sukcesu naszej aplikacji. Górna lokalizacja na liście wyszukiwania znacząco zwiększy jej rozpoznawalność i przyczyni się do sukcesu. Aby ten jednak stał się faktem, należy podjąć odpowiednie działania optymalizacyjne. Oto lista elementów, na które powinniśmy zwrócić uwagę, przystępując do działania:

  • nazwa aplikacji
  • ikona aplikacji
  • zrzuty ekranu z aplikacji
  • recenzje użytkowników
  • liczba instalacji
     

Nazwa ma znaczenie

Książki nie ocenia się po okładce. Ten popularny slogan, który świetnie oddaje specyfikę psychologii pierwszego wrażenia, nie znajduje zastosowania w przypadku pozycjonowania aplikacji mobilnych. Tytuł to jeden z najważniejszych czynników, na jaki zwracają uwagę użytkownicy podczas poszukiwań oprogramowania,  dlatego powinien być krótki i oddawać jego specyfikę.

Nie jest to jednak łatwe zadanie w obliczu niewielkiej ilości znaków, jakiej możemy użyć. Dla przypomnienia – sklep Google Play pozwala na zawarcie tytułu do 50 znaków, App Store udostępnia jedynie 30. Zamknięcie w tak krótkiej formie cech specyficznych i słów kluczowych jest więc nie lada wyzwaniem, do którego należy przyłożyć odpowiednią wagę. Poświęcony czas przyniesie jednak realne korzyści, w postaci przyciągniętej uwagi klientów. Pamiętajmy, że większość aplikacji instalowana jest poprzez system poleceń. Wyrazista i łatwa do zapamiętania nazwa z pewnością pozwoli zbudować jej efektywną pozycję.

Nie należy zapominać także o wyborze odpowiednich słów kluczowych. Ich selekcja nie może być przypadkowa, a ostateczna decyzja musi być poprzedzona dokładną analizą poczynań konkurencji i potrzeb klientów. Te najważniejsze warto zawrzeć na początku nazwy, aby ułatwić wyszukiwanie i zwiększyć szansę zauważenia.

O czym należy jeszcze pamiętać? Przede wszystkim nie wolno kopiować i upodabniać obcych nazw. Takie nieuczciwe praktyki nie są rzeczą obcą, jednak poza chwilowym wzrostem zainteresowania, nie wpływają korzystnie na wizerunek aplikacji, a nawet mogą spowodować jej trwałe usunięcie ze sklepu. Nie warto więc ryzykować.
 

Prosta i estetyczna grafika

Pierwsze wrażenie to jeden z najważniejszych aspektów podczas promocji, a jednym z jego elementów jest ikona. Ta przede wszystkim powinna być estetycznie wykonana i zwracać na siebie uwagę. Warto także zachować spójny styl graficzny z interfejsem i unikać zbyt drobnych elementów, jak np. napisy, które na tak małej przestrzeni będą niewidoczne i popsują całościowy efekt starań.

Kolejnym ważnym punktem prezentacji są zrzuty ekranu. Podobnie jak w przypadku ikony powinny być one tożsame z całością. Wybierając materiał pokazowy, powinniśmy zaprezentować te elementy, które świadczą o unikalności naszej propozycji i korzyściach, jakie konsument może zyskać, decydując się na jej zainstalowanie – może to być przejrzyste menu, atrakcyjny układ treści itd.
 

Siła tkwiąca w opisie

Jeśli nazwa i odpowiednia ikona są już gotowe, pora na kolejny ważny element – opis. Podczas jego przygotowywania do dyspozycji mamy 4000 znaków, w których powinniśmy zawrzeć istotę naszego programu oraz wszystkie ważne słowa kluczowe (IOS dysponuje tutaj dodatkowym polem z dostępnymi 100 znakami). Tekst należy odpowiednio przygotować i zadbać o jego atrakcyjną formę wizualną. Pomoże w tym możliwość pogrubienia najważniejszych fragmentów czy wypunktowanie kluczowych cech. W przypadku tych ostatnich należy dobierać tylko te, które będą najlepiej odpowiadać zawartości aplikacji i będą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów. Warto także pamiętać, że do dyspozycji mamy tzw. krótki i główny opis. Ten pierwszy powinien zawierać jedynie najbardziej ogólne informacje. W drugim możemy pokusić się na nieco więcej. Najważniejsze, na co warto zwrócić szczególną uwagę to jego unikatowość i sprzedażowy charakter. Pomocne mogą okazać się techniki content marketingowe.
 

Poza zasięgiem

Wszystkie wyżej omówione elementy wpływają na pozycję w sklepie i można je z łatwością modyfikować. Co natomiast z segmentami, na które nie mamy wpływu?

Recenzja to jeden z czynników mających kolosalne znaczenie w kontekście ostatecznej pozycji aplikacji, którego nie możemy modyfikować samodzielnie. Któż z nas nie dał się skusić magicznemu oddziaływaniu pięciu gwiazdek? Niestety właściciel ma znikomy wpływ na ich ilość, która maksymalnie wynosi 5. Warto zadbać więc o inne aspekty, które przełożą się na satysfakcję klientów i zachęcą ich do podzielenia się swoją opinią.

Wszystko to przełoży się na ilość pobrań naszego oprogramowania, która z kolei wpłynie na wzrastającą liczbę poleceń i ruchu organicznego. Jeśli do wszystkich opisanych wyżej kroków przyłożymy należytą uwagę, a działania pójdą zgodnie z planem, zyskamy szansę na promocję idealną – samonapędzające się koło, którego efektem będzie ostatecznych sukces naszego programu.
 

Warto skorzystać

Pozycjonowanie aplikacji mobilnej to wyzwanie, które wymaga zaangażowania wielu sił i odpowiedniej wiedzy. Na szczęście można skorzystać z dostępnych narzędzi, jak np. Mobile Action, dzięki któremu dobierzemy najbardziej adekwatne słowa kluczowe czy AppFollow, który pomoże śledzić i zarządzać wszelkimi recenzjami i opiniami na temat naszego produktu. Warto zapoznać się z ich możliwościami, tak aby podejmowane kroki nie były przypadkowe, ale stanowiły wyraz konkretnych działań nakierowanych na ściśle określony cel.

Nieodzownym elementem każdej strategii promocyjnej jest również stałe śledzenie aktualnych danych użycia i optymalizacja działań. Pomoże w tym odpowiednio skonfigurowane kongo Google Analytics z wdrożonym identyfikatorem śledzenia. Informacje takie jak liczba użytkowników, sposoby i poziom ich zaangażowania oraz lokalizacja mogą znacząco wpłynąć na rodzaj i kierunek podejmowanych działań marketingowych.

***

Stworzenie oprogramowania idealnego to jedynie połowa sukcesu. Kolejnym etapem będzie odpowiednie jej wypromowanie, które pozwoli poznać i dotrzeć do jak największej ilości osób. Umożliwia to pozycjonowanie aplikacji mobilnej, stanowiące konieczność w rzeczywistości szybko wzrastającej konkurencji. Do wszystkich tych działań należy przyłożyć odpowiednią wagę i ciągle eksperymentować z nowymi rozwiązanymi, aby już nikt nie przeoczył owoców naszej pracy. Powodzenia.

ASO

Napisz do nas!
Szukasz sposobu na wypromowanie swojej aplikacji mobilnej?
Chętnie pomożemy!

Podobne wpisy

(Nie) handlowa niedziela w e-commerce

16marca2018
Według szacunkowych danych w 2017 roku aż 54% Polaków korzystających z Internetu zrobiło zakupy za jego pośrednictwem. Wszystko wskazuje na to, że tendencja będzie rosnąć, szczególnie że liczba tradycyjnych dni handlowych uległa właśnie ograniczeniu.

Google Lighthouse - nowe rozszerzenie w Chrome

09marca2018
Poprawnie zoptymalizowana strona to jeden z najważniejszych czynników decydujących o zaangażowaniu użytkowników w publikowane treści. Zadanie ułatwiło Google - w jaki sposób? Poprzez darmową wtyczkę Lighthouse.