Direct Answer – jak trafić nad wyniki organiczne w Google?

Direct Answer – jak trafić nad wyniki organiczne w Google?

04 sierpnia 2017

Direct Answer – co to jest?

świat seo
W zeszłym roku Google wprowadziło mechanizm – Direct Answer. To fragmenty treści znajdującej się na stronie www, które stanowią swego rodzaju odpowiedź na pytanie zadane Google’owi przez użytkownika.
 
Zasada działania jest w gruncie rzeczy prosta. Użytkownik poszukuje informacji na określony temat. W wyszukiwarce wpisuje frazę, mającą charakter pytania. Roboty Google przeszukują sieć w poszukiwaniu wartościowych odpowiedzi i wyświetlają fragment jednej z nich wraz z linkiem do konkretnej podstrony serwisu, jej znacznikiem <title> i adekwatnym zdjęciem. DA pojawia się zazwyczaj na jednym z miejsc, przeznaczonych na AdWords. A jeśli te się nie wyświetlą, DA będzie na samej górze.
 
Często odpowiedzi pobierane są ze stron znajdujących się w TOP3 lub TOP10 wyników, nie jest to jednak regułą. Mechanizm ten staje się więc świetną okazją dla firm do zdobycia najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. 
 

Jak to znaleźć się w Direct Answer?

Działania w tym kierunku nie dają oczywiście 100% pewności, że nasza strona znajdzie się w Direct Answer. Możemy jednak zwiększyć szansę, żeby tak się stało. 
 
Przede wszystkim:
1. Tekst powinien mieć charakter definicji, odpowiednią długość (do 350 znaków), zawierać słowa kluczowe i w miarę możliwości wykorzystywać listy uporządkowane i nieuporządkowane
2. Tekst powinien odpowiadać na pytanie jakie użytkownik może zadać w wyszukiwarce (Co to jest? Jak? Gdzie? Co znaczy?) – chociaż nie jest to regułą!
3. Tekst powinien być w miarę aktualny (nie jest to potwierdzone, ale znaczenie może mieć data publikacji / aktualizacji wiadomości. Poza tym Google zawsze przychylniej „patrzy” na strony regularnie aktualizowane i zadbane)
4. Warto zadbać o odpowiednie znaczniki
a. <title> podstrony z definicją – najlepiej taki, który jest pytaniem na udzielaną odpowiedź
b. Odpowiedzi, definicje powinno umieszczać się w paragrafach <p>
c. Należy umieścić znacznik <rel=Author>
d. Zdjęcia i grafiki oznaczać odpowiednio znacznikiem <alt>, zawierającym fragment pytania
5. Pomaga też dodanie miniaturki zdjęcia (160x160 px)
6. Adres URL powinien zawierać słowa kluczowe, jednocześnie zaleca się aby był możliwie krótki, czytelny i estetyczny. 
7. I oczywiście należy zadbać o widoczność strony.
 
Przy tym wszystkim Direct Answer nie jest narzędziem doskonałym i czasem dostarcza błędnych / nieprecyzyjnych odpowiedzi. Co z punktu widzenia przeciętnego użytkownika może być postrzegane jako wadę, natomiast dla marki to zwiększenie szansy na pojawienie się w tym miejscu.
 
Dla przykładu zapytaliśmy Google: „co to jest fidget spinner” i sprawdziliśmy rezultaty w dwóch różnych przeglądarkach. W obu pojawił się ten sam odnośnik, który jednak nie do końca dostarczył nam odpowiedzi na nasze pytanie. Przy okazji tylko w jednym przypadku pojawiły się sąsiadujące boxy Adwords. 
 
direct answer firefox
 

direct answer chrome

 

Wspomnieliśmy o tym, że DA pojawia się najczęściej przy wynikach będących odpowiedzią na pytanie użytkownika. Jednak w tym przypadku też niestety nie można mówić o regule. Nam udało się umieścić serwis klienta pod konkretnym słowem kluczowym i to wyprzedzając wikipedię!

 

direct answer profinfo.pl

Czy warto znaleźć się w Direct Answer?

wyszukiwarka Google
Mechanizmy DA są ciągle modyfikowane i ulepszane. Dlatego ciężko jest wyznaczyć uniwersalne zasady, które zagwarantują pojawienie się topowych miejscach w wynikach wyszukiwania. Jednak szansa na uzyskanie takiego efektu, przy relatywnie małych nakładach pracy, jest z pewnością kusząca.
 
Z pewnością chcielibyście dowiedzieć się jak DA wpływa na CTR strony. Niestety tutaj też nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Istnieje wiele przykładów pokazujących znaczący wzrost statystyk związanych z ruchem na stronie. Są też takie, które powodowały spadki. Dlaczego?
 
Wymieńmy 3 odmienne sytuacje, w których DA może negatywnie wpłynąć na ruch na stronie:
  1. pierwsza jest dość oczywista. Jeśli DA nie dostarcza rzeczywistej odpowiedzi na pytanie użytkownika, zostanie najzwyczajniej pominięte. W ekstremalnych przypadkach, może negatywnie wpłynąć na wizerunek marki, jako „wciskającej się z reklamą wszędzie”
  2. Druga sytuacja jest nieco podstępna. DA ma odpowiadać na pytanie użytkownika. Jeśli zrobi to perfekcyjnie, mieszcząc się w boxie, użytkownik może nie mieć potrzeby przejścia na stronę docelową! Czyli nici z CTR i konwersji. Warto zadbać o ten aspekt, zanim wskoczymy do DA.
  3. Trzecia sytuacja to moment kiedy nasza strona znika z DA. Teoretycznie można powiedzieć nic się nie stało. Ale na Search Engine Land można doszukać się przykładu (przytaczanego przez Gleen'a Gabe), który pokazuje, że zniknięcie strony z Direct Answer skutkowało spadkiem ruchu aż o 39 254 kliknięcia z jednego tylko słowa kluczowego
 

Kilka dodatkowych informacji o Direct Answer

  • Obecność naszej strony w DA, można sprawdzić w SENUTO, gdzie ładnie listuje linki. Niestety nie wszystkie i w takim wypadku pozostaje ręczne wyszukiwanie w Google
  • Ruch z DA pojawia się dopiero w momencie kiedy ktoś kliknie link w boxie i przejdzie na naszą stronę. Statystyki można sprawdzać w Google Analytics (Bezpłatne słowa kluczowe)
  • DA wyświetlane jest najczęściej dla pytań składających się z 3-5 wyrazów (wg Senuto przypada na nie 88% snippetów)
  • Aby usunąć stronę z DA i zablokować jej przyszłe pojawienie się w rezultatach należy w sekcji head umieścić kod <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>
Na zakończenie warto mieć jeszcze na uwadze, że Google testuje rozwiązania, które mają ograniczyć wykorzystanie tego sposobu na zwiększenie widoczności strony. W jaki sposób? Otóż, jeśli nasz link pojawi się w DA, zostanie automatycznie usunięty z wyników organicznych. Nie jest to jeszcze informacja potwierdzona, ale należy spodziewać się, że rozwiązanie to prędzej czy później zostanie wdrożone. Czy zatem będzie opłacało się pojawić w DA? Na to pytanie, każdy będzie musiał sobie odpowiedzieć sam. 
 

Komentarze (0)

Twój komentarz

* - pola wymagane
Copyright © Ideo Force Sp. z o.o.
Marketing zintegrowany - Agencja Marketingowa Ideo Force