Działania promocyjne uczelni wyższych – jaka będzie przyszłość?

Przełom października i listopada jest czasem, w którym działy promocji i rekrutacji uczelni wyższych przygotowują raporty, analizują minioną rekrutację, a przede wszystkim poddają się mniejszej lub większej refleksji.
10 listopada 2017

Przełom października i listopada jest czasem, w którym działy promocji i rekrutacji uczelni wyższych przygotowują raporty, analizują minioną rekrutację, a przede wszystkim poddają się mniejszej lub większej refleksji. Cichnie wrzawa kandydatów składających podania i załatwiających ostatnie formalności. To doskonały moment, aby podsumować w jaki sposób szkoły wyższe promowały się w tym roku i spróbować przewidzieć, jaka będzie przyszłość marketingu uczelni wyższych.

Internetowa rzeczywistość

Dziś już wszyscy marketerzy uczelni wyższych doskonale zdają sobie sprawę, że Internet jest tym medium, na którym konieczna będzie koncentracja działań w kolejnych latach. Z raportów przygotowywanych przez IAB wiemy, że co roku liczba internautów w Polsce systematycznie rośnie – pod koniec 2016 roku z sieci korzystało już 27,5 mln osób w wieku 7 i więcej lat. Z tego samego raportu wynika także, że już tylko co piąte gospodarstwo domowe nie ma dostępu do sieci.

Do ciekawych wniosków możemy dojść analizując dane zwracane przez aplikację Głównego Urzędu Statystycznego na temat europejskiej młodzieży w wieku około 20 lat. System pokazuje, że:

  • około 90% z nich codziennie korzysta z Internetu.
  • Około 85% używa z mediów społecznościowych.
  • Około 20% kupuje w Internecie książki, czasopisma lub materiały do nauki.

aplikacja gus o europejskiej młodziezy

Źródło: screen z aplikacji Głównego Urzędu Statystycznego na temat europejskiej młodzieży

Coraz bardziej popularny jest internet mobilny – wg badania IAB INTERNET RAPORT STRATEGICZNY 2016/2017 pod koniec 2016 roku 76% internautów łączyło się z siecią za pośrednictwem takich urządzeń. Potwierdza to także raport firm Hootsuite oraz we are social. Wynika z niego, że w skali światowej ruch z mobile (traktowanego jako tablety i telefony komórkowe) wzrósł w przeciągu roku o około 30% i wynosi obecnie 55%.

share of the web traffic by device

Źródło: raport firmy Hootsuite oraz we are social

Co ciekawe rośnie również ruch z innych urządzeń – np. takich jak telewizory (smart TV).

Warto również zwrócić uwagę na raport przygotowany przez firmę Gemius, z którego wynika, że łącznie ruch z telefonów i tabletów w Polsce wynosi ponad 50%.

ruch z telefonów i tabletów w Polsce

Badania prowadzone przez firmę Godigital w styczniu i lutym 2016 pokazują, że:

  • 53% przyszłych studentów korzysta z wyszukiwarek, by sprawdzić uczelnie i szkoły zawodowe.
  • Dla szkół i uczelni obecność w wynikach wyszukiwania, wynikająca z jakościowej treści na stronie, jest kluczowa w pozyskiwaniu zapytań o studia.
  • 24% studentów użyło serwisu Youtube lub innym mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram) i subskrybowało/”polubiło” szkoły, którymi byli zainteresowani (główną rolę odgrywał tutaj Facebook).
  • Strona internetowa uczelni i to, co się o niej mówi w sieci odgrywa dużą rolę – dla 42% użytkowników strona internetowa wpłynęła na decyzję przy wyborze studiów.
  • Łatwość w korzystaniu ze strony jest podstawą. 32% ze studentów stwierdziło, że trudność w nawigacji na stronach uczelni i szkół zawodowych skutecznie zniechęca ich do wyboru danej uczelni.
  • Najbardziej efektywną metodą porozumiewania się z przyszłym studentem, już po nawiązaniu pierwszego kontaktu, jest email. 75% studentów preferuje taką formę komunikacji, niż za pomocą jakiegokolwiek innego medium (włącznie z mediami społecznościowymi i kontaktem telefonicznym)

To wszystko sprawia, że hipoteza, iż Internet stanie się w przyszłości głównym medium reklamowym, nabiera dużego prawdopodobieństwa. Już teraz widać, że należy coraz bardziej brać go pod uwagę planując przyszłe działania marketingowe i komunikacyjne.

Struktura ruchu na uczelnianych witrynach

Warto poświęcić kilka chwil na analizę struktury ruchu w ostatnich 3 miesiącach na witrynach internetowych polskich uczelni. Wykorzystano do tego aplikację SimilarWeb.

  • Wyższa Szkoła Ubezpieczeń w Krakowie

wsu w krakowie - analiza źródeł ruchu na stronie

  • Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego w Krakowie

WSBPiI w Krakowie - analiza źródeł ruchu na stronie

  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

uniwersytet papieski w krakowie - analiza źródeł ruchu na stronie

  • Małopolska Wyższa Szkoła im. Józefa Dietla w Krakowie

MWS w Krakowie - analiza źródeł ruchu na stronie

  • Akademia Ignatianum w Krakowie

akademia ignatianum - analiza źródeł ruchu na stronie

  • Uniwersytet Jagielloński

UJ - analiza źródeł ruchu na stronie

  • Krakowska Akademia

Krakowska Akademia - analiza źródeł ruchu na stronie

  • Akademia Leona Koźmińskiego

akademia leona koźmieńskiego - analiza źródeł ruchu na stronie

Nasuwa się kilka wniosków:

  • Dla wszystkich uczelni ruch z wyszukiwarek jest istotny – w każdym analizowanym przypadku stanowi powyżej 30%.
  • Część uczelni poprzez wyszukiwarki zdobywa blisko 50% lub więcej ruchu na stronie.
  • Są uczelnie, którym wyszukiwarki dostarczają ponad 90% ruchu.
  • Każda z uczelni zdobywa ruch z innych witryn (mogą to być witryny własne lub zewnętrzne portale typu studia.net).
  • Widać bardzo mały nacisk na reklamy displayowe (czyli banery) – prawdopodobnie pojawia się tutaj błąd pomiarowy wynikający z algorytmów narzędzia SimilarWeb, niemniej jednak natężenie działań tego typu jest małe.
  • Również kanały social mediowe nie stanowią dużego odsetku ruchu – zawsze poniżej 10%.
  • Mailing podobnie jak rekalma displaowa nie jest często wykorzystywany i stanowi znikome źródło ruchu.

Garść pomysłów

Poniżej zostały przedstawione konkretne przykłady akcji, które można rozważyć przy planowaniu przyszłych działań promocyjnych – są zainspirowane działaniami uczelni wyższych.

  • Współpraca z youtuberami, to jedna z form jakie przybiera tzw. influencer marketing, czyli wykorzystanie popularności internetowych twórców do promocji własnej marki. UTH w Warszawie w ramach kampanii rekrutacyjnej najważniejszej dla siebie specjalizacji (kryminologia i kryminalistyka), podjęła współpracę z kanałem „Topowa Dycha”, w ramach której przygotowano odcinek „10 najgorszych POLSKICH MORDERCÓW”. Filmik okazał się niezwykle popularny – w ciągu 10 minut osiągnął 10 000 wyświetleń, w kilka godzin znalazł się na 11 miejscu na karcie „Na czasie”, a ciągu niecałego miesiąca osiągnął 320 000 wyświetleń. Stworzenie interesującego tematycznie materiału i wykorzystanie odpowiedniego kanału, pozwoliło uczelni dotrzeć precyzyjnie do wyznaczonej grupy odbiorców (licealistów i studentów).

UTH w Warszawie - kanał YouTube

Źródło: Kanał na Youtube UTH

  • Wspomniana powyżej akcja UTH została wsparta działaniami z zakresu marketingu wirusowego. Informacja o nowym odcinku „Topowej Dychy” pojawiła się w ponad 50 wpisach na najbardziej poczytnych oraz popularnych pośród grupy docelowej portalach (np. demotywatory.pl), zapewniając całemu przedsięwzięciu spory rozgłos. Nawiasem mówiąc, jesteśmy dumnymi autorami całej kampanii dla UTH 😊

UTH demotywatory

Źródło: Kanał na Youtube Typowa Dycha

  • Udostępnianie wykładów na YouTube pod całkowicie nowym loginem (nazwą kanału). Doskonałym przykładem na takie działanie jest to co robi SWPS prowadząc kanał Strefa Psyche.

Strefa Psyche SWPS kanał YouTube

Źródło: Kanał na Youtube Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS

  • Udostępnianie wykładów na Spotify pod całkowicie nowym loginem (nazwą kanału). Również jako doskonały przykład może posłużyć Uniwersytet SWPS, który jako pierwszy na świecie udostępnił na Spotify wykłady popularnonaukowe.

SWPS - kanał na Spotify

Źródło: Kanał na Spotify Uniwersytetu SWPS

Jak twierdzi Przemysławek Pluta ze Spotify studenci to jedna z najbardziej zaangażowanych, oddanych i ważnych dla Spotify grup użytkowników.

  • Uczelnia z perspektywy studenta. Udostępnianie na Instagramie zdjęć studentów z uczelni, oznaczonych hasztagiem związanym z uczelnią. Pozwoli to na zbudowanie pozytywnych relacji na linii Uczelnia-Studenci. Ponadto będzie to idealna okazja, żeby ukazać szkołę wyższą z punktu widzenia młodych ludzi, którzy spędzają tam najlepsze chwile życia.
  • 30 powodów, dla których kochasz swoją uczelnię – powody, dla których warto utożsamiać się z Uczelnią, wrzucane na Instagramie w postaci zdjęć.
  • Utworzenie dedykowanego Logotypu w stylu duszka Snapchata, tak jak to zrobił Uniwersytet w Michigan.

uniwersytet michigan

Źródło: Kanał na Snapchat Uniwersytetu Michigan

  • Relacjonowanie eventów uczelnianych / studenckich. Dedykowana osoba w trakcie różnych imprez relacjonuje wydarzenie za pośrednictwem stałej formy video „Story”. W ten sposób fani Uczelni będą mogli w dowolnym momencie odtworzyć video, zobaczyć wydarzenie „na własne oczy”, a także zlokalizować je na mapie Snapchata.

Podsumowując

Niniejszy tekst pokazuje, że Internet staje się nieodzownym elementem reklamowym, nawet dla tak tradycyjnych instytucji, jak uczelnie wyższe. Kilka zaprezentowanych pomysłów można z powodzeniem zaadaptować do własnych potrzeb. Jednak w rzeczywistości przy planowaniu marketingu wykorzystującym Internet, trzeba pamiętać, że „sky is the limit”. Nie potrzeba potężnych nakładów finansowych, aby przeprowadzić interesującą kampanię, np. na potrzeby przyszłej rekrutacji. Ważna jest idea, która pochwyci uwagę młodych ludzi i przyciągnie ich w stronę uczelni.

promocja uczelni

Podobne wpisy

Co czeka nas w mediach społecznościowych w 2018 roku?

27października2017
Marketerzy też nie zapadają w sen zimowy i już prognozują jakie trendy czekają nas w 2018 roku w mediach społecznościowych. Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tym prognozom.

Przygotuj kampanie AdWords na gorączkę świątecznych zakupów

20października2017
Nadchodzące miesiące to czas, w którym branża e-commerce działa na zwiększonych obrotach. Poza oczywistymi świętami Bożego Narodzenia i dniem Świętego Mikołaja mamy także Black Friday, Cyber Monday i Dzień Darmowej Dostawy. Jak się na nie przygotować?