Efekt ROPO w branży farmaceutycznej

Obecnie niemal każdy posiada dostęp do Internetu, dlatego też trudno się dziwić, że ten środek masowego przekazu zdominował pozostałe. Łatwość w pozyskiwaniu informacji doprowadziła do powstania silnego efektu ROPO, zwłaszcza w branży farmaceutycznej.
18 maja 2015

Czym jest efekt ROPO?

Już od dawna można zauważyć kluczową rolę Internetu w procesie zakupu. Efekt ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline) polega na realizowaniu zakupów w sklepach na podstawie informacji znalezionych w sieci. Informacje takie są przede wszystkim wyszukiwane na forach internetowych, blogach, serwisach społecznościowych itd. Znaczenie ROPO jest niezwykle ważne, ponieważ wiele decyzji zakupowych zapada właśnie na etapie researchu informacji w sieci.

ROPO a zakup leków

Efekt ROPO jest głównie zauważany w przypadku produktów branży farmaceutycznej. Internauci coraz częściej poszukują opinii dotyczących leków i suplementów diety w sieci. Źródłem pozyskiwania tego typu informacji są przede wszystkim serwisy tematyczne i fora internetowe. Opinia dotycząca konkretnych produktów farmaceutycznych stała się na tyle ważna, że efekt ROPO ma bezpośredni wpływ na sprzedaż prowadzoną przez wiele marek z tej branży.

Czego szuka pacjent w sieci?

Badania przeprowadzone przez agencje Social Media dowodzą, że internauci najczęściej poszukują informacji dotyczących:

  • opinii o leku,
  • skuteczności działania leku,
  • tańszych odpowiedników,
  • przeciwskazań zażywania leku,
  • działań niepożądanych.

Ponieważ coraz większa liczba internautów deklaruje sprawdzanie informacji o lekach w sieci, treści tam zamieszczane powinny być jak najlepsze.

ROPO a Social Media

Agencje Social Media, zainteresowane tematem wpływu informacji sieciowych w procesie zakupowym produktów farmaceutycznych, przeprowadziły wiele badań potwierdzających tą zależność. Pozwala to na wyciągnięcie wniosków, że efekt ROPO jest szczególnie zauważalny w branży farmaceutycznej oraz motoryzacyjnej. Ponadto nie można pominąć faktu, że ma on znaczący wpływ na poziom sprzedaży danych marek. Podkreśla to jedynie wagę odpowiedniej strategii działań na płaszczyźnie online z uwzględnieniem efektu ROPO.

Efekt ROPO jest zauważalny na wielu płaszczyznach. Zdaniem firm farmaceutycznych, efekt ten można skutecznie wykorzystać poprzez właściwe kierowanie działaniami marketingowymi. Celem takich działań jest możliwość odnalezienia swojej oferty przez potencjalnego klienta, który aktualnie poszukuje informacji na stronach, forach i serwisach tematycznych o produktach branży farmaceutycznej. Odpowiednia strategia w takim przypadku jest więc podstawą odpowiedniego wykorzystania efektu ROPO.

Podobne wpisy

Proces decyzyjny a zakup produktów farmaceutycznych, czyli dwa słowa o ZMOT

05 maja 2015
Nie trudno zauważyć, że Internet wpłynął na zmianę postrzegania różnych elementów wchodzących w skład marketingu. Obecnie do Internetu zostaje przeniesiona duża część działań i to właśnie w sieci rozgrywa się największa walka o klienta.

Branding. Sposób na budowanie pozytywnego wizerunku marki

20 kwietnia 2015
Branding to techniki marketingowe stosowane w celu kształtowania pozytywnego wizerunku marki, kreowania rozpoznawalności i utrwalania pozytywnych skojarzeń u potencjalnych klientów. Branding to metoda budowania świadomości marki i relacji z klientami.