Facebook F8 – co nowego w social media?

Facebook nie schodzi ze świecznika i co chwilę serwuje całemu światu nowości. Sprawdźmy, o czym mówiono na tegorocznej konferencji F8.
21 kwietnia 2017

Dokąd zmierza Facebook?

Jedną z kluczowych i z pewnością interesujących informacji było przybliżenie planów, jakie ma Mark Zuckerberg i jego ekipa. Zaprezentowany na konferencji roadmap wybiegał 10 lat w przód, prezentując oczywiście także facebookowe „tu i teraz”. Dla przykładu – przed konferencją dużo wspominało się o tym jak FB ukradł pomysły od Snapchata. Natomiast po F8 dość wyraźnie widać, że wdrożenie tych zmian nie było przypadkowe i wynikało z większego, długofalowego planu. 

Facebook - 10-letni plan

źródło: Facebook

Ogólnie rzecz ujmując kroki milowe dla marki to budowanie spójnego i efektywnego ekosystemu. To rozwój produktów już istniejących i ewentualnie uzupełnianie tego zbioru o kolejne. A kończąc na rozwoju technologii za 10 lat – związanych z komunikacją i łącznością, sztuczną inteligencją oraz środowiskami VR/AR.

Rozszerzona rzeczywistość czy wirtualna rzeczywistość?

Prawidłowa odpowiedź brzmi – obie te rzeczy. Okazuje się, że Mark ma dość konkretne plany związane z rozwojem AR i zbudowaniem otwartej platformy rozszerzonej rzeczywistości. Będzie dostępna dla deweloperów, co z pewnością wpłynie na jej dynamiczny rozwój w relatywnie krótkim czasie. Innym atutem tego planu jest chęć wykorzystania kamer w urządzeniach mobilnych, które posiada każdy z nas. Odchodzi się (przynajmniej na tym etapie) od wykorzystania dodatkowych urządzeń. Niesie to ze sobą pewne ograniczenia, ale z pewnością jest bardziej ekonomiczne dla przeciętnego użytkownika.
 
W tym kontekście także okazało się, że wdrożenie Facebook Stories było pierwszym krokiem w kierunku AR, a nie (jedynie) chęcią podebrania użytkowników ze Snapchata. 
 

źródło: Facebook for Developers
 
Facebook przygotował także dwa narzędzia – adresowane nie tylko do deweloperów, a które dają przedsmak działań w rozszerzonej rzeczywistości. Są to: Frame Studio oraz środowisko AR Studio. Pierwsze z nich umożliwia tworzenie filtrów i nakładek na zdjęcia lub video. Z kolei drugie jest narzędziem do tworzenia m.in. bardziej skomplikowanych elementów jak np. grafika 3D czy animacja. Oba rozwiązania razem będą tworzyć Camera Effects Platform.
 
Drugi ważny kierunek to rozwój VR. Ten temat akurat wydaje się dość oczywisty, ponieważ Oculus Rift należy właśnie do Facebooka. A bez rozwijania technologii, ciężko będzie ją spieniężyć. Wartym uwagi jest natomiast aplikacja Facebook Spaces (w wersji beta). To przedsmak tego jak za jakiś czas mogą wyglądać spotkania ze znajomymi, firmowe meetingi czy międzynarodowe konferencje. Wszystko odbywa się w wirtualnej rzeczywistości. 
 

Messenger coraz bardziej rozbudowany

Całkiem niedawno pisaliśmy o zmianach i aktualizacjach Messengera. Te zresztą pojawiają się całkiem regularnie, więc nie zaskoczymy nikogo informacją, że szykują się kolejne. I to całkiem spore.
 
Przede wszystkim prowadzone są prace nad usprawnieniem botów i automatyzacją komunikacji z użytkownikami. Do czego się to sprowadza? A chociażby do tego, że potencjalny klient będzie mógł dokonać zamówienia „rozmawiając” z botem (wg odpowiednio przygotowanych scenariuszy dialogowych). Trzeba przyznać, że generalnie automatyzacja rutynowych procesów w firmach jest obecnie w centrum uwagi. 
 
 
facebook messenger
źródło: Social Media Now
 
Drugą zmianą, którą z pewnością należy odnotować, jest rozwój sztucznej inteligencji Messengera. W założeniu ma pomagać użytkownikom, sugerować poszukiwane odpowiedzi itp. Dla przykładu – jeśli będziecie ze znajomym rozmawiać o zrobieniu zakupów na wieczorne oglądanie meczu, AI może zasugerować złożenie zamówienia bezpośrednio przez Messengera (obecnie umożliwia to niestety tylko serwis delivery.com). Wyczuwamy tu spory potencjał sprzedażowo-marketingowy. A Wy?
 

Facebook Analytics

Na zakończenie zwrócimy uwagę jeszcze na jeden temat, który w szczególności może zaciekawić deweloperów.
 
Narzędzie, które dotychczas było znane jako FB Analytics for Apps, stanie się Facebook Analytics i otrzyma kilka ciekawych funkcji. Między innymi wsparcie dla stron firmowych (i aplikacji) oraz sztuczną inteligencję wykorzystaną w gromadzeniu i analityce danych. W efekcie, w sposób automatyczny otrzymamy dokładne i wartościowe statystyki dotyczące zachowań użytkowników obecnych na wielu kanałach w sieci. Dane mogą zostać wzbogacone o dane demograficzne czy np. statystyki zakupów wewnątrz konkretnych aplikacji.
 
facebook analytics
źródło: Facebook for Developers
 
Aby lepiej to zobrazować przytoczmy przykład, powtarzając za Amitem Finkelsteinem. Sklep online może gromadzić dane, pokazujące czy osoby komentujące wybrany produkt umieszczony w poście przechodzą na stronę www czy dokonują zakupów w aplikacji. Tego typu omnichannelowe zestawienia pozwalają lepiej poznawać klientów i ich preferencje, aw konsekwencji optymalizować ich doświadczenia w kontakcie z marką.
 
Powyższy tekst oczywiście nie wyczerpuje zagadnień poruszanych na konferencji. Jest wyłącznie swego rodzaju streszczeniem i wyciągnięciem najważniejszych (z naszego punktu widzenia) nowości. Jeśli ktoś chce dowiedzieć się więcej, zachęcamy do obejrzenia całego wydarzenia F8 2017. 
literki facebook

 

Podobne wpisy

Content w e-mail marketingu – jak zwiększyć skuteczność newslettera?

14kwietnia2017
Opinie dotyczące mailingu są podzielone. Według jednych to skuteczna promocja, według innych wręcz przeciwnie. Przedstawimy parę sugestii, jak zwiększyć jego efektywność.

Facebook Stories – do czego służą i jak wykorzystać je w marketingu

30marca2017
Usługa 2 miesiące temu testowana przez użytkowników Facebooka w Irlandii, w tym tygodniu dotarła do Polski. Facebook Stories, bo o tym mowa, to odpowiedź na popularne snapy.