Florida 2 Update – Aktualizacja algorytmu Google

W marcu firma Google wprowadziła aktualizację algorytmu, która odbiła się szerokim echem w branży SEO. Nie mogło być inaczej, w końcu jest to jedna z tych aktualizacji, którą określa się mianem „Broad core update”.
12 kwietnia 2019

florida

Google w oficjalnym komunikacie na Twitterze ogłosiło, że w drugim tygodniu marca dokonano dużej aktualizacji - zmiany w głównym algorytmie wyszukiwarki.

 

 

Google oficjalnie nazwało swoją aktualizację „March 2019 Core Update”, ale wśród społeczności SEO i tak przyjęła się już inna, mniej oficjalna nazwa „Florida 2”.

 

Dlaczego "Florida 2"? 

„Florida” to pierwsza poważna aktualizacja Google, która miała miejsce w 2003 roku. Zawdzięcza swoją nazwę miejscu konferencji PubCon Florida SEO, której termin zbiegł się z datą wprowadzenia algorytmu. Update dotknął strony, które korzystały ze spamerskich taktyk (np. upychanie słów kluczowych na stronie). Tegoroczna aktualizacja March 2019 Core Update nieoficjalnie nazwana została „Florida 2” przez Brett’a Tabke, właściciela forum WebmasterWorld i założyciela PubCon, ponieważ miała miejsce tydzień po kolejnej konferencji PubCon na Florydzie. Brett zaktualizował wątek dyskusyjny WebmasterWorld podając w nim przyjętą nazwę https://www.webmasterworld.com/google/4938447.htm.

google florida 2

Czym jest „March 2019 Core Update”?

medical updateTo dobre pytanie. Wiemy, na pewno że jest to duża aktualizacja - taka których Google wykonuje kilka rocznie. 

W tym miejscu chcielibyśmy odnieść się do aktualizacji z 1 sierpnia 2018 (Medical Update), ponieważ zauważyliśmy, że niektóre witryny, które odnotowały spadek pozycji w rankingu po aktualizacji z ubiegłego roku teraz odnotowuje pozytywne zmiany po „March 2019 Core Update”.

Potwierdzają to także wyniki badań dotyczących kategorii witryn, na które mógł mieć wpływ algorytm. Jasno z nich wynikało, że w niektórych przypadkach była to swego rodzaju „aktualizacja po aktualizacji” Medical Update. Oczywiście Google nie cofał zmian, tylko wprowadzał poprawki.

Dla przypomnienia, Medical Update to duża aktualizacja algorytmu, która miała miejsce w sierpniu 2018 roku. Po wielu analizach możemy wysnuć wnioski, że aktualizacja dotknęła w dużej mierze serwisy medyczne i witryny z branży finansowej (YMYL – Your Money Your Life). Google uważniej przyjrzało się treściom na stronie pod kątem E-A-T (Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness). Ucierpiały na tym pozycje stron, które wg Google mogły nie mieć wiarygodnych treści i nie wzbudzały zaufania użytkowników.

O skutki aktualizacji „March 2019 Core Update” zapytano Google's Webmastera – Johna Muellera. Odpowiedział on, że z każdą aktualizacją Google wprowadza stopniowe zmiany w miejscach, w których wprowadzał je także w poprzednich update’ach. Mueller nie mógł wypowiadać się konkretnie o wpływie aktualizacji z sierpnia 2018 r. na obecną, ale możliwe, że Google wprowadził do niej pewne poprawki. Mówił, że normalne jest, że aktualizacja algorytmu opiera się na zmianach wprowadzonych przez poprzednią aktualizację. Fragment jego wypowiedzi dotyczący porównania do Medical Update:

- Czasami ulepszamy rzeczy, w których rozpoznajemy, że algorytm „posunął się” trochę za daleko, a czasem ulepszamy rzeczy, w których rozpoznajemy, że algorytm nie działa wystarczająco dobrze. Tak więc tego rodzaju przyrostowe zmiany są, moim zdaniem, całkowicie normalne po każdej aktualizacji algorytmów.

„And sometimes we improve things where we recognize maybe the algorithm went a little bit too far and sometimes we improve things where we recognize the algorithm didn’t go far enough. So these kind of incremental changes I think are completely normal with algorithm updates in general”.

 

 

Ogólnie rzecz biorąc, efekty tej aktualizacji są dla sporej części witryn optymistyczne niż negatywne. „March 2019 Core Update” to aktualizacja stawiająca na jakość treści publikowanych na stronach internetowych oraz zwracająca uwagę na profil linków, a także na związek pomiędzy contentem, a odnośnikami do witryny. Google coraz bardziej docenia znaczenie treści na stronach i chce, aby wyniki wyszukiwania były jeszcze lepiej dopasowane do zapytań użytkowników. Tworzenie atrakcyjnych i użytecznych treści nie od dziś wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Dobry content przyciąga użytkowników. Dlatego, jeżeli nadal nie wprowadziłeś oryginalnej i wartościowej treści na swoją stronę, to teraz jest najwyższa pora, aby to zrobić zwłaszcza, jeśli pozycje Twojej strony ucierpiały po aktualizacji.

Zauważono także, że w dół zmierzają wykresy pozycji witryn opartych na automatycznym budowaniu profilu linków. W SERP tracą także strony nadużywające anchor textów (słowa używane do nadania treści dla linka). Typowy anchor text to „kliknij tutaj”. Korelacje między optymalizacją anchorów, a zmianami w rankingu są widoczne. Chociaż w tym przypadku także nie można mieć 100% pewności - może się wydawać, że zła optymalizacja anchor textu była przyczyną spadku, a tak naprawdę może nią być problem z jakością strony, na której link został uzyskany.

Kto zyskał na March 2019 Core Update?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, kto zyskał, a kto stracił pozycje w wynikach wyszukiwania. Analizując poszczególne witryny, można wysnuć kilka ciekawych wniosków, choć nie dają one nigdy 100% pewności, że Google akurat to „miało na myśli”. Marcowa aktualizacja prawdopodobnie miała na celu promowanie mniejszych i średnich serwisów, przez jednoczesne obniżenie pozycji tych większych.

Poniżej prezentujemy przykłady witryn, których statystyki wzięliśmy pod lupę.

Przykład 1.

uptade google

Nie są to może spektakularne liczby fraz, ale ich zmiany procentowe jasno wskazują na to, że aktualizacje algorytmu miały wpływ na widoczność witryny w wyszukiwarce.

Wykres z narzędzia Senuto, prezentujący powyższe dane:

algorytm google

Na wykresie zaznaczone zostały daty 30 lipiec 2018 i 11 marzec 2019. Z wykresu jasno wynika, że strona ucierpiała po aktualizacji 1 sierpnia 2018, ale jej sytuacja zmieniła się po March 2019 Core Update.

Jak widać Google doceniło działania, które podjęte zostały na stronie po spadku pozycji. Na stronie dodano znacznie więcej informacji typu E-A-T (Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness) oraz znacznie lepiej wykorzystano referencje naukowe właściciela witryny. Referencje, o których mowa są  oznaką zaufania, zarówno dla użytkowników jak i dla Google.

Obecna liczba fraz w top50 to 306. Oznacza to 3-krotny wzrost liczby fraz po aktualizacji March 2019 Core Update.

Przykład 2

Strona z kategorii Zdrowie. Jest to duża witryna, nastawiona na sprzedaż produktów na terenie całego kraju.

update algorytmu google

Daty zaznaczone na wykresie to dzień przed Medical Update i dzień przed March 2019 Core Update.

Z wykresu jasno wynika, że strona zyskała po aktualizacji 1 sierpnia 2018, ale jej sytuacja zmieniła się na gorszą po March 2019 Core Update. Zupełnie na odwrót niż w przypadku małej witryny z poprzedniego przykładu.

Być może wynika to z faktu, że mniejsze serwisy dbają o lepsze E-A-T, aczkolwiek nie można twierdzić, że jest to recepta na całe zło. Aby odzyskać pozycje sprzed aktualizacji trzeba podjąć szereg odpowiednich działań sprzyjających rozbudowie wartościowych treści na stronie. Należy do nich m.in. dodawanie artykułów z wiedzą specjalistyczną, umożliwienie dyskusji pod nimi (w których będzie uczestniczył także autor artykułu), rozbudowanie opisów kategorii oraz produktów, wzbogacenie ich o FAQ, które pomogą uzyskać odpowiedzi na najbardziej popularne zapytania klientów.

Podsumowanie

Google ceni sobie zaufanie i budowanie marki, dlatego faworyzuje strony internetowe, które są w stanie zapewnić wyższy poziom zaufania niż inne. Jeśli spojrzymy np. na strony internetowe poświęcone zdrowiu, to widzimy, że kilka z nich należy obecnie do największych „przegranych” po najnowszej aktualizacji Google Update. Jednocześnie widzimy, że inne serwisy poświęcone zdrowiu odnoszą korzyści. Pewne jest także,  że algorytm Google nadaje dużą wagę czynnikom określającym zachowanie użytkowników na stronie. Domeny, które mają wartościowe treści, wyższe wartości czasu, jaki użytkownik spędził na stronie, większą liczbę odsłon strony (podczas jednych odwiedzin) oraz niższe współczynniki odrzuceń znalazły się wyżej w rankingu SERP.

Po „March 2019 Core Update” każdy właściciel witryny powinien zadać sobie pytania: „Czy moja strona spełnia oczekiwania użytkowników?”, „Czy zapewniam dokładnie te odpowiedzi, których szukają użytkownicy?”, „Czy treści na mojej stronie są rzetelne, a autorem nie jest anonim?”. Aby mieć pewność, że odpowiedzią na te pytania jest „tak”, należy skrupulatnie przeanalizować zachowanie użytkowników i frazy które wpisują do wyszukiwarki oraz sprawdzić czy treść na stronie jest odpowiednio zoptymalizowana.

Tak naprawdę każdy temat i każde zapytanie wymaga osobnej odpowiedzi. Rosnące oczekiwania użytkowników podczas wyszukiwania konkretnego tematu i zmieniające się algorytmy wyszukiwarek wymagają ciągłej analizy i obserwacji. Jeżeli nie nadążasz za ciągłymi zmianami w wyszukiwarce, a optymalizacja fraz kluczowych i treści na stronie zajmuje Ci zbyt wiele czasu lub nie jesteś w stanie sam tego zrobić - zapraszamy do kontaktu, chętnie pomożemy.

Wiemy jak wykorzystać każdą zmianę algorytmu! Zaufaj nam!

Podobne wpisy

Niespodzianka od Google – brak wsparcia dla rel=next/prev

10 kwietnia 2019
Jedną z misji Google jest ucieranie pewnych standardów, które są pomocne w budowie witryn przyjaznych użytkownikom oraz botom. Google lubi jednak zaskakiwać i wprowadzać niespodziewane zmiany. Tak też jest ze znacznikami rel. O czym dokładnie mowa?

Regulamin konkursu w social media – jak zrobić to dobrze?

5 kwietnia 2019
Konkursy w mediach społecznościowych to świetna opcja angażująca obserwatorów fanpage'a. Użytkownicy są znacznie częściej aktywni w sieci, jeśli mają gwarancję, że to co robią ma sens i mogą dostać coś w zamian. Jak zatem zorganizować idealny konkurs?