Gifografika. Narzędzie 2 w 1 visual content marketingu

Tylko przez 10 sekund odbiorca jest w stanie skupić swoją uwagę na dostarczonym komunikacie. W związku z tym, marketer ma zaledwie 10 sekund, aby zainteresować odbiorcę przekazem marketingowym. Jak zatem wyróżnić się z internetowego tłumu?
7 lipca 2015

Percepcja a visual content marketing

Powszechnie wiadomo, że ludzki umysł szybciej zapamiętuje i łatwiej odtwarza obraz aniżeli tekst. Tym samym komunikaty w formie graficznej zwiększają szanse na dotarcie do odbiorców. Teorię tą potwierdza zachowanie użytkowników w Internecie, którzy wykazują większe zainteresowanie przekazami zwizualizowanymi niż tekstowymi, częściej na nie klikając i częściej je udostępniając. Widoczne jest to przede wszystkim w serwisach społecznościowych, gdzie zdjęcia lub grafiki zawsze cieszyły się większą popularnością.

Wzrost zainteresowania obrazem powoduje konieczność ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań e-marketingowych pozwalających na skuteczną komunikację marki z użytkownikami Internetu. Na znaczeniu zyskuje visual content marketing dostarczający szereg zróżnicowanych narzędzi opartych przede wszystkim o obraz.

Infografika i gif, czyli narzędzia już znane…

Jednym ze skuteczniejszych narzędzi visual content marketingu jest infografika, za pomocą której w ciekawy i zrozumiały sposób można przedstawić nawet najtrudniejsze zagadnienia. Wynika to z formy tego rodzaju contentu. Infografika jest bowiem połączeniem:

  • tekstu,
  • liczb (danych statystycznych),
  • grafiki.

Dzięki temu sposób przekazywania informacji jest dostosowany do możliwości percepcyjnych człowieka – co obecnie w e-marketingu ma ogromne znaczenie.

Infografika może być niezależną formą contentu lub częścią innych treści – jako uzupełnienie bądź dodatkowa interpretacja skomplikowanych zagadnień. Oryginalny sposób przedstawienia sprawia, że odbiorcy chętniej zapoznają się z tak wyjaśnionym tematem, a content oparty o infografikę lub w części ją wykorzystujący jest chętniej udostępniany.

Równie dobrze jak infografiki odbierane są gify, czyli proste animacje graficzne, często zabawne i odwołujące się do emocji odbiorcy, przez co szybko są zauważane i łatwo zapamiętywane. W efekcie tak często są udostępniane, że stają się naturalnie rozprzestrzeniającymi viralami.

Animacja gif to połączenie kilku obrazków, czego efektem jest dynamicznie zmieniające się zdjęcie, które może:

  • stanowić prezentację produktu,
  • przedstawiać ciekawą scenkę,
  • opowiadać jakąś historię.

Gify same się odtwarzają, pokazując ciągle ten sam zmieniający się obraz złożony z zaledwie kilku ujęć. Podobnie jak infografika, również gif może być treścią odrębną lub uzupełniającą inny content.

…i gifografika, czyli narzędzie nowe

Innowacyjnym narzędziem visual content marketingu jest gifografika, będąca połączeniem infografiki i gifa. Zatem, tradycyjne jak dotąd graficzne przedstawienie skomplikowanych zagadnień, poprzez zestawienie w jednej treści tekstu, liczb i grafiki, zostało dodatkowo urozmaicone przez elementy animowane (a nawet video).

Gifografika jest stosunkowo nowym rodzajem contentu, który pojawił się w sieci w 2012 roku, zyskując na popularności dopiero w 2014. Wobec rosnących oczekiwań użytkowników Internetu względem dystrybuowanych treści, środowisko marketingu szybko dostrzegło interaktywny potencjał tego narzędzia. Ponieważ już sama infografika dała nowe możliwości prezentacji skomplikowanych zagadnień, gifografika pozwoliła je jeszcze bardziej wzbogacić. Statyczne jak dotąd dane statystyczne i liczby zdynamizowano poprzez dodanie animowanych elementów, które jeszcze bardziej przykuwają uwagę i zapadają w pamięć niż sprawdzone dotychczas rozwiązania.

gifografika - przykład

Źródło: http://contentmarketinginstitute.com/2015/06/gifographics-better-infographics/

Bez wątpienia gifografika jest nowym i ciekawym wytworem visual content marketingu, wynikającym z konieczności poszukiwania nowych rozwiązań potrzebnych, aby wyróżnić swój przekaz spośród wielu innych. Wśród zalet tego rodzaju treści można wskazać:

  • animowane elementy szybciej przykuwają uwagę odbiorcy niż statyczne,
  • za pomocą animowanych elementów można wyjaśnić pewne aspekty bez konieczności ich opisywania,
  • dane są prezentowane w oryginalny sposób, co sprzyja naturalnemu rozpowszechnianiu treści,
  • pomysłowe przedstawienie skomplikowanego zagadnienia przekłada się na rozpoznawalność marki, która udostępniła daną treść.

Decydując się na wykorzystanie gifografiki, jako narzędzia komunikacji marketingowej, trzeba mieć na uwadze, że w związku z zastosowaną animacją może się ona dłużej ładować niż inne wizualne formy contentu. W konsekwencji użytkownik zniechęcony oczekiwaniem po prostu zrezygnuje i nie zapozna się z treścią.

Niewątpliwie gifografika pozytywnie wpływa na wizerunek marki, ułatwiając komunikację marketingową. Jednak, podobnie jak w przypadku wszystkich narzędzi content marketingowych, trzeba dobrze się zastanowić, czy będzie ona odpowiadała potrzebom marki.

e-marketing - inspiracje

Podobne wpisy

Omnichannel commerce, czyli nie integrujesz, nie zyskujesz

03czerwca2015
Co będzie się liczyło w innowacyjnym handlu detalicznym w najbliższym czasie? Możliwość zaoferowania klientom zintegrowanego modelu sprzedaży, opartego na wielokanałowości. Mowa tu zarówno o kanałach tradycyjnych jak i elektronicznych.

Branża farmaceutyczna na YouTube?

01czerwca2015
Reklama leków w sieci jest ograniczona wieloma przepisami, dlatego nie można pozwolić sobie na tak szerokie działania, jak w przypadku innych produktów. Jednak jest narzędzie, które może pomóc w promocji wyrobów farmaceutycznych.