Google Lighthouse - nowe rozszerzenie w Chrome

Poprawnie zoptymalizowana strona to jeden z najważniejszych czynników decydujących o zaangażowaniu użytkowników w publikowane treści. Zadanie ułatwiło Google - w jaki sposób? Poprzez darmową wtyczkę Lighthouse.
9 marca 2018

Audyty Google Lighthouse

Lighthouse to oprogramowanie pozwalające na wykonanie automatycznych audytów, których celem jest podniesienie jakości naszej witryny. Wtyczka pozwala na modernizowanie i optymalizację stron programistom, webdeveloperom i innym osobom, narażonym na użycie przestarzałych praktyk.

Sama nazwa Lighthouse przywodzi na myśl latarnię morską i takie było też zamierzenie twórców rozszerzenia Google – by statek (jakim jest strona internetowa) nie rozbił się o skały, a bezpiecznie dotarł do celu. Jej działanie jest intuicyjne i zawiera szereg możliwości, a wszystkie zbierane dane eksportowane są do wygodnych i przejrzystych raportów. Wśród dostępnych opcji znajdują się:

  • Performance – analiza serwisu pod kątem wydajności i czasu ładowania skryptów, Java Script, CSS.
  • Progressive Web App – sprawdzenie zgodności z wytycznymi technologii PWA (Progresywnych aplikacji sieciowych), które pozwalają na dopasowanie strony do wymogów użytkowników mobilnych.
  • Accessibility – badanie użyteczności serwisu, obejmujące analizę struktury, kolorystyki, a nawet poszczególnych tytułów sekcji.
  • Best Practices – analiza witryny pod kątem dobrych praktyk projektowania stron internetowych oraz zwiększania ich widoczności w wyszukiwarkach np. poprzez zastosowanie protokołu HTTPS.
  • SEO – sprawdzenie witryny w zakresie spełnienia warunków optymalizacji dla wyszukiwarki Google.

 

 

Niezależnie od wyboru, każdy audyt oceni naszą stronę internetową w skali od 0 do 100. Jeżeli osiągniemy minimum 75 punktów, możemy cieszyć się dobytym wynikiem. Jeśli natomiast witryna zdobędzie poniżej 45 punktów, konieczne będzie wdrożenie sporej ilości zmian.

Audyt SEO z wtyczką Google Lighthouse

Jakie to zmiany? Audyt SEO wykonany przy pomocy rozszerzenia Lighthouse pozwoli na określenie szeregu kwestii związanych z podstawowymi zasadami optymalizacji. Pomoże zdiagnozować na przykład:

  • czy na stronie używa się rozmiarów czcionek ułatwiających czytanie (większych niż 16px)
  • czy strona posiada znacznik meta name=”viewport” służący do skalowania pod urządzenia mobilne
  • czy nie posiada wtyczek przeszkadzających mobilnym i desktopowym przeglądarkom
  • czy ma ustawione meta Title oraz Description podsumowujące zawartość strony
  • czy właściwie zaimplementowane zostały znaczniki rel=”canonical” oraz hreflang
  • czy nie jest zablokowana przed indeksowaniem w wyszukiwarkach
  • czy kod statusu HTTP zwracany jest poprawnie
  • czy opisane na niej zostały anchory linków

To jednak nie wszystko. Dodatkowo Google Ligthhouse sugeruje również ręczne sprawdzenie wybranych funkcjonalności strony. Dla przykładu, może zlecić weryfikację wdrożenia danych czy dopasowania witryny do urządzeń mobilnych.

 

Oczywiście należy pamiętać, że wdrożenie wszystkich wytycznych z tak przeprowadzonego audytu nie oznacza gwarancji najlepszego wyniku w wyszukiwarce. Działanie może jedynie znacząco usprawnić i przyspieszyć drogę ku temu.
 

Instalacja i uruchamianie wtyczki Lighthouse
 

 

Liczne możliwości, jakie daje wtyczka Lighthouse, sprawiają, że jest to rozwiązanie, którym powinni zainteresować się wszyscy Ci, którym na sercu leży poprawne działanie swojej witryny internetowej. Jak więc rozpocząć korzystanie z niej? Obecnie istnieją dwie możliwości jej użycia:

  1. Zainstaluj rozszerzenie w przeglądarce Chrome
    • W celu instalacji wtyczki wchodzimy pod odpowiedni link (podlinkować: https://chrome.google.com/webstore/detail/lighthouse/blipmdconlkpinefehnmjammfjpmpbjk) lub wybieramy ją manualnie z menu przeglądarki. W następnej kolejności klikamy przycisk „Dodaj do Chrome”.
    • Po zainstalowaniu dodatku klikamy w ikonę rozszerzenia znajdującą się w prawym górnym rogu przeglądarki.
    • Jeśli poprzednie kroki wykonaliśmy poprawnie, pojawi się okno, gdzie możemy wybrać poszczególne opcje audytu. Zaznaczamy jego rodzaj, wybieramy „Ok” oraz „Generate raport”. Cały proces widoczny jest na poniższej animacji:

https://lh5.googleusercontent.com/IHRerx79iZHymUT-8hZpeP9GQfpwcRO6_2IetSd4P6KFSPSfI7zkPaFak2pnPGRXiwtJ3OO1Ht2EUc2ldHS3wl8KvZ598d-RDygz5xr-UOOGjNN8rPxQeKvi4lpIYanEaDa1mtrvFCHxOMMIpA

 

źródło: https://webmasters.googleblog.com/2018/02/seo-audit-category-in-lighthouse.html

 

  1. Zainstalowanie wtyczki w przeglądarce Chrome Canary
  • Pierwszy krok przy instalacji Lighthouse wygląda jak w przypadku podstawowej przeglądarki Chrome, jednak tym razem możemy ponadto pójść inną ścieżką.
  • Chcąc przeanalizować stronę, klikamy na niej prawym klawiszem myszy, wybieramy „Zbadaj”.
  • Następnie w górnym menu klikamy na symbol „»”, wybieramy „Audits”, „Perform audits”.
  • Określamy rodzaj audytu, jaki chcemy wykonać, a następnie wybieramy „Run Audit”. Poszczególne kroki tej metody obrazuje poniższy film.

 

https://lh6.googleusercontent.com/EGXf_1kletwpX4HvBtP3qXtfDJZXuy5UKmRVt4mTz2-34LKrbZt4NsrRywsft083PFfpl7bS9PMQgABuazBuE1I_S4hac6UgjkQLOKX_CyZSV3sjAzlNpVfEltm0DiNdao0hgH_9FCsbDEvVJA

źródło: https://webmasters.googleblog.com/2018/02/seo-audit-category-in-lighthouse.html

 

Zapisywanie i udostępnianie audytów

Pierwszy audyt za nami? Świetnie. Raport wygenerowany według powyższych wytycznych można wydrukować, skopiować, otworzyć w nowym oknie, a także zapisać w wersji HTML lub JSON.

Ostatnia opcja jest niezwykle przydatna, gdy chcemy mieć wgląd we wszystkie działania realizowane w witrynie. Zapisane audyty dostępne są z poziomu karty przeglądarki. Wystarczy wejść na odpowiednią stronę pod adresem i wgrać zapisany plik.

Jak sugeruje Eric Bidelman pracujący nad rozwojem opisywanego narzędzia Google, warto też skorzystać z możliwości udostępniania innym osobom wygenerowanych raportów.

W tym celu spośród powyższych możliwości wybieramy tę ostatnią, która pozwala na podzielenie się wynikami poprzez portal GitHub. Aby to jednak było możliwe, konieczne jest wcześniejsze zapisanie audytu i ponowne wgranie go w okno przeglądarki.
 

Google Lighthouse – czy warto?

Wtyczka Lighthouse to praktyczne narzędzie, które z pewnością docenią wszyscy właściciele i administratorzy stron internetowych. Jej obecna wersja posiada podstawowy zestaw audytowy, jednak, jak podkreśla Google, lista jej możliwości nie jest wyczerpana. W przyszłości pojawią się kolejne interesujące rozszerzenia i jeszcze bardziej zaawansowane możliwości.

Dodatek z pewnością pomoże wykonać podstawowy audyt naszej strony. Może dostarczać dodatkowych informacji dla pozycjonerów, ale również dla właścicieli stron internetowych chcących usprawnić ich działanie. Choćby z tych kilku powodów należy zapoznać się z jego możliwościami i czekać na kolejne aktualizacje.

Podobne wpisy

Posty 3D - nowość na Facebooku

02marca2018
Któż z nas jeszcze niedawno nie zachwycał się możliwością dodawania zdjęć panoramicznych na swojej tablicy? Dziś ta możliwość wydaje się normą, a Facebook robi kolejny krok w przyszłość i wprowadza nowy rodzaj treści – posty 3D.

Jak wdrożyć Messengera na stronę internetową - instrukcja

16lutego2018
Facebook ciągle się rozwija i inwestuje w jedno ze swoich flagowych rozwiązań – Messengera. Tym razem w wyniku wdrożonych zmian zyskaliśmy możliwość podpięcia komunikatora na naszą stronę internetową. Podpowiadamy, jak krok po kroku wdrożyć go na stronę.