Google Penguin Update i wiosenne porządki Search Quality Team

24 kwietnia 2012 wprowadzono aktualizację algorytmu wyszukiwarki Google o nazwie Google Penguin Update.
28 maja 2012

Efekty tej zmiany oraz okres zdecydowanych działań Search Quality Team, który nastąpił wkrótce po niej sprawiły, że otrzymujemy dzisiaj w znacznej mierze zupełnie odmienne wyniki wyszukiwania w porównaniu z tymi chociażby z przed 2 miesięcy.

Pierwsi zauważyli to oczywiście pozycjonerzy monitorujący wyniki wyszukiwania, a wkrótce po nich część właścicieli witryn, którzy stracili sporą część ruchu na swoich stronach. Ci, którzy nie zaobserwowali spadku odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwania lub zaobserwowali wzrost, zdecydowanie mają powód do zadowolenia. 

Kto ucierpiał najbardziej?

Przede wszystkim witryny korzystające z Systemów Wymiany Linków (SWL) i innych agresywnych metod generowania dużej ilości linków przychodzących ze stron niskiej jakości. W przypadku sporej części serwisów korzystających z tej formy pozyskiwania linków przychodzących Search Quality Team Google zastosowało bardzo zdecydowaną karę w postaci drastycznego obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania lub całkowitego usunięcia tych witryn z wyników. Obniżenie pozycji witryn dotyczyło z reguły wszystkich wyszukiwanych fraz, nawet nazw własnych. W rezultacie oznacza to dla tych witryn ograniczenie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania do 0.

Najczęściej przytaczane przykłady witryn dotkniętych tą karą to:

  • bankmillennium.pl
  • play.pl
  • okazje.info.pl
  • esky.pl
  • tablica.pl
  • nokaut.pl

Nałożenie wspomnianej kary było krokiem bardzo zdecydowanym, ale i bardzo odważnym. Brak możliwości odnalezienia w wynikach wyszukiwania witryny firmy po wpisaniu nazwy tej firmy dla użytkownika oznacza przede wszystkim nie spełnienie oczekiwań co do funkcjonowania narzędzia jakim jest wyszukiwarka Google. Walka ze spamem jest czymś zrozumiałym i jak najbardziej wskazanym, ale tak zdecydowana kara dotknęła nie tylko właścicieli witryn, ale również, a może przede wszystkim użytkowników Google. Ocenę tego pozostawiamy do indywidualnego rozważenia .

Aktualizacja Google Penguin Update poprzedzająca nałożenie wspomnianych kar nie była tak drastyczna w skutkach, ale zdecydowanie bardziej rozległa.

Google Penguin Update – co się zmieniło?

 
To w czym większość osób związanych z pozycjonowaniem i właścicieli witryn jest zgodna to, że zmiana algorytmu dotyczyła dwóch głównych aspektów:
 
Ilości i jakości treści na stronach odpowiadających wyszukiwanym frazom
Witryna zawierająca odpowiednie słowa kluczowe w tytułach, nagłówkach i skromnych ilościach treści to za mało, żeby myśleć o zajęciu wysokiej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania Google. Praca nad wysokiej jakości treścią witryny wyczerpującą wybrany temat to główny kierunek rozwoju na który Google kieruje twórców witryn.
 
Profilu linków przychodzących
Era pozyskania jak największej ilości linków z jak największej ilości domen jako priorytet dobiega końca. Google zdecydowanie większy nacisk kładzie na jakości linków i stopień ich naturalności. Naturalne linki przychodzące to pochodzące z różnych typów witryn (katalogi firm, serwisy informacyjne, komentarze, fora internetowe, witryny partnerskie, sieć społecznościowa, itd.) o różnych anchorach (nie tylko SEO-poprawnych).
 

Jak teraz pozycjonować?

 
1. Podążając za wskazówkami Google i nowymi możliwościami integracji strony z serwisami społecznościowymi.
2. Ogranicz site, wyrzuć strony z treścią generowana dynamicznie „pod Google
3. Stron ze spójną treścią nie rozbijaj na mniejsze części licząc na większy site i więcej możliwych słów kluczowych generujących ruch.
4. Zapomnij o linkach bezpośrednich, pośrednich, dofollow, nofollow - wszystkie linki są ważne, liczą się i musisz je mieć.
5. Stawiaj na jakość, a nie na ilość linków i ich zróżnicowanie. Liczy się przede wszystkim źródło odnośnika i naturalny anchor. 100 linków przychodzących wygenerowanych w tydzień z anchorem w postaci pozycjonowanej frazy kluczowej to nie jest właściwa droga do sukcesu
6. Zbyt mocno zoptymalizowany serwis jest gorszy od słabo zoptymalizowanego
7. Uwzględnij w pozycjonowaniu markę, nazwę swoich produktów i usług. Zaangażuj w pozycjonowanie swoich pracowników.
8. Skup się na treści. Będziesz miał przydatną dla użytkowników treść - osiągniesz sukces.
 

Co dalej z pozycjonowaniem?

 
Google dostosowuje swoje produkty i usługi do zmieniającego się Internetu, jego użytkowników i ich oczekiwań, więc dlaczego pozycjonerzy i twórcy witryn nie mieliby dostosowywać się do zmian w Google? Zmieniająca się postać wyników wyszukiwania Google, ich coraz bardziej dynamiczny i spersonalizowany charakter sprawiają, że dotychczas najpopularniejsza forma rozliczania pozycjonerów „za pozycję” odchodzi w zapomnienie. Analizowanie, doradztwo, szukanie nowych kanałów promocji i działania zintegrowane ze strategią marketingową mającą na celu osiągnięcie określonych celów biznesowych to najbardziej prawdopodobny cel przyszłej pracy w zakresie promocji w wyszukiwarkach, nie tylko w Google.
search engine optimization

Podobne wpisy

Kary Google dla Millenium Bank

18maja2012
Google coraz sumienniej egzekwuje swój regulamin, stosując karę znacznego obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania na bardzo odległe pozycje.

Blueffect, czyli I Ogólnopolskim Kongresie Efektywności

08maja2012
Kilka dni temu reprezentacja Ideo wzięła udział w konferencji Blueffect, czyli I Ogólnopolskim Kongresie Efektywności.