Google+ wśród serwisów społecznościowych

Serwisy społecznościowe w ostatnim czasie przeżywają ogromną popularność, przyciągając wielu użytkowników. Nie dziwi zatem fakt, że Google już od prawie roku posiada własny, zachęcając internautów do nowymi funkcjonalnościami.
27 lutego 2012

Założeniem Google+, było przenoszenie relacji ze świata rzeczywistego na teren wirtualny, z zachowaniem jak najwierniejszego ich odwzorowania. Aby wiernie odzwierciedlić w serwisie relacje rzeczywiste twórcy Google+ odnieśli się do charakteru relacji międzyludzkich w świcie rzeczywistym. Analiza wykazała, że istotne znaczenie mają tu: charakter znajomości i ich zażyłość, tworzenie wizerunku osobowego na potrzeby danego środowiska, sposób postrzegania osoby przez konkretną grupę.

Założenie zrealizowano w oparciu o tzw. kręgi znajomych grupujące poszczególne kontakty w zależności od ich właściwości. Ilość kręgów jest dowolna i każdy użytkownik może je tworzyć według własnych potrzeb – a to właśnie różni Google + od Facebook’a, i uznawane jest za jedna z ważniejszych zalet serwisu. Użytkownik może również według własnego uznania nazywać poszczególne kręgi, a osobom do nich przypisanym nazewnictwo to nie będzie znane. Ponadto jedna osoba może zostać przypisana do kilku różnych kręgów, ponieważ decyduje o tym właściciel profilu. Przy tworzeniu kręgów uwzględnia się charakter relacji, zainteresowania czy wizerunek osobisty.
Przy tworzeniu własnej listy kontaktów nie jest wymagane potwierdzenie o zgodzie na dodanie do grona znajomych, a osoba przypisana do jednego z kręgów otrzyma o tym jedynie powiadomienie.

Od przyjętego podziału zależy przesyłanie informacji, przeznaczonych dla poszczególnych grup kontaktowych przypisanych danym kręgom. Wiadomość może mieć charakter publiczny, czyli ogólnodostępny – co oznacza, że każda osoba z listy kontaktów może ją odczytać. Jednak można też ograniczyć jej zakres do wybranych kręgów lub nawet poszczególnych osób.

W Google+ zastosowano zróżnicowanie pomiędzy informacjami od znajomych a wiadomościami tylko interesującymi użytkownika. Taka selekcja w znacznym stopniu pozwala na porządkowanie treści. Segregacja w zakresie treści jest kolejną różnicą między Google+ a Facebook’iem , gdzie wszystkie wiadomości kierowane są do jednego miejsca.
Google+ posiada usługę +1, która polega na polecaniu znajomym najciekawszych materiałów z Sieci, jednak korzystanie z tej funkcjonalności wymaga wyrażenia na nią zgody, zwłaszcza że w wynikach wyszukiwania pojawi się informacja o polecanych przez użytkowania stronach.

Serwis posiada też funkcjonalność, która, bazując na popularności w Google, Google+ i częstotliwości rekomendacji wynikającej z popularności przycisków +1, doradza użytkownikom materiały z Sieci najbardziej dla nich interesujące.
Google+ to nie tylko treści, ale też zdjęcia, na które przeznaczono specjalny dział. Wśród zamieszczanych tam zdjęć będą zarówno te, które użytkownik sam zamieści, jak i takie, na których został oznaczony.

Kontakt między użytkownikami, obok przekazywania informacji, umożliwia również funkcja video czat. Opcja „Rozpocznij spotkanie” będzie sygnałem dla osób z grup kontaktowych o rozpoczynającej się rozmowie. Liczba osób uczestnicząca w spotkaniu nie może przekroczyć dziesięciu.
Google+ przygotowało również swój Brand page, który pozwala użytkownikowi przyglądać się swojej marce. Zasadniczo funkcja ta nie wprowadza nic rewolucyjnego, jednak Google+ daje użytkownikowi wiele możliwości na wyrażenie swej opinii, a nawet stwarza szanse na rozwinięcie dłuższej dyskusji.

W planach Google+ jest przystosowanie serwisu do urządzeń mobilnych. Tym czasem do Google+ dodano funkcję Ripples, która pozwala śledzić i kontrolować historię postów.
Istniejące serwisy społecznościowe odzwierciedlają charakter jednej z wyszczególnionych grup społecznych. Ich charakter jest typowo biznesowy lub mniej oficjalny. Google+, dzięki funkcjonalności tworzenia kręgów, może łączyć te funkcje. Jest zatem serwisem społecznościowym i miejscem dla działalności marketingowej.

wyszukiwarka google

Podobne wpisy

Podsumowanie roku 2011 – smartphony i social media

20 lutego 2012
Rok 2011 to rok niebywałej popularyzacji smartphone’ów oraz zachwytu portalami społecznościowymi. Trendy te są aż tak widoczne, że nie ma mowy o przypadku lub też zbiegu wydarzeń

Google kontra porównywarki produktów

16 lutego 2012
Zespół Google końcem stycznia wystąpił przeciw metodzie kupowania linków, chcąc zmusić popularne serwisy internetowe do zmiany swoich dotychczasowych strategii.