Google+ wśród serwisów społecznościowych

Serwisy społecznościowe w ostatnim czasie przeżywają ogromną popularność, przyciągając wielu użytkowników. Nie dziwi zatem fakt, że Google już od prawie roku posiada własny, zachęcając internautów do nowymi funkcjonalnościami.
27 lutego 2012

Założeniem Google+, było przenoszenie relacji ze świata rzeczywistego na teren wirtualny, z zachowaniem jak najwierniejszego ich odwzorowania. Aby wiernie odzwierciedlić w serwisie relacje rzeczywiste twórcy Google+ odnieśli się do charakteru relacji międzyludzkich w świcie rzeczywistym. Analiza wykazała, że istotne znaczenie mają tu: charakter znajomości i ich zażyłość, tworzenie wizerunku osobowego na potrzeby danego środowiska, sposób postrzegania osoby przez konkretną grupę.

Założenie zrealizowano w oparciu o tzw. kręgi znajomych grupujące poszczególne kontakty w zależności od ich właściwości. Ilość kręgów jest dowolna i każdy użytkownik może je tworzyć według własnych potrzeb – a to właśnie różni Google + od Facebook’a, i uznawane jest za jedna z ważniejszych zalet serwisu. Użytkownik może również według własnego uznania nazywać poszczególne kręgi, a osobom do nich przypisanym nazewnictwo to nie będzie znane. Ponadto jedna osoba może zostać przypisana do kilku różnych kręgów, ponieważ decyduje o tym właściciel profilu. Przy tworzeniu kręgów uwzględnia się charakter relacji, zainteresowania czy wizerunek osobisty.
Przy tworzeniu własnej listy kontaktów nie jest wymagane potwierdzenie o zgodzie na dodanie do grona znajomych, a osoba przypisana do jednego z kręgów otrzyma o tym jedynie powiadomienie.

Od przyjętego podziału zależy przesyłanie informacji, przeznaczonych dla poszczególnych grup kontaktowych przypisanych danym kręgom. Wiadomość może mieć charakter publiczny, czyli ogólnodostępny – co oznacza, że każda osoba z listy kontaktów może ją odczytać. Jednak można też ograniczyć jej zakres do wybranych kręgów lub nawet poszczególnych osób.

W Google+ zastosowano zróżnicowanie pomiędzy informacjami od znajomych a wiadomościami tylko interesującymi użytkownika. Taka selekcja w znacznym stopniu pozwala na porządkowanie treści. Segregacja w zakresie treści jest kolejną różnicą między Google+ a Facebook’iem , gdzie wszystkie wiadomości kierowane są do jednego miejsca.
Google+ posiada usługę +1, która polega na polecaniu znajomym najciekawszych materiałów z Sieci, jednak korzystanie z tej funkcjonalności wymaga wyrażenia na nią zgody, zwłaszcza że w wynikach wyszukiwania pojawi się informacja o polecanych przez użytkowania stronach.

Serwis posiada też funkcjonalność, która, bazując na popularności w Google, Google+ i częstotliwości rekomendacji wynikającej z popularności przycisków +1, doradza użytkownikom materiały z Sieci najbardziej dla nich interesujące.
Google+ to nie tylko treści, ale też zdjęcia, na które przeznaczono specjalny dział. Wśród zamieszczanych tam zdjęć będą zarówno te, które użytkownik sam zamieści, jak i takie, na których został oznaczony.

Kontakt między użytkownikami, obok przekazywania informacji, umożliwia również funkcja video czat. Opcja „Rozpocznij spotkanie” będzie sygnałem dla osób z grup kontaktowych o rozpoczynającej się rozmowie. Liczba osób uczestnicząca w spotkaniu nie może przekroczyć dziesięciu.
Google+ przygotowało również swój Brand page, który pozwala użytkownikowi przyglądać się swojej marce. Zasadniczo funkcja ta nie wprowadza nic rewolucyjnego, jednak Google+ daje użytkownikowi wiele możliwości na wyrażenie swej opinii, a nawet stwarza szanse na rozwinięcie dłuższej dyskusji.

W planach Google+ jest przystosowanie serwisu do urządzeń mobilnych. Tym czasem do Google+ dodano funkcję Ripples, która pozwala śledzić i kontrolować historię postów.
Istniejące serwisy społecznościowe odzwierciedlają charakter jednej z wyszczególnionych grup społecznych. Ich charakter jest typowo biznesowy lub mniej oficjalny. Google+, dzięki funkcjonalności tworzenia kręgów, może łączyć te funkcje. Jest zatem serwisem społecznościowym i miejscem dla działalności marketingowej.

wyszukiwarka google

Podobne wpisy

Podsumowanie roku 2011 – smartphony i social media

20lutego2012
Rok 2011 to rok niebywałej popularyzacji smartphone’ów oraz zachwytu portalami społecznościowymi. Trendy te są aż tak widoczne, że nie ma mowy o przypadku lub też zbiegu wydarzeń

Google kontra porównywarki produktów

16lutego2012
Zespół Google końcem stycznia wystąpił przeciw metodzie kupowania linków, chcąc zmusić popularne serwisy internetowe do zmiany swoich dotychczasowych strategii.