Interaktywne raporty SEO w Google Data Studio

Google Data Studio to narzędzie, które pomaga stworzyć przejrzyste, intuicyjne, a przede wszystkim interaktywne raporty dostępne dla każdego. Prezentując dane przy pomocy tego narzędzia możemy być pewni, że są one aktualne i prawidłowe.
6 lipca 2018

Tworząc raporty w Google Data Studio mamy możliwość integracji narzędzia z innymi produktami Google, takimi jak: Google Analytics i Google Search Console – są to dwa najważniejsze źródła danych dla raportów SEO. Oczywiście narzędzi, które można łączyć z Google Data Studio jest więcej, ale my skupimy się głównie na raportach bazujących na GA oraz GSC.

 

Raport SEO

Przedstawiamy przykładowy raport SEO:

raport seo

Zanim zaczniesz

Aby móc tworzyć interaktywne raporty, wymagane jest posiadanie witryny dodanej do Google Search Console oraz zaimplementowanego w jej kodzie narzędzia Google Analytics. 

Podczas pracy z GDS warto:
- posegmentować dane wg różnych wymiarów (np. wyszukiwania organiczne)
- nie skupiać się wyłącznie na ich uśrednianiu,
- mierzyć cele i KPI, porównać je z wynikami z poprzednich okresów,
- zwizualizować dane przy pomocy wykresów, tak by stały się bardziej „przyjazne dla oka”.
 
Na temat możliwości jakie daje nam GDS można by wiele napisać, jednak w tym artykule skupimy się wyłącznie na raportach dotyczących SEO.
 
 

Jakie raporty możemy stworzyć?

Poniżej przedstawiamy najważniejsze metryki, dzięki którym możemy ocenić działania SEO jednym spojrzeniem. Raport łączy ze sobą dane z obydwu źródeł – Google Analytics i Google Search Console. Zawiera dane dotyczące zachowania użytkowników pochodzących ze źródła google/organic: sesje, współczynnik odrzuceń, strony/sesje, średni czas ładowania się strony, a także ilość kliknięć, wyświetleń, współczynnik klikalności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i średnią pozycję witryny w wynikach wyszukiwania w danym okresie czasu. Pod każdą wartością danej metryki znajduje się jej procentowe porównanie do poprzedniego okresu.

wskazniki zachowań

Istnieje możliwość zmiany ustawień wg indywidualnych preferencji. Można dodać np. informacje na temat konwersji i przychodów (ze źródła google/organic) sklepu internetowego, w którym zaimplementowano moduł e-commerce.
Dalej mamy raport zapytań użytkowników oraz zestawienie urządzeń, dzięki którym użytkownicy odwiedzili witrynę w danym okresie czasu. 
 

raport zapytań

Raporty zawierają dane dotyczące średniej pozycji strony, liczbę kliknięć i wyświetleń oraz współczynnik klikalności. Podzielone one zostały kolejno wg zapytań i kategorii urządzeń. W każdej metryce dodane jest porównanie do poprzedniego okresu.
 
Raport zamyka zestawienie danych dotyczących wyświetleń, współczynnika klikalności, sesji i współczynnika odrzuceń w bezpłatnych wynikach wyszukiwania wg krajów i urządzeń. W przypadku witryn, które pozyskują użytkowników na terenie wyłącznie jednego kraju, ostatni element raportu można skonstruować inaczej, np. zamieniając kraje na miasta.

 
wspolczynniki klikalnosci
 

Jak stworzyć taki raport?

Tworzenie raportów w Google Search Console jest bardzo proste i intuicyjne, ponadto nie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu analizy danych.
W pierwszym kroku logujemy się do narzędzia Google Data Studio. W tym celu korzystamy z tego samego konta Google, na którym mamy dostęp do Google Analytics i Google Search Console. 
Następnie jako ŹRÓDŁA DANYCH dodajemy (poprzez kliknięcie w niebieskie koło z plusem) Google Analytics oraz Google Search Console.

zrodla danych

Podczas tworzenia np. wykresu możemy korzystać wyłącznie z jednego źródła danych. Chcąc go zmienić w celu przeanalizowania pod względem innych kryteriów, klikamy w zakładkę „Źródło danych” po prawej stronie i wybieramy interesującą nas opcję. W tym przypadku jest to Google Analytics.

zrodla danych

Raport budujemy poprzez dodawanie poszczególnych elementów (podsumowania statystyk, wykresów, tabel, itp.)

WAŻNA INFORMACJA: Chcąc stworzyć raport SEO z danych Google Analytics konieczne jest utworzenie filtra i dodanie go do każdego elementu (wykres , tabela, itd.), w którym korzystamy z Google Analytics.

filtry

Filtr pozwoli nam na uwzględnienie w raporcie wyłącznie danych z wyszukiwania organicznego. Tworzymy go tak:

tworzenie filtru

Jeżeli nie chcemy ograniczać się wyłącznie do wyszukiwarki Google, możemy uwzględnić w filtrze wyłącznie Medium = organic. Zastosowany filtr jest zapisywany, dzięki czemu można w przyszłości użyć go ponownie.

Raporty tworzone w Data Studio są w pełni interaktywne. Aby podejrzeć dane z innego okresu czasu wystarczy zmienić datę raportu (w tym wypadku znajdującą się w prawym górnym rogu). Każda osoba, która dostanie dostęp do panelu, może przeglądać go w dowolnym zakresie dat. Narzędzie Google Data Studio możemy wykorzystywać zarówno dla własnej wygody i szybkiego monitorowania postępów w działaniach na stronie, a także do raportowania efektów naszych prac klientowi – raz udostępniony raport nie wymaga już aktualizacji np. za miesiąc.

 

Wybij swoją stronę na pierwsze miejsce wyszukiwarki!

Podobne wpisy

Nowy ekosystem reklamowy Google Ads

28czerwca2018
Google ogłosiło znaczące modyfikacje w dotychczasowym modelu funkcjonowania reklam. Wszystko po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby promocji w Internecie. Sprawdzamy, na czym polegają dokonywane zmiany i co oznaczają w praktyce dla reklamodawców.

Firma na Instagramie – nowe możliwości dla biznesu

22czerwca2018
Facebook jest najpopularniejszym kanałem social media. Rzesza użytkowników korzystająca z niego codziennie, sprawia, że każdy chce posiadać własny fanpage i zdobywać nowych klientów. Z kolei Instagram jest często pomijany i niedoceniany. Czy słusznie?