Jak było, a jak będzie? Podsumowaniem 2013 roku wkraczamy w nowy 2014

Nastał nowy rok w którym specjaliści z branży przewidują nowe trendy, a czynią to oczywiście na podstawie tego, co miało miejsce w minionym roku. Cóż się zatem wydarzyło w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, które właśnie pożegnaliśmy?
3 stycznia 2014

Rok 2013 wydaje się wyjątkowo interesujący pod względem ciekawych wydarzeń i zaskakujących zmian, których jednak specjaliści od SEO i marketingu internetowego trochę się spodziewali. Niemniej wprowadziły one nieco zamieszania do branży, dlatego tym bardziej  wypada je skomentować.

Co było…? Marketing internetowy w 2013

Na plan pierwszy wysuwają się wydarzenia bezpośrednio związane z Google, którego algorytm nieco zmienił swoje oblicze w wyniku trzech wielkich modyfikacji.

Algorytmy Google

Algorytm Panda, wprowadzony wiosną, zmienił zasady, według których strona poddawana jest ocenie. Jej pozycja uwarunkowana jest nie tylko ilością prowadzących do niej linków, ale przede wszystkim jakością znajdującej się na niej treści. Zatem, o atrakcyjności strony decyduje content, wartościowy i unikalny. Jesienią nastał Pingwin, algorytm, który miał eliminować nadmierne linkowanie, kładąc nacisk na naturalność profilu linkowania. Wreszcie pojawił się Koliber, umacniając dotychczas wprowadzone zmiany. Ten ostatni algorytm opiera się na tzw. wyszukiwaniu semantycznym, które jest dowodem na to, że wyszukiwarka Google jest naprawdę inteligentna. Analizowane są bowiem nie tylko znaczenia semantyczne pojedynczych słów, ale też związki między nimi i ich relacje. 

Algorytm Koliber doprowadził do przemianowania narzędzia Propozycji Fraz Kluczowych na narzędzie Planowania Fraz Kluczowych. Jednocześnie opcja analizy fraz kluczowych w Google Analitycs stała się niedostępna.

Rośnie popularność Google+

Google nie tylko modyfikuje swój algorytm, ale też intensywnie się rozwija, poszerzając swoje usługi. Serwis społecznościowy Google+ wyraźnie zyskuje coraz więcej użytkowników, stając się obok Facebooka największym tego typu portalem, skutecznym w działaniach promocyjnych w Internecie.

Nowe narzędzia Google

Warto również zwrócić uwagę na inne usługi Google, które spowodowały wzrost powierzchni przeznaczonej na wyniki sponsorowane. Pojawienie się na polskim rynku Google Merchant Center i Product Listing Ads nieco urozmaiciło reklamę PPC, zapewniając wiele nowych możliwości w zakresie tej formy promocji. 

SEO, SEM, a nawet więcej

Marketing internetowy w 2013 roku stał się bardzo szerokim pojęciem, łączącym w sobie pozycjonowanie i efektywną reklamę opartą na dostępnych w Internecie narzędziach. Prowadzone są więc złożone kampanie marketingowe, na które przeznaczane są coraz większe środki.

Urządzenia mobilne na topie

W przeciągu 2013 roku odnotowano zwiększający się ruch wyszukiwania mobilnego, co tylko potwierdza teorię, że urządzenia mobilne stają  się nieodłącznym elementem życia codziennego. Tendencję tą szybko wychwyciło Google (ścieżki wielokanałowe Google Analitycs), starając się zmodyfikować narzędzia analityczne pod względem analizy danych pochodzących z nowych kanałów łączących użytkowników z Internetem. Koniecznością jest więc dostosowywanie użyteczności serwisów i contentu do tak praktycznych urządzeń mobilnych.

Jeszcze cookies

Na koniec coś tylko z rodzimego podwórka. Informacja o tzw. ciasteczkach (cookies) już od 22 marca jest dostępna dla użytkowników Internetu odwiedzających polskie strony. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej właściciele serwisów mają obowiązek informowania o zbieraniu na stronie danych dotyczących preferencji użytkowników. Wydarzenie o tyle znaczące, że coś, co i tak było stosowane, stało się tylko bardziej oczywiste.

Podsumowanie 2013 roku

Wydaje się, że 2013 rok zdominowały modyfikacje algorytmu Google, których konsekwencją stały się zmiany praktykowanych strategii SEO. Dotychczas podejmowanie działania nie zostały całkowicie zarzucone, ale koniecznością stało się dostosowanie ich do nowych zasad narzuconych przez Google, zgodnych z etycznym SEO.

Modyfikacja algorytmu to jednak nie tylko zmiany w obrębie prowadzonych działań, ale też stosowanych narzędzi, których funkcje, związane z analizą fraz kluczowych, uległy pewnym ograniczeniom. Czego więc, w związku z przedstawionymi wydarzeniami, można spodziewać się w 2014 roku?

Co będzie…? Prognozy na 2014 rok

Biorąc pod uwagę modyfikacje algorytmu Google, można przypuszczać, że pewne zmiany w tym zakresie pojawiają się również w 2014 roku. Tym samym w strategii SEO ważne miejsce będzie zajmował wartościowy content, złożony z profesjonalnych treści copywriterów i spontanicznych wpisów zaangażowanych użytkowników. Wraz z wyszukiwaniem semantycznym ogromną rolę będą odgrywać również synonimy używanych fraz kluczowych.

Content będzie też niezbędny dla zachowania naturalnego profilu linkowania, ponieważ dla robotów wyszukiwarek wartościowy link to taki, który znajduje się w otoczeniu zgodnej z nim treści. Tym samym korzystne będzie posługiwanie się brandem, czyli adresem strony, koniecznie zestawianym z wybranym słowem kluczowym. Zatem, skuteczny Link Building to zamieszczenie linku w odpowiednim kontekście.

Wzrost wartości merytorycznej stron Internetowych znajdzie swoje odzwierciedlenie na serwisach społecznościowych, które w 2014 roku z pewnością będą znaczącym elementem strategii SEO/SEM. To właśnie na tego typu portalach użytkownicy będą dzielić się treścią i wymieniać poglądami. Z tego też względu social media będą miejscem prowadzenia profesjonalnych kampanii marketingowych.

Niezmiennie będzie też wzrastać popularność urządzeń mobilnych, a więc przybywać będzie ich użytkowników, do których trzeba będzie dostosowywać tworzone serwisy.

marketing internetowy -- grafika

 

Podobne wpisy

Certyfikowani specjaliści Google AdWords

19grudnia2013
System reklamowy AdWords opracowany przez Google jest metodą ułatwiającą pozyskiwanie nowych klientów. Dzięki skutecznej kampanii przygotowanej i przeprowadzonej przez certyfikowanych specjalistów, można szybko dotrzeć do docelowej grupy odbiorców.

Zwiększamy sprzedaż z Google Merchant Center

15listopada2013
Google Merchant Center, czyli skuteczne narzędzie stosowane w e-commerce w celu zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym. Jak z niego korzystać, aby osiągnąć oczekiwane efekty?