Jak Open Graph może zwiększyć ruch na stronie www?

Protokół Open Graph to rozwiązanie pomagające lepiej kontrolować sposób wyświetlania się i prezentacji treści w mediach społecznościowych. W efekcie prowadzi to do wzrostu ruchu na stronie.
22 maja 2017

Czym jest Open Graph?

Open Graph nie jest nowym narzędziem. Funkcjonuje od około 7 lat i został stworzony przez zespół Facebooka. Protokół pozwala na wymianę danych i mikrodanych pomiędzy portalami społecznościowymi a zewnętrznymi serwisami. Dzięki niemu treści prezentują się lepiej przez co znacząco poprawiają interakcje z użytkownikami. Rzeczywiste statystyki pokazują, że prawidłowe wdrożenie i wykorzystanie OG może doprowadzić do podniesienia się wyników ruchu na stronie od 50% do nawet 250%.
 
Znaczniki, które są podstawą działania mechanizmu, umieszcza się w sekcji head strony www. Mają one charakter zbliżony do meta tagów. Tagi OG pozwalają na jasne zdefiniowanie tego jak powinien wyglądać link podstrony udostępniany w serwisie społecznościowym. Z uwagi na to, że facebookowe fanpage całkiem nieźle się pozycjonują w Google, warto zadbać jest o odpowiedni wygląd udostępnianych przez siebie postów czy postów udostępnianych przez innych użytkowników.

Do czego można to wykorzystać?

marketing internetowy - inspiracjeTak jak wspomnieliśmy, dzięki zastosowaniu OG możliwa jest zwrotna komunikacja pomiędzy Facebookiem a zewnętrznym portalem. Kluczowe wykorzystanie protokołu polega na wyznaczeniu zasad prezentacji określonych treści – np. zdjęć, które dopasują się rozmiarem do powierzchni, na której się wyświetlają, sprawiając, że staną się bardziej skuteczne lub dobór prezentowanych treści. Mówiąc prościej – wykorzystuje się tutaj zasadę, że użytkownicy podejmują interakcję chętniej, jeśli mają do czynienia z atrakcyjną treścią. OG ma umożliwić jej odpowiednie „przygotowanie”.
 
Generalnie, warto narzucić Facebookowi pewne reguły wyświetlania zawartości. Szczególnie jeśli użytkownika, który coś polubi lub udostępni chcemy potraktować jako ambasadora marki. Gdy pozwolimy robić to za nas Facebookowi, ten wykorzysta standardowe dane – pobierze znacznik title, pierwszy napotkany opis oraz losowe zdjęcie ze strony docelowej (a czasami w ogóle go nie wczyta).
 
Jak zatem widać, warto zadbać o prawidłowe znaczniki OG nie tylko ze względów estetycznych, ale i współczynników konwersji. W tym upatruje się szansę na zwiększanie ruchu i aktywności użytkowników. 
 
Nie tylko Facebook
Mimo iż twórcami Open Graph są ludzie z Facebooka, to z tego protokołu korzystają także inne media społecznościowe. Twitter, dzięki prawidłowo ustawionym parametrom OG automatycznie wykorzystuje je w Twitter Cards. OG pozawala także na łatwe dopasowanie treści na stronie do formatu oEmbed (umożliwiającego umieszczanie/embedowanie zawartości jednej strony na innej np. w Pinterest).
 

Jak to zrobić?

praca przy laptopieIstnieją dwie możliwości wdrożenia Open Graph i odpowiedniego wykorzystania korzyści, jakie ze sobą niesie.
 
Pierwsza z nich polega na ręcznym dodawaniu i określaniu parametrów dla każdej ze stron – z pomocą programisty można to oczywiście zautomatyzować. Znaczników jest całkiem sporo, dlatego ich automatyczne generowanie jest konieczne. Z tego też powodu nie ma sensu prezentować ich w tym miejscu. Wszystkich zainteresowanych odsyłamy na poniższe strony:
 
 
Istnieje też drugie rozwiązanie, wymagające zdecydowanie mniej wiedzy programistycznej, przez co jest przystępne dla przeciętnego użytkownika. Mowa tu o wtyczkach Open Graph. Jednak i w tym sposobie tkwi haczyk – plug-iny można wdrożyć wyłącznie na stronach zbudowanych na silniku WordPress i innych cmsach.
 
Jeśli chodzi o samego wordpressa wybór narzędzi jest całkiem spory. Poniżej zaproponujemy kilka:
 
 

Weryfikacja wdrożonych tagów OG

Kiedy tagi zostaną zdefiniowane warto skorzystać z:
 
Powyższy artykuł oczywiście nie wyczerpuje całego tematu Open Graph. Mamy jednak nadzieję, że dostarczy Wam podstawowej wiedzy i ułatwi dalsze zgłębianie zagadnienia.
social media grafika

 

Podobne wpisy

Facebook Analytics – zaawansowane narzędzie od Facebooka

05maja2017
Facebook nie powstrzymuje własnego rozwoju i adaptacji do rynkowych potrzeb. Tym razem w ręce użytkowników oddaje zaawansowane narzędzie analityczne - Facebook Analytics.

Zdobądź certyfikat Google dla deweloperów stron mobilnych

28kwietnia2017
Nie od dziś wiadomo, że Google kładzie ogromny nacisk na wysoką jakość stron www, w szczególności tych mobilnych. Ważna jest nie tylko ich zawartość ale i szybkość oraz wygoda użytkowania.