Jak zwiększyć swoją prywatność na Facebooku

Podpowiadamy jak zwiększyć prywatność na facebookowym profilu i na jakie aspekty zwrócić szczególną uwagę, aby zachować – na tyle, na ile to możliwe – maksimum bezpieczeństwa.
13 kwietnia 2018

Zadbaj o swoją prywatność na Facebooku

Ostatnie tygodnie przyniosły Markowi Zuckerbergowi spore problemy. Afera z Cambridge Analytica i wyciek danych użytkowników, które zostały wykorzystane m.in. w 2016 r. w kampanii prezydenckiej w USA, wywołały burzę, na którą zanosiło się już od jakiegoś czasu. Dyskusja na temat nie do końca przejrzystego wykorzystywania danych użytkowników w celach reklamowych sprawiła, że nie tylko wiele osób prywatnych, ale i znanych marek opuściło serwis, ogłaszając to hashtagiem #deletefacebook, dodawanym do postów publikowanych w innych mediach społecznościowych.

Ta sytuacja stała się kolejną okazją, aby zadać sobie pytanie, jak dbać o swoją prywatność, nie tylko na Facebooku, ale i w ogóle w Internecie. Czy naprawdę konieczne jest podejmowanie aż tak radykalnych kroków, jak usuwanie kont z serwisów społecznościowych? Dane na nasz temat zbiera przecież nie tylko Facebook, ale też chociażby wyszukiwarka Google. Jeżeli chcielibyśmy pozostać w 100% anonimowi w sieci, musielibyśmy całkowicie zrezygnować z wirtualnego życia. W przypadku większości osób – używających Internetu na co dzień, także w pracy – jest to po prostu niemożliwe.

Pamiętaj, że korzystając z Facebooka, wcale nie musisz udostępniać wszystkich informacji o sobie. Istnieje kilka trików i ustawień, dzięki którym możesz bardziej zadbać o swoją prywatność i udostępniać tylko te fakty na swój temat, którymi naprawdę chcesz podzielić się z resztą świata.

Jakie dane o swoich użytkownikach zbiera Facebook?

Nie każdy zdaje sobie sprawę z zakresu informacji, jakie zbiera o swoich użytkownikach serwis Marka Zuckerberga. To nie tylko publikowane posty, ale także lokalizacja, wiadomości, informacje o urządzeniach, za pośrednictwem których dana osoba korzysta z Facebooka itp. Niektóre z nich – jak można przeczytać w regulaminie akceptowanym przy rozpoczęciu korzystania z Facebooka, są wykorzystywane do celów reklamowych albo udostępniane innym aplikacjom.

fb konto

Podstawowym błędem, popełnianym zwłaszcza przez niedoświadczonych użytkowników, jest pozostawiane bez zmian domyślnych ustawień prywatności portalu, które są – delikatnie mówiąc – dość liberalne.

Dziś podpowiadamy więc, jak zwiększyć prywatność na facebookowym profilu i na jakie aspekty zwrócić szczególną uwagę, aby zachować – na tyle, na ile to możliwe – maksimum bezpieczeństwa.

 

Po pierwsze - przejrzyj dokładnie ustawienia

Po zalogowaniu się na Facebooka kliknij w strzałkę, znajdującą się na górnym pasku, po prawej stronie.

Z rozwijanego menu wybierz opcję Ustawienia i przejrzyj dokładnie poszczególne zakładki, zwracając szczególną uwagę na te związane z bezpieczeństwem, logowaniem, prywatnością, aplikacjami i reklamami.

W zakładce Bezpieczeństwo i logowanie możesz doprecyzować, jak będzie wyglądało logowanie do serwisu (np. wybrać uwierzytelnianie dwuskładnikowe, powiadomienia o nierozpoznanych logowaniach, szyfrowane wiadomości e-mail z powiadomieniami itp.).

Zakładka Prywatność pozwoli Ci zadecydować, kto będzie mógł oglądać Twoje przyszłe posty, jak nawiązać z Tobą kontakt oraz kto będzie mógł zobaczyć Twoją listę znajomych, a w zakładce Oś czasu i oznaczanie ustalisz m.in., czy inne osoby będą mogły publikować posty na Twojej osi czasu (np. kto może dodawać zawartość na Twojej osi czasu). W zakładce Blokowanie zablokujesz natomiast innych użytkowników, wiadomości, zaproszenia, strony czy aplikacje.

Przyjrzyj się bliżej również zawartości zakładek Aplikacje i witryny oraz Reklamy. Dlaczego warto i na co zwrócić szczególną uwagę - szerzej piszemy w dalszej części artykułu.

 

Po drugie - zrób wiosenne porządki na liście znajomych

Zerknij na swoją listę znajomych. 1500 osób? Ile z nich znasz osobiście, z iloma utrzymujesz regularny kontakt? Czy naprawdę chcesz, żeby każda z tych osób miała dostęp do udostępnianych przez Ciebie treści? To dobry moment, żeby usunąć z listy wszystkich, z którymi już od wielu lat nie masz lub nie chcesz utrzymywać kontaktu lub które znalazły się w gronie Twoich „znajomych” zupełnie przez przypadek. W przyszłości nie przyjmuj już zaproszeń od nieznanych lub nielubianych osób.

Znajomych, którzy pozostaną na Twojej liście, podziel na kategorie – bliskich znajomych, rodzinę czy znajomych z pracy. To świetna opcja, aby błyskawicznie publikować posty, które ukażą się tylko osobom, które naprawdę powinny je zobaczyć. Po lewej stronie znajdź zakładkę Listy znajomych i wybierz opcję Utwórz listę.

Zadbaj także o prywatność swoich znajomych, żeby przypadkowe osoby nie mogły przeglądać listy osób, z którymi łączą Cię jakieś relacje. Tuż obok zakładki Informacje znajduje się zakładka Znajomi, dla której możesz przypisać konkretne ustawienia prywatności. Możesz ją ukryć dla wszystkich, możesz udostępnić ją swoim znajomym, a także wszystkim użytkownikom Facebooka.

Jeżeli nie chcesz obserwować postów niektórych znajomych, możesz wyłączyć ich widoczność bez usuwania tych osób z listy kontaktów. Jak to zrobić? Gdy pojawią się treści, z których śledzenia chcesz zrezygnować, kliknij w trzykropek w prawym górnym rogu postu i wybierz opcję Przestań obserwować użytkownika.

Po trzecie - ukryj dostępność na chacie

Nie chcesz rozmawiać z którymś ze swoich znajomych na chacie, ale chcesz pozostać widoczny dla pozostałych? Masz taką możliwość. Możesz ukryć się przed wybraną osobą, wybierając w ustawieniach zaawansowanych chata Wyłącz czat dla wybranych znajomych i wskazując, dla kogo masz pozostać niewidoczny.

Po czwarte - wyłącz pokazywanie Twojego profilu w wyszukiwarce Google

Istnieje spore prawdopodobieństwo, że po wpisaniu Twojego imienia i nazwiska w wyszukiwarkę Google, Twój profil pojawi się w wynikach organicznych. Jeżeli nie chcesz, aby taka sytuacja miała miejsce, możesz wyłączyć tę opcję w ustawieniach w bardzo prosty sposób. W zakładce Prywatność odznacz opcję Czy chcesz, aby wyszukiwarki spoza Facebooka podawały linki do Twojego profilu.

Po piąte - uważaj na aplikacje

Aplikacje Facebooka mogą mieć dostęp do informacji i treści dotyczących nie tylko Ciebie i Twojego profilu, ale także profili Twoich znajomych. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, ile informacji udostępnia, grając w grę czy biorąc udział w z pozoru niewinnym konkursie. Pojawia się też ryzyko zainstalowania złośliwego oprogramowania czy wirusów. Zanim zdecydujesz się na użytkowanie jakiejkolwiek aplikacji działającej na Facebooku (np. Tinder czy Candy Crush), upewnij się, do jakich danych dajesz jej dostęp i czy na pewno wyrażasz na to zgodę.

Aplikacje, z których aktualnie korzystasz, znajdziesz w zakładce Ustawienia/Aplikacje i witryny. Tam możesz usunąć te aplikacje, z których nie chcesz już korzystać, określić, czy w ogóle chcesz wchodzić w interakcje z aplikacjami, a także ustalić opcje powiadomień z gier i aplikacji.

Po szóste – przejrzyj swoje preferencje dotyczące reklam

Możesz również zobaczyć, jakie informacje na Twój temat wykorzystuje Facebook w swoich reklamach. Kliknij w zakładkę Ustawienia/Reklamy – tam znajdziesz swoje preferencje dotyczące reklam, ustalone na podstawie dotychczasowych działań w obrębie platformy. Analiza tych informacji pozwoli Ci zrozumieć, jak portal wykorzystuje zebrane informacje do promowania produktów oraz usług.

Po siódme - chroń dane publikowane w zakładce Informacje

Jeżeli nie chcesz, aby wszyscy znajomi (i osoby spoza listy znajomych) śledzili perypetie w Twoim związku, wiedzieli, z kim jesteś spokrewniony czy gdzie aktualnie mieszkasz – ukryj te informacje na swojej osi czasu lub ogranicz ich widoczność tylko do konkretnych osób lub grup osób. Dzięki temu będziesz mieć kontrolę nad tym, co inni wiedzą na Twój temat. Nie będziesz też zaskoczony, że dawno niewidziana koleżanka z podstawówki w czasie przypadkowego spotkania będzie wiedziała o Twoim życiu prywatnym rzeczy, których nigdy jej nie mówiłeś.

Aby uchronić się przed internetowymi spamerami, zadbaj też o bezpieczeństwo swoich danych kontaktowych. Ukryj widoczność adresu e-mail czy numeru telefonu – jeżeli będą ich potrzebowali Twoi znajomi, po prostu o nie zapytają: osobiście albo przez Messenger.

 

Po ósme - pamiętaj, że możesz wylogować się z konta zdalnie

Jeżeli zalogowałeś się do Facebooka u znajomych czy miejscu publicznym i zapomniałeś o wylogowaniu, nie panikuj, ale jak najszybciej skorzystaj z możliwości zdalnego wylogowania. Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę Ustawienia/Bezpieczeństwo i logowanie, a w Lokalizacji zalogowania wybierzesz urządzenie, z którego chcesz się wylogować.

Po dziewiąte - sprawdź, jak inni widzą Twój profil

Wprowadziłeś już wszystkie ustawienia prywatności i bezpieczeństwa? Teraz możesz sprawdzić, w jaki sposób Twój profil widzą inne osoby. Jak to zrobić? Wejdź na swój profil i kliknij w trzykropek obok zakładki Zobacz dziennik aktywności. Po wybraniu opcji Wyświetl jako… zobaczysz, jak Twój profil wygląda publicznie, będziesz mógł go także wyświetlić jako dowolny użytkownik.

***

Czy wszystkie te działania zapewnią bezpieczeństwo?

Włączenie preferowanych ustawień prywatności na pewno zwiększy Twoje bezpieczeństwo na Facebooku i ochroni wiele informacji przed niepowołanymi osobami. Aby jednak niczego nie pominąć, warto śledzić często zmieniane przez Facebooka reguły związane z gromadzeniem danych i ustawieniami prywatności, o których portal informuje regularnie. Staraj się ich nie ignorować, bo w końcu chodzi o ochronę Twoich danych osobowych. Równocześnie we wszystkich działaniach kieruj się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. A jeżeli nie chcesz nikomu ujawniać jakichś osobistych informacji – po prostu nie publikuj ich na Facebooku.

Podobne wpisy

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach głosowych

06 kwietnia 2018
Jak pokazują prognozy, do 2020 roku połowa zapytań kierowanych do Google ma mieć charakter komend werbalnych. Wyszukiwanie głosowe, bo o nim mowa, to nie ciekawostka, a dynamicznie rosnący trend, który zyskuje rzeszę fanów na całym świecie.

Daj się znaleźć, czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych

23 marca 2018
Liczba aplikacji dostępnych na nasze urządzenia mobilne wciąż wzrasta i wynosi obecnie ponad 2 mln. Jednym z kluczowych elementów decydujących o ich popularności jest pozycja w sklepie. Podpowiadamy, na co warto zwracać uwagę przy promocji aplikacji.