Marketing afiliacyjny – wsparcie sprzedaży e-commerce

Na czym polega marketing afiliacyjny? Dla kogo jest przeznaczony? Dlaczego warto skorzystać z usług firm zajmujących się marketingiem afiliacyjnym?
6 października 2017

Wraz z dynamicznym wzrostem sektora e-commerce, na rynku umacniają się także firmy działające w obszarze marketingu afiliacyjnego, które powinny być dobrze znane średnim i dużym sklepom internetowym. Na czym polega marketing afiliacyjny? Dla kogo jest przeznaczony? Dlaczego warto skorzystać z usług firm zajmujących się marketingiem afiliacyjnym?

Czym jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny stanowi element marketingu efektywnościowego i odznacza się dużą popularnością, głównie ze względu na skuteczność działań oraz modele rozliczeniowe. Każda firma zajmująca się marketingiem afiliacyjnym posiada zbiór wydawców, którzy udostępniają swoje powierzchnie reklamowe oraz kanały komunikacji, w celu uzyskania określonych efektów dla marki, z którą nawiązano współpracę. Najczęściej w postaci efektów rozumie się ilość transakcji wygenerowanych przez konkretną sieć afiliacyjną, czy poszczególne źródła wspomnianej sieci.

Jakimi kanałami promowane są działania w afiliacjach?

Kanały wykorzystywane do promocji marki za pośrednictwem sieci afiliacyjnych są zróżnicowane. Wiele zależy od samych firm zajmujących się marketingiem internetowym – każda z nich ma swoje mocne i słabe strony. Oznacza to, że w przypadku jednej firmy, najmocniejszym, a zarazem najskuteczniejszym kanałem będzie display, zaś inna firma będzie miała wielu wydawców zajmujących się dystrybucją kodów rabatowych i to właśnie ta forma współpracy będzie najskuteczniejsza. Generalnie, marketing afiliacyjny cały czas rośnie w siłę, jednak wśród najpopularniejszych kanałów nadal wyróżnia się – display, e-mail marketing, content marketing, czy także standardowe działania SEO/SEM. Dynamiczny rozwój sieci afiliacyjnych sprawia, że dostępne są na rynku coraz nowsze, niestandardowe działania marketingowe, które umożliwiają ingerencję np. w kod źródłowy strony internetowej klienta, w celu prezencji polecanych produktów w zależności od kanału pozyskania użytkownika. Podobnie, kanał e-mail marketingu nie oznacza wyłącznie wysyłki standardowych kreacji mailingowych na określone bazy użytkowników, ale znacznie szerszy zakres działań obejmujący np. odzyskiwanie porzuconych koszyków.

Jakie modele rozliczeniowe są dostępne w afiliacji?

Modele rozliczeniowe są niewątpliwie jednym z największych atutów sieci afiliacyjnych. Wszelkie działania rozliczane są w oparciu o standardowe modele dla marketingu efektywnościowego, wśród których możemy wyróżnić CPC (koszt za kliknięcie), CPL (koszt za pozyskanego leada), CPM (koszt za tysiąc wyświetleń), czy – coraz popularniejszy w ostatnim czasie, model CPS (koszt za transakcję). Szczególną uwagę warto zwrócić na ostatni, wyróżniony model, czyli CPS, w którym to sama marka ustala, najczęściej określony procent, jaki jest w stanie zapłacić za efekty działań afiliacyjnych. Najczęściej, procent od sprzedaży uzależniony jest od marży, jaki dany sklep internetowy oferuje na swoich produktach. Im większy procent, tym większa ilość wydawców będzie zainteresowana włączeniem określonego sklepu do swojego programu. Model CPS oznacza także najmniejszy próg ryzyka dla sklepów internetowych, gdyż wysokość faktur uzależniona jest od wartości wygenerowanych transakcji – np. gdy sklep oferuje CPS na poziomie 5%, a dana firma afiliacyjna za pośrednictwem określonych działań wygeneruje sprzedaż o wartości 10 000 PLN to faktura zostanie wystawiona na kwotę – 500 PLN.

Jak weryfikowane są działania afiliacyjne?

Weryfikacja działań afiliacyjnych uzależniona jest od wybranego modelu efektywnościowego. Generalnie, każda firma, zajmująca się marketingiem afiliacyjnym zapewnia dostęp do dedykowanego panelu, w którym można kontrolować prowadzone kampanie i weryfikować je wraz z innymi systemami analitycznymi jak np. Google Analytics. Weryfikacja działań uzależniona jest od wybranego modelu rozliczeniowego – o ile w przypadku modelu CPC, CPL czy CPM nie odbiega to od tradycyjnych działań charakterystycznych dla marketingu efektywnościowego, o tyle w przypadku modelu CPS odbywa się ona w oparciu o walidację transakcji, które zostały wygenerowane lub pośredniczyły w wygenerowaniu transakcji. Plik walidacyjny podsyłany jest przez firmę afiliacyjną na koniec każdego miesiąca, a rozliczenie następuje w oparciu o wygenerowane transakcje, które doszły do skutku (oznacza to, że od transakcji anulowanych nie będziemy musieli płacić afiliacji prowizji).

Jakie wymagania należy spełnić, aby rozpocząć działania afiliacyjne?

Działania afiliacyjne najskuteczniejsze są w przypadku średnich oraz dużych sklepów internetowych. Bardzo często, firmy afiliacyjne stawiają określone wymagania w postaci minimalnej ilości sesji czy unikalnych użytkowników, które należy spełnić przed przystąpieniem do działań efektywnościowych. Jest to zrozumiałe działanie, gdyż wydawcy w poszczególnych sieciach o wiele chętniej udostępnią powierzchnię reklamową bardziej znanym markom o większym potencjale, zaś same sieci afiliacyjne preferują większe projekty e-commerce ze względu na zbudowaną już bazę klientów, do których można dotrzeć za pośrednictwem remarketingu już na początku działań. Coraz częściej afiliacje przed rozpoczęciem współpracy proszą także o informacje dotyczące średniej wartości koszyka, czy współczynnika konwersji – w ten sposób są w stanie oszacować przychody sklepu w określonym przedziale czasu.

Jak wybrać najlepszą sieć afiliacyjną?

Wybór najlepszej sieci afiliacyjnej uzależniony jest od charakterystyki prowadzonych działań, a także od mocnych i słabych stron poszczególnych sieci afiliacyjnych. Każda sieć ma swoje mocne strony w postaci unikalnych rozwiązań, czy też charakterystyki wydawców. Oznacza to, że jeżeli nasz sklep internetowy oferuje częste promocje oparte o kody rabatowe, warto poszukać sieci afiliacyjnej, która współpracuje z serwisami dystrybuującymi kodami rabatowymi – w celu wzmocnienia efektów promocji, a co za tym idzie – zwiększenia sprzedaży. Natomiast jeżeli zależy nam na zwiększeniu świadomości marki, warto zainteresować się modelem CPM oraz afiliacjami współpracującymi z wieloma, popularnymi serwisami w zakresie kampanii display. Dodatkowo, warto we wczesnych etapach współpracy przetestować kilka sieci afiliacyjnych – a po okresie testowym, wynoszącym np. 3 miesiące, zrobić podsumowanie i pozostać z tą, która przynosi naszej marce największe korzyści.

Podobne wpisy

SEO Checklista

30 września 2017
SEO Checklista to niezbędny ebook dla wszystkich osób, którzy w szybki sposób chcą zweryfikować swoje serwisy pod kątem przygotowania pod pozycjonowanie.

Customer journey, czyli jak poznać naszego klienta

29 września 2017
5% wzrost lojalności klientów przekłada się na 125% zwyżkę rentowności. Szokujące? Podpowiadamy, w jaki sposób zbudować pozytywny obraz marki w oczach konsumentów, zdobyć promotorów i zwiększyć rentowność projektu.