Marketing rekrutacyjny – case study UTH i Pratt & Whitney Rzeszów

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS, od 2010 roku Internauci w Polsce stanowią ponad połowę dorosłych, a ich liczba stale wzrasta. Nic więc dziwnego, że pracodawcy zaczęli wykorzystywać Internet do marketingu rekrutacyjnego.
30 października 2015

Internet, będący najszybciej rozwijającym się medium zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, jest idealnym kanałem do działań promocyjno-reklamowych. Ponadto dostarcza szereg różnorodnych narzędzi pozwalających na pełną prezentację oferty firmy i pozyskanie potencjalnych klientów. Wszystko to sprawia, że w ostatnim czasie firmy coraz chętniej wykorzystują Internet również w działaniach ukierunkowanych na prezentację swojego wizerunku jako pracodawcy.

Nie tylko e-marketing

Wzrost zainteresowania zarządzaniem wizerunkiem pracodawcy jest odpowiedzią na zmiany zachodzące na rynku pracy. Stawiający na nim pierwsze kroki przedstawiciele pokolenia Y i Z oraz wynikająca z tego zmiana postaw wobec pracy to główne czynniki, które mają coraz większy wpływ na inwestowanie w employer branding.

Zgodnie z definicją Marka Kozłowskiego pod tym pojęciem kryją się „wszystkie działania, jakie podejmuje organizacja, skierowane do obecnych oraz potencjalnych pracowników, mające na celu budowanie jej wizerunku jako atrakcyjnego pracodawcy, a także wspierające jej strategiczne cele biznesowe.”

Należy pamiętać, że employee journey czyli „ścieżka”, którą podąża kandydat zaczyna się już w młodym wieku. Zazwyczaj taką chwilą jest matura, kiedy to uczniowie stają przed wyborem uczelni wyższych. To w tym właśnie momencie możemy doświadczyć działań marketingu rekrutacyjnego, który może przybierać bardzo niestandardowe i ciekawe formy.

Historia narzędziem przekazu

Od kilku miesięcy Ideo Force pracowało nad kampanią dla Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej. Jej celem było zainteresowanie młodzieży ofertą studiów. Czym jednak przekonać młode osoby, które codziennie dostają mnóstwo komunikatów, że to właśnie oferta edukacyjna UTH w Warszawie jest dla nich najlepsza?

Mózg jest skonstruowany w taki sposób, że zauważa głównie to, co jest inne, zaskakujące. Takie też są dwa filmy promocyjne poświęcone oferowanym kierunkom studiów -  kryminologii i kryminalistyce. Zostały przygotowane z wykorzystaniem storytellingu, motywu opowiadania – z fabułą i bohaterem.

Pierwsza część dotyczy kryminologii, w związku z czym przedstawia świat z perspektywy mordercy, ukazuje mechanizmy jego działania.

Z kolei druga odnosi się do kryminalistyki, w związku z czym świat przedstawiony widzimy oczami detektywów.

Ze względu na oryginalny sposób przedstawienia tych dwóch specjalizacji, łącznie oba filmy obejrzało niemal 20 tysięcy użytkowników.

Social media w Employer Brandingu

Fanpage firmowy na facebooku to dzisiaj konieczność dla wielu firm, w szczególności dotyczy to dużych korporacji. Jednak wejście w świat social media nie jest łatwym zadaniem dla pracodawcy. Trzeba liczyć się z negatywnymi opiniami i komentarzami pracowników, często zamieszczanymi anonimowo. Zjawisko user-generated content jest nieodzownym elementem social media.

Do zarządzania takimi działaniami nie wystarczy więc zatrudnić social media managera. Osoba zajmująca się employer brandingiem w kanałach social media musi ciągle kontaktować się z działem HR oraz PR i być obserwatorem życia danej firmy.

Takie zadanie przed Ideo postawiło przed niespełna dwoma latami WSK „PZL-Rzeszów” S.A, dzisiaj funkcjonujące jako Pratt & Whitney Rzeszów. Historia przedsiębiorstwa sięga 1937 roku. Przez lata istnienia firma zyskała dobrą renomę, zwłaszcza wśród społeczności lokalnej. Od samego początku WSK Rzeszów była firmą odpowiedzialną społecznie, chętnie inwestującą w kapitał ludzki, ochronę środowiska oraz działalność naukową. Dzisiaj koncepcja ta znana jest pod nazwą CSR (corporate social responsibility) – społeczna odpowiedzialność biznesu. To, co wyróżnia Pratt & Whitney Rzeszów na tle innych firm w regionie, to EVP (employer value proposition), czyli unikalne wartości pracodawcy, które prezentowane są każdego dnia na oficjalnym profilu firmy https://www.facebook.com/prattwhitneypoland/

Wartości wyznawane przez firmę, są zauważalne w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa i stanowią wizytówkę dla pracowników oraz przyszłych kandydatów, do których kierowane są publikowane na fanpage`u oferty pracy.

pratt whitney - marketing rekrutacyjny

Wyjątkowe doświadczenia z marką

Pozycja firmy, komunikacja na zewnątrz, edukowanie kandydatów (np. poprzez firmowy blog), technologia – strona www, zakładka kariera, procesy oraz ludzie. To zaledwie kilka czynników, które wpływają na candidate experience, czyli doświadczenia kandydatów z marką. Warto pamiętać, że Internet to ogromne pole do działania dla pracodawców, z którego grzech nie skorzystać.

młodzi ludzi ze smartfonami i tabletami

Podobne wpisy

Najlepsze narzędzia, które pomogą ci „ogarnąć” Social Media

28października2015
Społecznościówki to nie tylko „piaskownica” dla zwykłych użytkowników, którzy publikują zdjęcia, filmy, plotkują itp. To także atrakcyjna przestrzeń dla współczesnego biznesu.

8 kłamstw o content marketing, w które pewnie wierzysz

01października2015
Postaramy się rozprawić z największymi „nieprawdami” dotyczącymi content marketing.