Narzędzia analityki internetowej, czyli sekret efektywnego e-marketingu

Trudno wyobrazić sobie, aby marketing internetowy był skuteczny bez narzędzi analitycznych. Pozwalają one przecież na pozyskiwanie wielu danych i wyciąganie wniosków, będących podstawą trafnych decyzji zapewniających konwersje, a zatem i zyski.
9 lutego 2018

Dostępnych jest wiele narzędzi dedykowanych różnym działaniom realizowanym w zakresie szeroko pojętego marketingu internetowego. Toteż warto poznać te najważniejsze i dowiedzieć się, jakich informacji dostarczają.

Za pomocą narzędzi analitycznych jesteśmy w stanie realnie ocenić efektywność realizowanej strategii. Na podstawie danych możemy określić działania przynoszące oczekiwane efekty, jak również te, które się nie sprawdziły i należy je wykluczyć ze strategii. Na bieżąco jesteśmy w stanie dokonywać potrzebnej optymalizacji, aby uzyskać jak największą konwersję.

Z narzędzi analitycznych czerpiemy informacje o klientach, ich postawie, zachowaniach i preferencjach, jak również o sytuacji samej marki. Mając potrzebne dane, możemy szybko i prawidłowo reagować na oczekiwania konsumentów i dostosowywać komunikację do otoczenia. Dlatego możemy podzielić je na związane z tym, co dzieje się w obrębie strony, a także takie, które dostarczają danych związanych z wizerunkiem firmy. Poznajmy więc 22 najważniejsze źródła informacji.

  1. Google Analytics

www.google.pl/analytics

Narzędzie znane i powszechne wykorzystywane. Chyba nie ma specjalisty do spraw marketingu, który nie opierałby swoich działań o Google Analytics. Jest to darmowy system do zbierania informacji o ruchu na stronie lub aplikacji internetowej, jak również jego szczegółowej analizy. Narzędzie posiada dedykowane widoki do analiz handlowych, co bardzo ułatwia działania na potrzeby e-commerce.

  1. Google Tag Manager

www.google.pl/intl/pl/tagmanager/

Kolejne narzędzie Google, tym razem ułatwiające kontrolowanie fragmentów kodów i tagów powiązanych z serwisem. System jest darmowy i stosunkowo łatwy w użyciu, dzięki czemu usprawnia zarządzanie kodem.

  1. Planer Słów Kluczowych

https://adwords.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/

Jedno z najważniejszych narzędzi od Google służące do wyboru słów kluczowych istotnych dla płatnej kampanii lub pozycjonowania. Ich lista tworzona jest na podstawie promowanej strony, dotychczas wykorzystywanych fraz lub całych kategorii. System dostarcza również informacji o konkurencji, udostępnia też historyczne dane o liczbie wyszukiwań i sugerowanej stawce CPC.

  1. Tag Assistant (by Google)

https://chrome.google.com/webstore/detail/tag-assistant-by-google/kejbdjndbnbjgmefkgdddjlbokphdefk?hl=pl

Nie jest to typowe narzędzie, a raczej wtyczka do Chrome, sprawdzająca, czy w obrębie strony został wdrożony Google Tag.

  1. AMP Validator

https://chrome.google.com/webstore/detail/amp-validator/nmoffdblmcmgeicmolmhobpoocbbmknc

Również jest to wtyczka do Chrome, która pozwala zweryfikować, czy strona została dostosowana do technologii AMP. Narzędzie pokazuje listę ewentualnych błędów wynikających z wdrożenia AMP, jak również wygląd strony w tymże standardzie.

  1. Keywordtool.io

www.keywordtool.io

Narzędzie, za pomocą którego stworzysz tzw. długi ogon (long tail), czyli listę fraz kluczowych związanych z jednym, głównym słowem generującym ruch, ewentualnie listę fraz wykluczających. Wystarczy wpisać wybrane słowa kluczowe, aby uzyskać listę podobnych zapytań wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki.

  1. MajesticSEO

www.majestic.com

Jedno z najpopularniejszych, najczęściej wykorzystywanych narzędzi wspomagających działania SEO. Dostarcza kompleksowych danych dotyczących strony, wskazuje poziom zaufania, poziom napełnienia sieci inkami prowadzącymi do witryny, listę podstron linkujących do witryny oraz listę domen.

  1. Moz Pro (Open Site Explorer)

www.moz.com/researchtools/ose/

To rozbudowane narzędzie umożliwia przeprowadzanie bardzo dokładniej analizy SEO witryny. Pozwala sprawdzić, jakie linki są zdobywane dla witryny, skąd przychodzą i jaka jest ich jakość.

  1. MozBar

https://chrome.google.com/webstore/detail/mozbar/eakacpaijcpapndcfffdgphdiccmpknp

Jest to wtyczka do Chroma, która pozwala na analizę SEO witryny. Korzystając z niej, można zebrać najważniejsze informacje z zakresu SEO dla danej strony internetowej.

  1. Outfox

www.outfox.com/excellentanalytics/

Nie jest to narzędzie służące pozyskiwaniu danych, ale raczej ułatwiające ich porządkowanie. Outfox to praktyczny dodatek do Excela, który w dużym stopniu usprawnia analizę danych pozyskanych z innych narzędzie, jak Google Analytics.

  1. Page Speed

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Jest to usługa Google umożliwiająca ocenę szybkości ładowania się strony. Analizę można przeprowadzić zarówno dla komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.

  1. Semstorm

www.semstorm.com

Narzędzie umożliwiające analizę ruchu na stronie pod kątem wyszukiwarek. System pokazuje frazy, na które pozycjonowana jest witryna, ale też podobne frazy wykorzystywane przez konkurencję. Jest to bardzo dobry sposób na porównanie konkurencyjnych witryn ze stroną analizowaną, w celu oceny poprawności kierunku działań. Narzędzie pokazuje najpopularniejsze słowa kluczowe, z których pozyskiwany jest ruch z wyszukiwarek. Ponadto można w nim sprawdzić, które reklamy są najczęściej wyświetlane.

  1. Senuto

www.senuto.com

Kolejne narzędzie umożliwiające analizę witryny i jej porównanie z konkurencją. Z łatwością można wskazać wspólne słowa kluczowe dla danej strony i jej podobnych. System pokazuje najpopularniejsze słowa kluczowe i najczęściej wyświetlane reklamy.

  1. URL Builder

https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=en

Narzędzie wprawdzie nie dostarcza danych, ale ułatwia tagowanie adresów URL w kampaniach marketingowych. To z kolei ułatwia działania z wykorzystaniem Google Analytics.

  1. Seoptimer

www.seoptimer.com

Bardzo praktyczne narzędzie, które w sposób automatyczny dokonuje analizy strony internetowej pod katem SEO.

  1. BRAND 24

www.brand24.pl

Narzędzie służące do monitoringu internetu i social media. Dostarcza informacji o tym, gdzie i w jaki sposób użytkownicy wypowiadają się o marce w oparciu o konkretne słowa kluczowe. Z jego pomocą z łatwością można zweryfikować sytuację marki w sieci, ale też sytuację konkurencji.

  1. Google Alerts

www.google.com/alerts

Praktyczny system od Google umożliwiający bieżący monitoring sytuacji marki. Wystarczy wprowadzić frazy, aby otrzymywać powiadomienie o wszystkich związanych z nimi zindeksowanych nowych materiałach. Narzędzie jest stosunkowo proste w obsłudze, jednak wymaga dość dużych nakładów pracy.

  1. iSpionage

www.ispionage.com

Przy użyciu tej aplikacji możesz przeanalizować aktywność sieciową. Narzędzie dostarcza informacji o ruchu na wybranych stronach i słowach kluczowych generujących ruch, pozwala też określić ścieżki zakupowe użytkownika. System dobrze się sprawdza w analizach porównawczych konkurencyjnych witryn. Niestety zasięgiem obejmuje tylko kraje angielskojęzyczne.

  1. Monitori

www.monitori.pl

Doskonałe narzędzie do monitoringu sytuacji marki w sieci. Dostarcza informacji o tym, gdzie i w jaki sposób internauci mówią o marce, ale też o jej bezpośredniej konkurencji. Dzięki temu bardzo ułatwia zarzadzanie relacjami z otoczeniem.

  1. Semrush

www.semrush.com

Idealne narzędzie do analizy własnej marki, jak i działań konkurencji. Pomaga wyszukać najczęściej wyświetlane reklamy i słowa kluczowe, z których pozyskiwany jest ruch. Pozwala na porównywanie wybranych witryn, za jego pomocą można sprawdzić strategie reklamowe konkurencji i ocenić ich budżety. Zasięgiem obejmuje wyszukiwarkę Google i Bing.

  1. Sotrender

www.sotrender.pl

Narzędzie dedykowane działaniom w obrębie serwisów społecznościowych. Pozwala sprawdzić sposób działania marek w social media i ocenić ich skuteczność. Narzędzie dostarcza wielu przydatnych danych, na podstawie których można dokonać szczegółowej analizy skuteczności komunikacji i składających się na nią komunikatów. Zaletą jest możliwość śledzenia działań konkurencji, obserwowania całych strategii i osiąganych efektów.

  1. SimilarWeb

www.similarweb.com

Narzędzie do analizy ruchu na stronie. Dostarcza takich informacji, jak ilość odwiedzin na danej witrynie, ilość podstron przeglądanych w trakcie jednej wizyty, źródła wejść na stronę, kierunek ruchu użytkowników po opuszczeniu strony, wyświetlane reklamy w wynikach wyszukiwania i sieci displayowej. Narzędzie daje też obraz struktury grupy docelowej. Ponadto można w nim  sprawdzić konkurencję i porównać z nią analizowaną stronę.

Narzędzia są nieodłącznym elementem wszystkich działań z zakresu marketingu internetowego. Dlatego korzystanie z nich jest warunkiem koniecznym dla osiągnięcia sukcesu. Nie trzeba oczywiście sięgać po wszystkie systemy, najważniejsze to wybrać te, które będą odpowiadać podejmowanym działaniom. Wówczas pozyskiwane dane naprawdę staną się fundamentem solidnej kampanii marketingowej realizowanej w internecie.

Podobne wpisy

Kalendarz marketingowy 2018

29stycznia2018
Przygotowaliśmy dla Was „ściągę” w formie infografiki o czym warto pamiętać w bieżącym roku podczas planowania kampanii marketingowych.

UX w służbie SEO

19grudnia2017
Jakiś czas temu UX i SEO miały ze sobą bardzo mało wspólnego. Obecnie przenikają się nawzajem pozwalając tworzyć użyteczne i atrakcyjne serwisy – nie tylko dla Google, ale i zwykłych klientów. Można rzec, że teraz oba elementy są nierozłączne.