Personal branding w pigułce

Tworzenie i promocja marek dotyczy nie tylko produktów, usług czy firm. Z powodzeniem większość mechanizmów można przełożyć na budowanie wizerunku ludzi.
3 października 2016

Świat marek

personal brandingŻyjemy w czasach, które zdominowane są przez marki. Niektórzy twierdzą nawet, że cały świat jest na nich zbudowany. Lokalne firmy, jak i międzynarodowe korporacje, starają się budować rozpoznawalne, wiarygodne brandy, które zdobędą serca (i portfele!) konsumentów. Z kolei klienci nauczyli się sprawnie przemieszczać pośród marek, wykorzystując je jako swego rodzaju drogowskazy. 
 
Ilość konkurencyjnych firm, produktów i usług jest obecnie ogromna. A spora część z nich ma niemal identyczną cenę, podobne opakowania, zbliżone właściwości i obiecuje podobne rzeczy. Jak zatem podejmujemy decyzje konsumenckie? Przecież nikt nie ma czasu ani ochoty, każdego dnia analizować, poszukiwać i wybierać produkty na nowo. To właśnie marki stają się nieocenioną pomocą. Są symbolem, który zapamiętujemy i określają wartości, których szukamy. To je obdarzamy zaufaniem – oczekujemy najwyższej jakości i bezpiecznych, pewnych zakupów.
 
Przy tym wszystkim należy pamiętać, że marki to już nie tylko same produkty czy usługi. Najlepsze i świadome firmy na rynku, wiedzą, że konieczne jest oparcie się na czymś więcej. To budowanie świata przeżyć, który „uwiedzie” konsumentów, trafi w ich przekonania i wywoła emocje, na których będzie budowana ich lojalność.
 

Świat ludzi-marek

praca stacjonarna przy komputerzeCzy zatem budowanie marek, tzw. branding, dotyczy tylko i wyłącznie produktów i usług, czyli ogólnie rzecz ujmując, wytworów pracy ludzkiej pracy? Oczywiście, że nie. Zbliżone zasady, które obowiązują przy tworzeniu brandów, można z powodzeniem stosować także do osób - budując, a także "sprzedając" ich wizerunek. W takim przypadku mówimy o personal brandingu.
 
Dlaczego jednak mielibyśmy poświęcać temu czas? Czy nie wystarczy wyłącznie promowanie firmy?
 
Korzyści są różne, w zależności od tego w jakim kontekście prowadzimy działania osobiste. Ale wszystko można umownie uprościć i przypisać do jednego zbioru. Budowanie własnego wizerunku to zwiększanie rozpoznawalności samego siebie, swojej wiarygodności i zdobywania zaufania odbiorców. W obecnych czasach bycie taką "gwiazdą" w swojej branży znacząco pomaga wypromować firmę, która za nami stoi.
 

Korzyści personal branding

Potrzeby mogą być różne, w zależności od tego kim jesteśmy i co chcemy osiągnąć.
 
Jesteśmy kandydatem na rynku pracy? Budowanie własnej marki jest świetnym sposobem na zwiększenie szans na zatrudnienie w dobrej firmie. Współczesne instytucje szukają specjalistów – kreowanie wizerunku, pozwala być zauważonymi i odpowiednio docenionymi. 
 
Jesteś właścicielem lub pracownikiem firmy? Będąc swego rodzaju "gwiazdą" w branży sprawiasz, że firma, która za tobą stoi zaczyna być lepiej postrzegana. "Lśni blaskiem odbitym" - jakby powiedział poeta, Zatem personal branding to nie uzupełnienie dotychczasowych działań marketingowych, ale zupełnie nowa jakość. Przyjrzyjmy się temu nieco bardziej dokładnie:
 
  1. Człowiek postrzegany jako marka, łatwiej buduje wiarygodność niż firma – wynika to z faktu, że ludzie chętniej obdarzają zaufaniem innych ludzi niż przedsiębiorstwa czy korporacje.
  2. To co mówisz i piszesz, jako znana osoba, cieszy się zaufaniem i popularnością – w czasach content marketingu, bycie „no – name”, nie przynosi żadnych korzyści. Treści sygnowane znanymi i szanowanymi nazwiskami to klucz do sukcesu.
  3. Marka osobista, wzmacnia wizerunek firmy, która za tobą stoi – zaufanie, którym jesteś obdarzony, przenosi się na firmę. Twoja popularność ma szansę na konwersję w postaci leadów.
  4. Masz większą swobodę wypowiedzi i głoszenia opinii – muszą być oczywiście zgodne z polityką firmy, ale mają dużo więcej „luzu”, osobistego i emocjonanego charakteru. A właśnie takich treści szukają odbiorcy.
  5. Łatwiej nawiązywać kontakty biznesowe, znanym i cenionym ludziom, niż firmom - tak po prostu!
  6. Osobista marka nadaje twojej firmie dodatkowy wymiar i głębię - tak potrzebne w dobie content marketignu i dynamicznej konkurencji.

Oczywiście temat jest o wiele bardziej złożony. jednak powyższe wskazówki, powinny dać dobry obraz tego czym jest personal branding i dlaczego warto w niego zainwestować.

Narzędzia do budowania wizerunku

O metodach i technikach budowania wizerunku, napisano już parę książek. Nie jest jednak tajemnicą, że wykorzystuje się takie same platformy i narzędzia jak w przypadku brandingu firm czy  produktów.
 
Faktem jest, że social media nabierają jeszcze większego znaczenia, ze względu na swój osobisty charakter. Facebook, Twitter, LinkedIn czy blog, stają się kluczowe, dzięki możliwości swobodnego publikowania opinii, treści oraz wchodzenia w interakcje z odbiorcami. Warto także wykorzystać szansę jaką daje publikowanie artykułów na popularnych portalach tematycznych, video na YouTube czy braniu udziału w prestiżowych konferencjach branżowych.
 
Możliwości jest wiele, trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość. Personal branding to proces długoterminowy, wymagający dużej aktywności i przemyślanej strategii oraz rywalizacji z konkurencją. Przy tym wszystkim, nie można zapominać, że jeśli chcemy budować swój wizerunek, zwłaszcza jako eksperta, koniecznie trzeba mieć coś wartościowego do powiedzenia.
 
wirtualna rzeczywistość

Podobne wpisy

Opowieść o marce to klucz do sukcesu

26września2016
Opowiadanie historii jest stare jak świat. Lubimy ich słuchać, towarzyszyć ich bohaterom, angażować się w fabułę. Jak zatem marketing wykorzystuje narrację w promocji?

Królestwo hashtagów w social media

19września2016
Hashtagi - każdy widział, każdy zna, może nie każdy wie jak się nimi posługiwać? Poniżej krótki przewodnik po hashtagach na Facebooku, Twitterze i Instagramie.