Posty 3D - nowość na Facebooku

Któż z nas jeszcze niedawno nie zachwycał się możliwością dodawania zdjęć panoramicznych na swojej tablicy? Dziś ta możliwość wydaje się normą, a Facebook robi kolejny krok w przyszłość i wprowadza nowy rodzaj treści – posty 3D.
2 marca 2018

Rewolucyjne zmiany weszły w życie kilka dni temu, a już zdążyły wywołać spory szum medialny. Informacja o obsłudze formatu giTF 2.0 niemal natychmiast znalazła się w centrum zainteresowania wszystkich, którzy profesjonalnie bądź amatorsko zajmują się obsługą Facebooka. Sprawdzamy i weryfikujemy nowe możliwości portalu.

post 3d

Spełnione obietnice

Możliwość publikacji grafik 3D Facebook zapowiedział już rok temu podczas konferencji Oculus Connect. Obietnica spotkała się z dużym zainteresowaniem, szczególnie wśród branży e-commers i fanów nowinek technologicznych. Dziś marzenia stają się rzeczywistością, a my, niezależnie czy prowadzimy fanpage’a marki, czy administrujemy prywatnym kontem, możemy dodać swój pierwszy trójwymiarowy post.
 

Jak  działają posty 3D?

Obsługa treści tego typu jest bardzo prosta. Wymaga jedynie najechania kursorem na grafikę i odpowiedniego manipulowania myszką. Co ciekawe grafika sprawdzi się również na urządzeniach mobilnych, na których zaprezentuje się niezwykle efektownie.

Sama publikacja postu 3D nie różni się od dodania zwykłego wpisu. Wystarczy przygotować treść i przeciągnąć obraz w odpowiednim formacie do okna przeglądarki. Po załadowaniu  pliku należy wybrać jedno z dostępnych teł i cieszyć się osiągniętym efektem.

Wszystko wygląda prosto i niezwykle intuicyjnie. Gdzie więc tkwi haczyk? Problematyczna może okazać się nie sama publikacja, a przygotowanie grafiki 3D. Mimo powszechnej dostępności programów, także tych darmowych, umiejętność ta jest nadal w posiadaniu nielicznych amatorów projektowania w trójwymiarze.

Przeszkodą może być również mała waga pliku docelowego. Facebook pozwala nam dodawać grafiki do 3 MB, co w przypadku tak złożonych projektów jest ilością, która nie pozwoli uzyskać szczególnie wysokiej jakości wyjściowej. Która z dużych marek pozwoli sobie natomiast na takie niedociągnięcie?
 

Z jakich narzędzi korzystać do przygotowania grafiki do postów 3D?

Jeśli projektowanie 3D znamy tylko ze słyszenia, lecz posty 3D przykuwają nasze zainteresowanie, warto wykorzystać kilka darmowych narzędzi umożliwiających realizację swoich wizji. W celu stworzenia prostych brył wystarczy nam Paint 3D. Nie, nie pomyliliśmy się. Ta znana od lat aplikacja, obecnie wspiera także grafikę trójwymiarową. Wśród dostępnych opcji znalazła się możliwość rysowania niestandardowych kształtów, importu tekstur czy wygodnego kolorowania stworzonych prac.

To, co w zupełności wystarcza amatorom, będzie niezadowalające dla średnio-zaawansowanych użytkowników.  Wszyscy, którzy wymagają więcej, mogą skorzystać z Blendera. Jego użycie wiążę się jednak z koniecznością posiadania podstawowej wiedzy lub z poświęceniem czasu na eksperymentowanie z dostępnymi opcjami.
 

Szansa dla e-commerce?

Z nowych możliwości cieszy się branża e-commers. Sklepy internetowe właśnie zyskały nową, efektywną możliwość prezentacji swojej oferty produktowej. Jednak, jak w przypadku każdej nowości, także tutaj należy być ostrożnym.

Przede wszystkim modele 3D są trudne do stworzenia, wymagają specjalistycznej wiedzy i czasu. Z doświadczenia wiemy, że zarówno agencje marketingowe, jak i producenci nie pozwolą sobie na marnowanie sporej ilości cennych chwil na zabawę z kiepskiej jakości bryłami.

Dopóki więc proces tworzenie modeli nie zostanie uproszczony, a jakość podniesiona, nie wydaje się, aby proponowane rozwiązanie stało się powszechnym sposobem promocji oferty marek. Chwilowe zachłyśnięcie się nową możliwością należy tłumaczyć świeżością rozwiązania i traktować je raczej w kategorii ciekawostki zapowiadającej przyszły trend niż prawdziwej rewolucji w podejściu do działań handlowych.

Ponadto, póki co nie istnieje możliwość promocji takich postów. Z pewnością niemożliwość szerokiego dotarcia do klienta ostudzi zapał wszystkich zwolenników facebookowych nowości. Brak płatnych działań oznacza ograniczenia w budowanych zasięgach, a to może skutecznie odstraszać marki od tego rodzaju rozwiązań.

Obecnie nie wiemy, czym jest spowodowane to ograniczenie. Możemy jedynie podejrzewać, że weryfikowanie treści trójwymiarowych postów jest o wiele trudniejsze, a słynny portal, chcąc uniknąć kolejnych wpadek wizerunkowych związanych z fake newsami, zrezygnował z takiej opcji.
 

Krok w przyszłość

Jak więc wygląda przyszłość treści tego typu? Z pewnością jest to krok do przodu, który pozwoli jeszcze ściślej zespolić portal z platformami sprzedażowymi. To oczywiste posunięcie, zważając na dotychczasowe działania giganta. Przypomnijmy, niedawno popularny serwis społecznościowy wprowadził usługę marketplace, kojarzącą sprzedawców z potencjalnymi odbiorcami ich oferty. Możecie przeczytać o tym na naszym blogu tutaj.

Bez wątpienia posty 3D będą rozwijane, a z czasem staną się atrakcyjną metodą prezentacji oferty produktowej. Obecnie ich jakość i możliwość promocji pozostawiają wiele do życzenia. Wszystkim zainteresowanym tematyką polecamy uzbroić się w cierpliwość i obserwować rozwój raczkującej technologii.

Zamiast stawiać na rozbudowany content 3D, warto potraktować rozwiązanie jako ciekawostkę, którą można zainteresować swoich klientów. Należy także już dziś przygotować się na nadchodzącą rewolucję i zainteresować się projektowaniem trójwymiarowym. Zdobyta wiedza pozwoli przysposobić się na rzeczywiste zmiany.

***

Facebook po raz kolejny zaskakuje nowatorskim podejściem do publikowanych za jego pośrednictwem treści. Nowe rozwiązanie w zamyśle ma przynieść wzrost interakcji pomiędzy użytkownikami a markami oraz zbudować przyjazną platformę dla działań sprzedażowych. Z pewnością cel ten zostanie zrealizowany. Zanim jednak to się stanie, upłynie jeszcze trochę czasu. Póki co należy bacznie śledzić wszystkie zmiany, szczególnie w zakresie możliwości użycia odmiennych formatów grafik. Obecny trend jest z pewnością początkiem rewolucji, która dopiero nadejdzie. Kiedy? To pytanie pozostawiamy otwarte.

Podobne wpisy

Jak wdrożyć Messengera na stronę internetową - instrukcja

16lutego2018
Facebook ciągle się rozwija i inwestuje w jedno ze swoich flagowych rozwiązań – Messengera. Tym razem w wyniku wdrożonych zmian zyskaliśmy możliwość podpięcia komunikatora na naszą stronę internetową. Podpowiadamy, jak krok po kroku wdrożyć go na stronę.

Narzędzia analityki internetowej, czyli sekret efektywnego e-marketingu

09lutego2018
Trudno wyobrazić sobie, aby marketing internetowy był skuteczny bez narzędzi analitycznych. Pozwalają one przecież na pozyskiwanie wielu danych i wyciąganie wniosków, będących podstawą trafnych decyzji zapewniających konwersje, a zatem i zyski.