Praktyczne wskazówki, jak stworzyć skuteczny content marketing

Za pomocą dobrze przygotowanego content marketingu można zbudować wiarygodny wizerunek marki i zyskać społeczność lojalnych klientów. Strategia zarządzania treścią to zupełnie nowa, ale efektywna forma nawiązywania relacji z konsumentami.
16 lipca 2014

Okazuje się, że tradycyjne przekazy reklamowe nie są już skuteczne, a wśród najnowszych trendów marketingowych znajdują się wysoce merytoryczne, wartościowe i interesujące treści, które najczęściej opowiadają prawdziwe historie, zawierają przydatne rady i bazują na wiarygodnych danych. Zachowania użytkowników Internetu potwierdzają, że tylko taka treść jest poszukiwana, czytana i, co ważne, polecana. Użytkownicy cenią tylko te marki, które dostarczają wysokiej jakości treść będącą odpowiedzią na ich oczekiwania. Jak zatem przygotować treść, która zainteresuje i zaangażuje odbiorców? Oto 7 praktycznych wskazówek, dzięki którym stworzysz skuteczny content marketing.

7 wskazówek

1. Określ personę, czyli potencjalnego klienta

Kim jest tzw. persona? To wzór idealnego klienta, reprezentanta konkretnej grupy docelowej, dla której będzie przygotowywany content marketing. Aby określić takiego reprezentanta, trzeba wziąć pod uwagę wiek, grupę społeczną, zainteresowania, potrzeby, problemy itd. Personę precyzuje się, charakteryzując wielu członków grupy docelowej, ponieważ tylko wówczas będzie można w pełni zrozumieć oczekiwania odbiorców. Może się zdarzyć, że grup docelowych będzie więcej, wówczas więcej też będzie person.

Persona powinna łączyć w sobie cechy jak największej ilości członków grupy docelowej. Tworząc content marketing na podstawie preferencji person, zyska się pewność, że dystrybuowane treści nie tylko trafią do właściwych odbiorców, ale też zostaną przez nich odnalezione. Wzrosną również szanse na ich zaangażowanie, a w efekcie stworzenie grupy lojalnych odbiorców (konsumentów). Bez jasno sprecyzowanych person, niestety, ale wysiłek związany z tworzeniem treści będzie daremny.

2. Potraktuj content marketing jak inwestycję

Strategia realizowana z wykorzystaniem content marketingu ma charakter długoterminowy – ale ważne jest, że i jej efekty utrzymują się długo. Sukces, nie jest natychmiastowy, jest budowany stopniowo, w związku z czym zarządzanie treścią jest działaniem wymagającym konsekwencji. Trzeba więc pamiętać, że każda przygotowana treść rozpowszechniana w Internecie (publikowana na blogu lub dystrybuowana innymi kanałami) jest inwestycją przybliżającą do sukcesu.

Wprawdzie strategia content marketingowa zazwyczaj musi być realizowana przez kilka miesięcy, jednak osiągnięty sukces trwa znacznie dłużej.

3. Zaangażuj cały zespół

Dla osiągnięcia sukcesu niezmiernie ważne jest zaangażowanie całego zespołu zarówno w tworzenie, jak i promocję content marketingu. Niewątpliwie jest to ogromne wyzwanie, jednak tylko dobrze zorganizowane działania zapewnią oczekiwany sukces. Zarządzanie content marketingiem wymaga przygotowania odpowiednich treści, wyboru właściwych kanałów dystrybucji, przeprowadzenia prawidłowej promocji. Dlatego konieczna jest współpraca wszystkich członków zespołu, często też pracowników całej organizacji.

4. Przygotuj różnorodny content

Bardzo często content marketing kojarzony jest tylko i wyłącznie z tekstem, podczas gdy jest to zaledwie jeden rodzaj treści. Warto korzystać z wszelkich możliwych form content marketingu, jak video czy nagrania audio, zwłaszcza że zróżnicowana strategia jest bardziej skuteczna. W ten sposób będzie można zweryfikować, która forma lub formy conent marketingu są najbardziej odpowiednie dla przekazywanych informacji i które najlepiej są przyjmowane przez odbiorców. Ułatwi to tworzenie właściwego contentu odpowiednio oddziaływującego na odbiorców.

5. Pamiętaj o jakości, nie tylko ilości

Najważniejszą zasadą w content marketingu jest „jakość” tworzonych treści, które powinny dostarczać odbiorcom wartościowych informacji i utwierdzać ich w przekonaniu, że warto było zapoznać się z materiałem i że dobrze będzie zapoznać się też z kolejnymi. Zatem, nie ilość jest ważna, ale przede wszystkim jakość.

Bardzo ważne jest, aby konsekwentnie i regularnie dostarczać wartościowe treści, przy czym częstotliwość zwykle uwarunkowana jest tematyką, której dotyczy content marketing. Z reguły powinno zamieszczać się na blogu dwa lub trzy wpisy tygodniowo (nie muszą być obszerne). Może się to wydawać dużo, jednak w początkowej fazie pozwala to szybko zbudować solidną bazę z wartościowym contentem.

6. Zadbaj o promocję content marketingu

Zarządzanie content marketingiem nie kończy się na przygotowaniu i dystrybuowaniu treści. Niezmiernie ważna jest również promocja mająca zachęcić odbiorców do przeczytania tych treści. Niestety, często się zdarza, że ten etap jest zaniedbywany, podczas gdy promocja wymaga poświecenia niemal tyle samo czasu, co tworzenie wartościowego content marketingu. Promocja ma decydujące znaczenie dla skuteczności content marketingu i osiągniecia sukcesu.

7. Zmieniaj, udoskonalaj content marketing

Cenną umiejętnością jest modyfikowanie treści na wiele różnych sposobów, aby móc dowolnie z niego korzystać w celu zyskania jak najwięcej korzyści. Zatem, jeden artykuł obszernie przedstawiający dane zagadnienie może być podstawą dla serii mniejszych, na podstawie ebooka również można przygotować artykuł, seria połączonych artykułów może stać się ebookiem, z kolei profesjonalna prezentacja jest doskonałym materiałem dla kilku mniejszych itd. Ważne jest, aby umiejętnie przekształcać gotowy materiał w treści, na które aktualnie jest zapotrzebowanie.

Content Marketing

Niezmiernie ważne jest również scharakteryzowanie marki, ponieważ pozwoli to stworzyć odpowiedni dla niej content, który jednocześnie będzie odpowiedzią na oczekiwania potencjalnych odbiorców. Mimo że strategia content marketingowa może być różna w zależności od specyfiki marki, dla której jest przygotowywana, to jednak zawsze wymaga uwzględnienia podstawowych zasad.

strategia content marketingu

Podobne wpisy

Zaprojektuj funkcjonalny sklep internetowy, korzystając z profesjonalnych narzędzi (cz.2)

30czerwca2014
Badania i testy są niezbędne dla optymalizacji serwisu pod kątem użyteczności, która jest ważna dla użytkowników. Tego typu analizy pozwalają wypracować odpowiednie metody i schematy, które mają ułatwić wdrażanie rozwiązań opartych na zasadach usability.

Content marketing – skuteczna metoda pozyskiwania klientów

05czerwca2014
Aż 90% użytkowników uważa content marketing za użyteczny. Aż 86% marketerów wykorzystuje wartościowe treści w kampaniach marketingowych, dostrzegając ich skuteczność w budowaniu wizerunku marki i pozyskiwaniu dla niej nowych klientów.