Prawdziwe zarządzanie Facebookiem i jak dużo Faceboook o nas wie

Tekst dedykuję zwykłym konsumentom Facebooka - nie firmom ani marketingowcom, którzy pewnie nic nowego dla siebie w nim nie znajdą. Jakiś czas temu ktoś zapytał mnie jak ukryć się przed reklamami?
23 sierpnia 2016

Dlaczego widzę tę reklamę?

Tekst dedykuję zwykłym konsumentom Facebooka - "normalnym ludziom", nie firmom ani marketingowcom, którzy pewnie nic nowego dla siebie w nim nie znajdą. Jakiś czas temu ktoś zapytał mnie jak ukryć się przed pewnymi reklamami?

Zacznijmy od tego, że każdy z nas jest bardzo dokładnie opisany w bazie Facebooka poprzez wiele zmiennych – np.:

  • System bardzo dokładnie monitoruje naszą aktywność – to gdzie klikamy „Lubię to” (na jakich stronach i FanPagach) dzięki temu zna nasze zinteresowania.
  • Facebook zwraca dużą uwagę na to jakich mamy znajomych, co oni lubią i robią oraz monitoruje kogo obserwujemy.
  • Facebook wie doskonale gdzie byliśmy (w jakim miejscu, restauracji,) z kim i co widzieliśmy.
  • Narzędzie Marka Zuckerberga wie też ile mamy lat, gdzie mieszkamy, gdzie chodziliśmy do szkoły, gdzie, co i z kim studiowaliśmy.
  • Analizowane jest to, co piszemy w naszych postach i co komentujemy.
  • Skąd w danym momencie się łączymy z internetem (czyt. gdzie aktualnie jesteśmy).
  • Większość z nas przesyła też do Facebooka informacje na temat naszej rodziny.

A tak pisze sam Facebook:Korzystamy z informacji z kilku różnych źródeł, aby ustalić, które reklamy mogą być dla Ciebie odpowiednie i wartościowe. Czynniki takie jak informacje z Twojego profilu, aktywność na Facebooku oraz interakcje z firmami mogą wpływać na rodzaje wyświetlanych Ci reklam”.

A w efekcie każdy z nas codziennie jest zasypywany ogromem reklam i wpisów sponsorowanych wprost na naszego walla.

Łatwo jednak zobaczyć "Dlaczego widzę tę reklamę" - wystarczy kliknąć przy niej w odpowiednią ikonę i poprosić system o pokazanie tych powodów. Zobrazowałem to na print screenie poniżej:

Facebook reklama - przykład

I już po chwili można zobaczyć szczegóły:

Facebook reklama - przykład 2

I już po krótkiej chwili mogę się dowiedzieć, że zobaczyłem reklamę ponieważ reklamodawca chce dotrzeć do osób o następujących zainteresowaniach: Conversion marketing. Jest to oparte na takiej aktywności jak polubienia stron czy kliknięcia reklam. Może być też kilka innych powodów – np. to, że reklamodawca chce dotrzeć do osób w wieku 22–55 lat, które mieszkają lub ostatnio przebywały w Polsce.

Jeśli chodzi o nasze preferencje (czyli to na co mamy realny wpływ przy wyświetlaniu nam reklam) można to sprawdzić pod tym adresem: https://www.facebook.com/ads/preferences/. Na tej stronie możemy też usunąć te elementy, które znalazły się tam przypadkowo lub po prostu z biegiem czasu straciliśmy nimi zainteresowanie. Polecam! Po przeglądnięciu i uaktualnieniu swoich preferencji zdecydowanie stwierdzam, że ilość SPAMu się zmniejszyła.

 

Reklamy na Facebooku - informacje

Warto usunąć niektóre elementy i / lub dodać nowe zainteresowania.

Dodatkowo mamy też możliwość wyłączenia każdej, indywidualnej reklamy. O tak:

Facebook reklamy - informacje

Po pewnym czasie system się nauczy i jest spora szansa, że przestanie nam wyświetlać rzeczy niepotrzebne, nietrafione bądź zbyt często to samo.

A co jeśli SPAMują znajomi?

Zdarza się, że SPAM otrzymujemy od naszych znajomych. Czasami wśród naszych znajomych zdarzają się osoby, które dostarczają nam mało ciekawych informacji - np. każdego dnia dowiadujemy się co jedli bądź gdzie byli. Posiadając choćby kilku tego typu Facebookowych pisarzy i dokładając wspomniane wcześniej reklamy nagle Facebook staje się całkowicie nieprzydatny, a my zamiast pozyskiwać ciekawe informacje z Social Media jesteśmy jak śmietnik, do które można wrzucić wszystko.

Facebook reklamy - informacje 2

Ważne, że nikt się nie obrazi ponieważ nie usuwamy go ze swoich znajomych, a jedynie mówimy systemowi: „Nie pokazuj mi na Wallu postów tego użytkownika”. Nasz znajomy nie jest o tym informowany.

Co jeszcze ustawić?

Zachęcam odwiedzenia tej podstrony https://www.facebook.com/settings?tab=ads, gdzie można skonfigurować dodatkowe elementy związane z wyświetlaniem reklam.

Reklama na Facebooku - ustawienia

Przynam jednak, że ja osobiście nic w tym miejscu nie zmieniałem.

Czy to ma sens?

Moim zdaniem takie działania ma sens. Wystarczy poświęcić jednorazowo około 30 minut na "skonfigurowanie" swoich preferencji co do reklam, a następnie przez kilka dni konsekwentne wyklikiwanie "przestań obserwować użytkownika" przy osobach, których posty nie wzbudzają naszego zainteresowania.

Przeszedłem przez tę ścieżkę i wiem, że już po kilku dniach informacje, które do nas trafiają będą dużo bardziej przyjazne, ciekawsze i przede wszystkim nie będziemy się frustrować niektórymi z nich.

facebook logo - grafika

Podobne wpisy

Liczba fanów w social media kłamie!

19sierpnia2016
Social media to niezwykle potężne i prężnie rozwijające się narzędzie marketingowe. Jak jednak weryfikować ich efektywność? Zobaczcie sami.

Co trzeba wiedzieć o Augmented Reality?

12sierpnia2016
AR jeszcze do niedawna było dość niszową technologią, rzadko wykorzystywaną w marketingu i biznesie. Zmieni się to za sprawą Pokemon GO.