Real-time marketing – najważniejszy trend marketingowy 2015 roku

Kiedy w 2013 roku marka Oreo zareagowała w Social Media na incydent mający miejsce podczas finałowego meczu zawodowej ligi NFL, nikt zapewne nie przypuszczał, że spontaniczne działania staną się częścią planowanych strategii marketingowych.
20 lipca 2015

O tym, jak światowi specjaliści stosują marketing w czasie rzeczywistym mówi raport sporządzony przez firmę Wayin.

Korzystając z okazji, przypomnieć o sobie

“Power out? No problem” („Brak prądu? Żaden problem”). Tak oto marka Oreo zareagowała na nagły brak prądu podczas meczu o mistrzostwo w futbolu amerykańskim na stadionie Super Dome w Nowym Orleanie. Z powodu braku światła mecz został chwilowo wstrzymany. Przecież w ciemności grać nie można. Ale zawsze można coś jeść. I właśnie na ten fakt, marka Oreo zwróciła uwagę, zamieszczając na oficjalnym fanpage’u zdjęcie ciastka w ciemności, opatrzone wymienionym wyżej hasłem.

oreo kampania real-time-marketing

Źródło: http://contentmarketinginstitute.com/2015/04/real-time-marketing-wont-work/

Od tego czasu wiele marek w podobny sposób spontanicznie reagowało na wydarzenia, które absorbowały społeczność Internetu. Marketing w czasie rzeczywistym wkrótce stał się niezbędnym elementem większej i planowanej kampanii marketingowej. Obecnie okazuje się być najważniejszym trendem marketingowym 2015 roku.

Spontaniczna, ale przemyślana reakcja

Zdając sobie sprawę z możliwości, jakie stwarzają Social Media, specjaliści od e-marketingu coraz częściej podejmują działania wychodzące poza planowaną strategię, a wymagające nieco elastyczności. Przejawem takiego podejścia jest właśnie marketing w czasie rzeczywistym.

Real-time marketing to sposób komunikowania się marki z grupą docelową. Polega na dostarczaniu angażujących treści odwołujących się do aktualnych wydarzeń, które absorbują użytkowników Internetu i skłaniają do podjęcia dyskusji prowadzonej w Social Media. Marketing w czasie rzeczywistym jest więc spontaniczną, ale przemyślaną reakcją na aktualne wydarzenia. Jest doskonałą metodą na angażowanie odbiorców pod warunkiem, że content odwołujący się do zdarzenia jest dostarczony stosunkowo szybko.

Real-time marketing w praktyce

Ze względu na konieczność szybkiego reagowania, real-time marketing jest stosunkowo trudną  metodą, jednak prawidłowo zrealizowany przynosi wymierne korzyści. Praktyczne zastosowanie marketingu w czasie rzeczywistym pokazuje „2015 Wayin Real-Time Marketing Report”. Firma Wayin przeprowadziła badanie wśród ponad 200 specjalistów z e-marketingu, których firmy osiągają dochody przekraczające 100 milionów dolarów rocznie.

Z raportu wynika, że aż 89% specjalistów do spraw marketingu uważa real-time marketing za skuteczną metodę pozwalającą osiągać cele biznesowe – i co ważne, za wartą praktykowania. Ponad połowa ankietowanych (58%) przyznała, że w minionym roku odwołała się w Social Media do ważnych wydarzeń – większość przynajmniej raz. Marki, które reagują za pośrednictwem Social Media na ważne wydarzenia dostrzegają wyższy zwrot z inwestycji98% potwierdziło pozytywny wpływ RTM na generowane przychody.

Badania pokazują, że komunikacja za pośrednictwem Social Media i przy wykorzystaniu adekwatnego contentu staje się kluczowym punktem w działaniach marketingowych. W raporcie podkreślono wzrost znaczenia mniej planowanego, a bardziej spontanicznego marketingu, wymagającego zaangażowania w content tworzony w odniesieniu do zdarzeń i publikowany na Social Media. Real-time marketing niewątpliwie zyskuje na znaczeniu, więc marki coraz odważniej inwestują w tego typu działania:

  • 66% specjalistów od marketingu zamierza zwiększyć budżet dedykowany działaniom na Social Media,
  • 51% specjalistów od marketingu planuje zwiększyć budżet specjalnie na RTM.

Okiem światowych specjalistów

Z raportu wynika, że specjaliści zajmujący się e-marketingiem dostrzegają korzyści wynikające ze stosowania real-time marketingu i coraz chętniej sięgają po tę metodę. Respondenci biorący udział w badaniu przeprowadzonym przez Wayin przyznali, że real-time marketing pomaga w realizacji wielu różnych celów biznesowych. Wśród nich najczęściej wymieniali:

  • 56% budowanie relacji z klientami,
  • 55% promocję ważnych wydarzeń,
  • 51% promocję strategii contentowej,
  • 49% wzrost zaangażowania i zasięgu Social Media,
  • 48% wsparcie strategii e-commerce,
  • 47% pozyskiwanie nowych klientów,
  • 40% budowanie zasięgu i wzrost świadomości marki (identyfikowanie sympatyków marki).

58% ankietowanych przyznało, że prowadzony marketing w czasie rzeczywistym opiera o Social Media – odpowiadając na zdarzenia i angażując klientów. Tym samym Social Media nie służą już wyłącznie do monitorowania sytuacji, ale są źródłem informacji, które można wykorzystać w prowadzonej kampanii. Niestety często działania związane z marketingiem w czasie rzeczywistym nie stanowią integralnej części ogólnej strategii marketingowej. Tylko 35% ankietowanych specjalistów praktycznie zajmujących się real-time marketingiem posiada w swoim zespole 3-5 osób, których zadaniem jest monitorowanie i szybkie reagowanie na ważne wydarzenia.

social media - grafika

Podobne wpisy

Gifografika. Narzędzie 2 w 1 visual content marketingu

07lipca2015
Tylko przez 10 sekund odbiorca jest w stanie skupić swoją uwagę na dostarczonym komunikacie. W związku z tym, marketer ma zaledwie 10 sekund, aby zainteresować odbiorcę przekazem marketingowym. Jak zatem wyróżnić się z internetowego tłumu?

Omnichannel commerce, czyli nie integrujesz, nie zyskujesz

03czerwca2015
Co będzie się liczyło w innowacyjnym handlu detalicznym w najbliższym czasie? Możliwość zaoferowania klientom zintegrowanego modelu sprzedaży, opartego na wielokanałowości. Mowa tu zarówno o kanałach tradycyjnych jak i elektronicznych.