Regulamin konkursu w social media – jak zrobić to dobrze?

Konkursy w mediach społecznościowych to świetna opcja angażująca obserwatorów fanpage'a. Użytkownicy są znacznie częściej aktywni w sieci, jeśli mają gwarancję, że to co robią ma sens i mogą dostać coś w zamian. Jak zatem zorganizować idealny konkurs?
5 kwietnia 2019

Konkursy w niczym nie ustępują loteriom, jeśli chodzi o budowanie zaangażowania użytkowników – lubimy w nich uczestniczyć i wygrywać, a emocjonalny kontekst rywalizacji sprawia, że łatwiej zapamiętujemy markę.

Przyrzeczenie publiczne

konkursy na fbDlaczego jednak organizacja konkursu jest łatwiejsza? Przede wszystkim nie jest tak ściśle regulowana jak loteria. Szczerze mówiąc, prawo nie podaje nawet definicji konkursu i w większości przypadków traktowany jest jako przyrzeczenie publiczne (wg Kodeksu Cywilnego).

Art. 919 § 1. Kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać. (…)

Art. 921. § 1. Publiczne przyrzeczenie nagrody za najlepsze dzieło lub za najlepszą czynność jest bezskuteczne, jeśli nie został w nim oznaczony termin, w ciągu którego można ubiegać się o nagrodę.
2. Ocena, czy i które dzieło lub czynność zasługuje na nagrodę, należy do przyrzekającego, chyba że w przyrzeczeniu nagrody inaczej zastrzeżono.

Nie istnieje zatem potrzeba pozwoleń ani zgłaszania się do urzędu. Uruchamiamy akcję w dowolnym momencie, a organizatorem może być każdy, kto nie ma ograniczonych zdolności do czynności prawnych. Mimo tych uproszczeń, jednego trzeba dopilnować – odpowiedniego regulaminu konkursu.

Konkurs w świetle RODO

Mówiąc o regulaminach nie można pominąć RODO. Jego przepisy w pełni obowiązują organizatorów – w końcu będą przetwarzać dane uczestników – imię, nazwisko i adres e-mailowy, adres do wysyłki nagród itd. Konieczne będzie także oznaczenie administratora danych oraz ewentualnych podmiotów trzecich, którym dane będą udostępniane.

Przygotowując formularze zgłoszeniowe trzeba pamiętać o zapisach dotyczących udzielania przez użytkowników świadomych i samodzielnych zgód, odrębnych dla każdego celu (dla uczestnictwa w konkursie, wysyłki materiałów promocyjnych itp.).

Prawdopodobniej jednak najbardziej wymagającym zadaniem, będzie przygotowanie odpowiedniej infrastruktury przechowywania i zabezpieczenia powierzonych informacji (więcej o RODO znajdziecie tutaj: https://www.uodo.gov.pl/pl/p/akty-prawne).

RODO

konkurs w SoMe

Konkurs a social media

Media społecznościowe w bardzo krótkim czasie stały się wygodnymi platformami dla organizacji akcji promocyjnych. Trzeba jednak pamiętać, każda z nich posiada własne zasady użytkowania, które należy uwzględnić w regulaminie konkursowym.

Dla przykładu Facebook wymaga wyłączenia go w pełni z odpowiedzialności oraz zakazuje wykorzystywania prywatnych osi czasu oraz udostępnień, jako elementów promocji. Oznacza to, że jeśli spotkacie się z konkursem, w którym warunkiem jest udostępnienie postu lub oznaczenie znajomego, łamie on regulamin.

Zapisy niedozwolone w regulaminie

Mówiąc o ograniczeniach, na stronie UOKiK możecie znaleźć rejestr klauzul niedozwolonych (https://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php). Koniecznie się z nimi zapoznajcie i upewnijcie się, że nie znajdują się w regulaminie Waszego konkursu.

Prawdę mówiąc, kwestią sporną pozostaje zasadność tego ograniczenia. Z jednej strony uczestnik konkursu jest także konsumentem, a zatem ochrona powinna go obejmować. Z drugiej jednak, przyrzecznie publiczne jest działaniem jednostronnym. Nie istnieje póki co jednoznaczna odpowiedź, dlatego lepiej unikać niedozwolonych zapisów, jeśli tylko to możliwe.

konkursy na facebooku

Zwolnienia z podatku od nagród

Na pewno spotkaliście się z opiniami, że konkursy z nagrodami o określonej wartości są zwolnione z podatku. Niestety sprawa nie jest taka prosta. W świetle przepisów taka sytuacja ma miejsce, kiedy jednorazowa wartość nagród nie przekracza 2000 zł, a co ważniejsze – konkurs jest organizowany i emitowany przez środki masowego przekazu (radio, telewizja i prasa). Właśnie – a co z Internetem?

To właśnie on jest problematyczny, ponieważ wg interpretacji dyrektora IAS, organizacja konkursu poprzez to medium nie jest wystarczająca do uzyskania zwolnienia.

Mówiąc krótko – organizator (i tylko on!) ma obowiązek opłacenia podatku od nagród w konkursach organizowanych w sieci!

Jakie informacje powinien zawierać regulamin konkursu?

Ta kwestia nie jest normowana prawnie. Finalny kształt zależeć będzie od Was, zatem warto wykorzystać go do uporządkowania aspektów formalnych i organizacyjnych. W tym zakresie powinien zawierać m.in. takie elementy jak:

  • dane organizatora i podmiotów współpracujących,
  • czas trwania konkursu,
  • określenie dopuszczonych uczestników,
  • zobowiązania organizatora i uczestników,
  • wymagania techniczne uczestnictwa w konkursie,
  • zadanie konkursowe, zasady konkursu,
  • kryteria wyboru zwycięzców i sposób ich ogłaszania,
  • nagrody i sposób odbioru,
  • reklamacje i zasady postępowania.

Sam regulamin powinien być łatwo dostępny dla każdej zainteresowanej osoby – można zmieścić go w sieci z linkiem do pobrania (opublikowanym w poście) lub np. jako notatkę na profilu na Facebooku.

co powinien zawierać regulamin konkursu

Podsumowanie

Naturalnym jest, że w trakcie tworzenia regulaminu mogą pojawić się wątpliwości. Warto rozwiać je podczas konsultacji z prawnikami lub branżowymi specjalistami. Nie bagatelizujcie jego znaczenia – chroni nie tylko konsumentów, ale przede wszystkim Was.

Pomożemy Ci zorganizować angażujący konkurs!

Podobne wpisy

5 błędów, które mogą Cię drogo kosztować w e-commerce

4 kwietnia 2019
Rynek e-commerce jest rynkiem prężnie rozwijającym się. Powstaje wiele nowych sklepów internetowych, ale również do gry wchodzą firmy dotąd offline. Aby nasz sklep internetowy rósł bez zakłóceń, należy unikać wielu błędów. Przedstawiamy 5 najważniejszych.

PWA, AMP, RWD czy MOBILE - co wybrać?

29 marca 2019
Zachowania i rosnące potrzeby internautów wymusiły stworzenie nowych rozwiązań, które pozwolą na bezproblemowe korzystanie z Internetu na urządzeniach mobilnych. Mowa tutaj o technologiach, takich jak PWA, AMP, RWD, czy standardowej „mobile”.