Rio 2016: Rzut okiem marketingowca

Emocje po Olimpiadzie w Rio już są za nami. Znaleźliśmy więc chwilę czasu, żeby przyglądnąć się temu wydarzeniu od reklamowej strony.
9 września 2016

Emocje ściskające serce

Emocje związane z rywalizacją sportowców z całego świata już opadły. Gromki aplauz nie tylko dla medalistów, ale i ich walecznych rywali przycichł. Kamery odwróciły swoje oczy od brazylijskiej stolicy. Oczywiście Olimpiada, jak każda duża impreza, to nie tylko zmagania atletów ale także „zmagania” firm w promowaniu i budowaniu popularności marek. Wydaje się nam, że nadszedł odpowiedni czas, żeby spokojnym okiem przyjrzeć się jak „wyglądała” Olimpiada widziana oczami marketingowców. Reklam powstało całkiem sporo, my wybraliśmy tylko kilka - naszym zdaniem najlepszych w swoich „kategoriach”.
 
Chyba jedną z najbardziej widocznych reklam (jeszcze przed Olimpiadą) była kampania Procter & Gamble o nazwie „Strong”. Bardzo emocjonalny i wzruszający spot, odwołuje się do najważniejszych wartości – miłości i rodziny. Ten 2-minutowy filmik pokazuje jak ważną rolę w życiu każdego człowieka odgrywa matka – opiekuńcza, pomagająca, troskliwa. Zaprezentowane historie sportowców pokazują jak jej wiara, poświęcenie i miłość dodawały im sił, odwagi oraz uczyniły z nich tych kim są. Za kreację odpowiada agencja Wieden + Kennedy (Portland).
Rio 2016 - kampania Procter Gamble
 

Dobre, bo Polskie

Prawdą jest stare porzekadło, że „Polacy nie gęsi, swój język mają”. Także na polu atrakcyjnych reklam, ciekawych scenariuszy i opowiadaniu historii. Marka Tyskie kojarzy się z humorystycznymi, lekkimi spotami TV. W tym roku uraczono nas cyklem filmów utrzymanych w klimatach Austro-Węgierskich, dedykowanych także imprezom sportowym. W sympatyczny sposób Tyskie wychwala kibiców, wznosi toasty i zachęca do dopingowania sportowców. Koncepcję kreatywną tej dużej kampanii przygotowała dla Kompanii Piwowarskiej agencja Bardzo.

Rio 2016 - kampania Tyskie 2Rio 2016 - kampania Tyskie

Radość, zabawa, przyjaźń

Marki takiej jak Coca-Cola nie sposób nie znać, prawda? A jednak firma co roku wydaje ogromne pieniądze na marketing. Przez lata wypracowała swój styl komunikacji – zawsze opierający się na wartościach takich jak przyjaźń, dobra zabawa, muzyka czy swoboda. Oczywiście stylistyka reklam nieustannie ewoluuje dopasowując się do swoich czasów. Coca-Cola i jej reklamy towarzyszą nam, konsumentom, niemal każdego dnia, a w szczególności podczas Olimpiady, którą marka sponsoruje od 80 lat.

Kampania przygotowana dla Rio 2016 została oparta na archiwalnych materiałach z Igrzysk a także pokazuje świętowanie zwycięstwa przy butelce coli. Najważniejszym przekazem jest to, że złotymi medalistami, zwycięzcami może być każdy z nas – w codziennym życiu, spędzając miło czas z najbliższymi. Całość kreacji spięta jest świetnym hasłem „Gold is a feeling that anyone can taste”. Dla Coca-Coli kampanią zajmuje się Ogilvy & Mather Brazil.

Rio 2016 - kampania Coca-Cola

Wszystko jest możliwe

Imprezy sportowe nie mogą się obejść bez marek, których filozofia opiera się na aktywnym trybie życia oraz pokonywaniu własnych ograniczeń. I tak samo było w Rio. Mimo, że przekazy typu „Just do it.”, „Immposible is nothing” czy „Rule yourself” są często eksploatowane, firmy i agencje kreatywne potrafią za każdym razem zainteresować i zapewnić dobrą opowieść w atrakcyjnej oprawie. W tej kategorii, mieliśmy mały problem aby wybrać „zwycięzcę”. Aż dwie reklamy szczególnie utkwiły nam w pamięci.

Obie świetne zrealizowane, mające podobne przesłanie, a jednak zupełnie odmienne stylistyki. Podczas gdy Nike „Unlimited You” jest humorystyczną opowieścią o stawaniu się sportowcem, kampania „Rule Yourself” dla marki Under Armour jest bardziej poważna, patetyczna i mówi jak wiele trzeba z siebie dać, żeby osiągnąć swój cel. Ostatecznie wybraliśmy spot Nike. Dlaczego? Może dlatego, że jest dłuższy?

Ważne wydarzenia kulturalne, sportowe czy społeczne zawsze były świetną okazją dla agencji marketingowych do pokazywania kreatywnych pomysłów, nietuzinkowych sposobów na realizację promocji czy przykuwania uwagi. Dzisiejsza technologia, szybki internet, powszechne urządzenia mobilne pozwalają sięgać po zupełnie nowe, oryginalne pomysły na promocję. Realia w jakich żyjemy pozwalają marketingowej wyobraźni przekraczać niemal wszystkie ograniczenia.

Podobne wpisy

Co nas czeka w e-marketingu w 2017?

02września2016
To dopiero połowa roku, ale już powoli zaczynają się spekulacje, co przyniesie dla marketingu przyszły rok. Będzie dobrze, słabo, ciekawie, epicko? Czas pokaże, a póki co wrzucamy do puli swoje 3 grosze...

Short checklista elementów wpływających na pozycjonowanie

30sierpnia2016
Elementów wpływających na SEO jest bardzo dużo. Google mówi o ok. 200 czynnikach, a przecież to nie jedyna wyszukiwarka. Poniżej znajduje się lista z elementami, na które warto zwrócić uwagę.