RWD czy wersja mobilna – co wybrać?

Stale rośnie ilość użytkowników urządzeń mobilnych, a Google stawia nowe wymagania. Mobilne strony www stają się koniecznością.
21 lutego 2017

Dlaczego „mobile” jest tak ważny?

smartfon i tabletMimo dynamicznego rozwoju rynku i technologii (zwłaszcza tej mobilnej), często można spotkać strony www, które są zupełnie nieprzystosowane do wyświetlania na urządzeniach przenośnych. Dlaczego jednak powinny? Dlaczego „mobile” zaczyna być koniecznością?
 
Na całym świecie każdego dnia (w tym i w Polsce) rośnie ilość aktywnych użytkowników „mobile”. Według raportu Digital 2016, przygotowanego przez We Are Social, w naszym kraju jest ponad 17 mln takich użytkowników.
 
Istnieją dwie najważniejsze i właściwie równoprawne odpowiedzi na postawione pytanie. Jak to często bywa w tematach webowych jedna odwołuje się do doświadczeń potencjalnego odbiorcy w kontaktach ze stroną, druga dotyczy zagadnień „technicznych”. Obie jednak mają niebagatelny wpływ na sukces marki w sieci.

W czym tkwi sedno?

możliwości smartfonaJako konsumenci przyzwyczailiśmy się do wygody, jaką zapewnia nam technologia. Do szybkiego i bezproblemowego dostępu do informacji, ofert, rozrywki, komunikacji czy robienia zakupów w dowolnym czasie i miejscu. Jednocześnie jako konsumenci staliśmy się bardziej niecierpliwi i łatwo się zniechęcamy, kiedy pojawią się jakieś przeszkody. Z tego powodu serwisy internetowe powinny być dostosowane do specyfiki urządzeń mobilnych, tak aby zapewnić ten sam komfort i swobodę obsługi, co w wersji desktop. W innym przypadku konsumenci mogą zacząć odwracać od marki, szukając lepszych, konkurencyjnych rozwiązań.
 
Do niedawna posiadanie strony mobilnej było rzeczą opcjonalną. Jeśli ktoś nie chciał, nie musiał jej wdrażać. Jednak Google przymierza się do wprowadzenia indeksacji „mobile-first”, która może sporo namieszać w pozycjonowaniu. Każdy kto będzie chciał istnieć w wynikach wyszukiwania, będzie musiał zadbać o odpowiednią wersję mobilną strony. (Więcej w tym temacie pisaliśmy tutaj.
 

Strona mobilna czy responsywna?

Klienci decydujący się na optymalizację strony często pytają co jest lepsze – przygotowanie jej wersji mobilnej czy responsywnej (RWD)? Czym te opcje różnią się od siebie?

Wersja mobilna strony, to tak naprawdę zupełnie nowa i niezależna strona. Oczywiście swoją zawartość (przynajmniej częściowo) współdzieli z wersją desktopową, na tym jednak kończą się elementy wspólne. Dedykowany pod urządzenia mobilne serwis umieszczany jest zazwyczaj pod odrębnym adresem URL lub w subdomenie (np. adres poprzedzony literką „m” – m.domena.pl), a także nie współdzieli kodu źródłowego z podstawową stroną. Prawidłowa konfiguracja sprawia, że odpowiednia wersja ładuje się automatycznie po wykryciu urządzenia, na którym jest wyświetlana.

Wersja mobilna oferuje także:

  • często szybsze i tańsze przygotowanie niż RWD
  • inny sposób nawigacji, układ elementów czy sposób dotarcia do określonych treści tak, aby zapewnić jak największą swobodę użytkownikom korzystającym z urządzeń przenośnych
  • możliwość niezależnej modyfikacji strony - jeśli uda Ci się zauważyć, że użytkownicy mobilni zachowują się inaczej niż „desktopowi” (np. szukają innych informacji, korzystają z innych funkcjonalności) nic nie stoi na przeszkodzie, aby przebudować stronę mobilną, odpowiadając na ich potrzeby odbiorców
Ta wersja strony wiąże się także z pewnymi ograniczeniami:
 
  • wprowadzanie nowych treści czy zmian wymaga, często choć nie zawsze, podwójnej pracy
  • niezwykle istotne jest też wykonanie prawidłowych przekierowań i odpowiednia optymalizacja SEO dwóch niezależnych serwisów
  • analityka danych przysparza nieco problemów – często konieczne jest analizowanie strony mobilnej zupełnie niezależnie od wersji desktopowej (śledzenie obu stron może odbywać się w tym samym miejscu z użyciem tego samego kodu – problem to interpretacja danych
  • Dwa sztywne widoki strony – wersja mobilna i wersja desktopowa. Nie ma widoków dla ekranów o „pośredniej” rozdzielczości – do których wersja RWD dostosowuje się płynnie i dynamicznie
Strona responsywna to z kolei nowsza alternatywa dla serwisów mobilnych. Wypracowanie tej technologii wiązało się z tym, że w codziennym życiu pojawiało się coraz więcej urządzeń z ekranami o różnej wielkości. RWD (Responsive Web Design) sprawia, że strona automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości ekranu, zapewniając jej optymalne wyświetlanie. W związku z czym może zmieniać się układ poszczególnych elementów, ich wygląd, zawartość a nawet sama nawigacja. Celem RWD jest zapewnienie użytkownikowi pełnej swobody obsługi.
 
Jedną z największych zalet wykorzystania tej technologii jest zachowanie jednego adresu URL dla strony. Najprościej mówiąc – mamy do czynienia z tą samą stroną, wyświetlającą się w różny sposób. Z tego powodu wdrożenie responsywności jest zazwyczaj kosztowne i czasochłonne. Wymaga ponownego zaprojektowania wyglądu, układu i zawartości każdego z elementów na stronie dla kolejnych rozdzielczości granicznych (np. dla tabletów, mini-tabletów, smartfonów itd.). Dlatego w niektórych przypadkach bardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest stworzenie nowej strony od podstaw, niż przebudowa dotychczasowej. Efekt końcowy jest jednak warty wysiłku.
 

Co zatem wybrać?

Jeśli nie ma przeciwwskazań, zawsze warto sięgać po responsywność. Daje dużo większe możliwości optymalizacji, dalsza administracja strony jest mniej problematyczna i zachowujemy jedną domenę. Poza tym Google przychylniej patrzy na strony przygotowane w tej technologii. Oczywiście kiedy ogranicza nas budżet, czas, niedawno zmienialiśmy serwis lub z innych powodów wdrożenie RWD jest problematyczne, konieczne będzie wybranie wersji mobilnej strony.
 
Na koniec drobna sugestia. Tworząc nowy serwis koniecznie róbcie to z myślą o RWD, pozwoli to zaoszczędzić wam w przyszłości czas i pieniądze. Co więcej, projektowanie zacznijcie od najmniejszych (a tym samym najbardziej problematycznych) rozdzielczości. Łatwiej jest stopniowo rozbudowywać makiety i zawartość strony, niż je ograniczać i „upychać” na coraz mniejszej powierzchni.
 
strona ideo force w wersji rwd

Podobne wpisy

Jak obniżyć współczynnik odrzuceń za pomocą Google Analytics?

09lutego2017
Google Analytics umożliwia optymalizację współczynnika odrzuceń na stronie. Jak to działa i czy warto z tego korzystać?

Nowe funkcje IF w reklamie AdWords

06lutego2017
Google nieustannie rozwija swoje narzędzia, pozwalając na coraz bardziej precyzyjne docieranie do odbiorców.