SEO podsumowanie roku

W branży SEO mówi się, że rok 2012 przejdzie do historii za sprawą niezliczonych aktualizacji algorytmu Google. Aktualizacje te spowodowały radykalną zmianę podejścia do dotychczasowych technik pozycjonerskich.
29 grudnia 2012

Na podstawie Google Algorithm Change History można wyłonić kilka najważniejszych zmian jakie nastąpiły w tym roku. Były to:

23 marca 2012
Panda 3.4 – Google ogłosiło kolejną aktualizację Pandy. Szacuje się, że Panda 3.4 wpłynie na 1,6% wyników wyszukiwania.

19 kwietnia 2012
Panda 3.5 – Google przeprowadza już czwartą w tym roku aktualizację danych Pandy.

24 kwietnia 2012
Pingwin – Aktualizacja Pingwin reguluje wiele czynników, w tym zbyt częste umieszczanie słów kluczowych w linkach do strony, co w praktyce przekłada się na problemy ze stronami pozycjonującymi się na małą ilość słów kluczowych. Szacowany wpływ na wyniki wyszukiwarki to około 3%.

4 maja 2012
52-Pack – Google opublikował szczegóły 52 aktualizacji wdrożonych w kwietniu, w tym zmiany, które dotyczyły aktualizacji Pingwin.

8 czerwca 2012
Panda 3.7 – Kolejna aktualizacji danych Pandy. Zmiany mają wpłynąć na mniej niż 1% zapytań.

19 lipca 2012
Ostrzeżenia w narzędziach Google dla Webmasterów – Google wysyła ostrzeżenia o nienaturalnych linkach przez narzędzia dla webmasterów.

24 lipca 2012
Panda 3.9 –Aktualizacja Pandy do wersji 3.9. Google twierdzi, że zmiany wpłynęły na 1% zapytań.

10 sierpnia 2012
86-Pack – Google opublikował szczegóły 86 aktualizacji wdrożonych w czerwcu i lipcu. Duże aktualizacje danych Pandy i odświeżenie algorytmu – zmiany grupowania witryn.

10 sierpnia 2012
Kara DMCA – Google ogłosiło, że rozpoczęło karanie za naruszenia praw autorskich na stronach www.

14 sierpnia 2012
Zmiany w SERPach – Google dokonało znaczących zmian dla Top 10. Badania wykazały, że ta zmiana wdrożona w ciągu kilku dni miała wpływ na około 18% zapytań kierowanych do wyszukiwarki.

27 września 2012
Panda #20 – Gruntowna aktualizacja algorytmu Pandy wpływająca na 2,4% anglojęzycznych zapytaniami oraz na 0,5% zapytań nieanglojęzycznych.

27 września 2012
Exact-Match Domain (EMD) – Google ogłasza zmianę odnośnie podchodzenia do domen posiadających w swojej nazwie słowo kluczowe. Co w praktyce oznacza, że spadki mogą odnotować strony z domenami typu: fraza kluczowa + miasto.pl. Zmiana nie dosięgnie więc stron firmowych oraz stron aktywnie uczestniczących w Social Media.

4 października 2012
65-Pack – Google opublikował szczegóły 65 aktualizacji wdrożonych w sierpniu i wrześniu.

21 listopada 2012
Panda # 22 - Google rozwija aktualizację Pandy, wpłynie ona na około 1,1% angielskich zapytań.

4 grudnia 2012
Knowledge Graph Expansion - Google dodaje funkcjonalność Knowledge Graph w języku hiszpańskim, francuskim, niemieckim, portugalskim, japońskim, rosyjskim i włoskim. Knowledge Graph to funkcja wyszukiwarki Google, dzięki której wyświetlane są informacje o wyszukiwanych osobach, miejscach i rzeczach w ramach wyników wyszukiwania. Sprawia, że wyszukiwanie nie dotyczy tylko fraz, ale także podmiotów lub koncepcji, które one opisują. Prawdopodobnie za jakiś czas pojawi się również w google.pl.

Opisane wyżej zmiany w algorytmie Google wskazują, że coraz ważniejszy w pozycjonowaniu stron www jest czynnik jakościowy a nie ilościowy. Przestaje już mieć znaczenie ilość linków kierujących do serwisu a najważniejsza staje się ich jakość. Analizując pierwszą stronę wyników wyszukiwania można zauważyć, że zaczęły pojawiać się w TOP 10 serwisy, które nie były intensywnie pozycjonowane, a strony www z potężną liczbą linków przychodzących wylądowały poza top 50. Dzieje się tak właśnie pod wpływem tegorocznych zmian w algorytmie.

W obliczu powyższych transformacji przyszedł czas na zmianę podejścia do pozycjonowania i do samych klientów. Osiągnięcie nawet najmniejszych efektów w pozycjonowaniu to już nie tylko katalogowanie, a zdobywanie bardzo wartościowych linków poprzez udzielanie się na forach internetowych, obecność i aktywność w obrębie serwisów społecznościowych, artykuły eksperckie, integracja różnych kanałów społecznościowych a także ciągła aktualizacja treści na stronie www.

Tak globalne podejście do tematu SEO skłania także do odejścia od typowego dla pozycjonowania sposobu rozliczania – ‘od efektu’ w stronę stałego wynagrodzenia abonamentowego. Gdyż usługa pozycjonowania to już tak naprawdę usługa promocji strony w sieci, na którą składa się pakiet działań wykonywanych w sposób ciągły i systematyczny.
 

search engine optimization

Podobne wpisy

Zaawansowane funkcje Google Analytics

16listopada2012
Google Analytics to obecnie najpopularniejszy w branży system do mierzenia statystyk. Rozwija się i rozbudowuje mniej więcej z taką samą prędkością z jaką przybywa mu użytkowników.

Facebook totalny, czyli co się zmieniło, a co jeszcze ulegnie zmianie

16października2012
Ekspansja Facebooka rozpoczęła się na dobre. Po zapanowaniu chwilowej stagnacji w portalu i wśród jego twórców, nadszedł czas na rewolucję w wyglądzie i wprowadzenie nowych funkcji.