SERP pod lupą

Eyetracking jest powszechnie stosowaną metodą do badania ruchów gałki ocznej. Szczególnie przydatną przy określaniu pierwszego wrażenia i postrzegania poszczególnych elementów strony www.
15 marca 2011

Badanie to może przynieść ciekawe informacje w przypadku analizy strony z wynikami wyszukiwań. Raport z takiego badania opublikowała niedawno firma User Centric.

Najważniejszym informacje jakie pojawiły się w badaniu dotyczą różnic w postrzeganiu naturalnych wyników i linków sponsorowanych. Naturalne wyniki wyszukiwani zauważyło 100% badanych natomiast prawy panel z linkami sponsorowanymi przyciągnął uwagę tylko 25% ankietowanych. Zgodnie z oczekiwaniami, prawie 90% uczestników spojrzało na linki sponsorowane powyżej naturalnych wyników wyszukiwania. Natomiast na lewy panel z menu z wyszukiwarki i opcjami zawężania wyników spojrzało tylko 17% badanych.

Oprócz ruchu oka badanie określiło również czas jaki użytkownicy poświęcali danemu elementowi SERP. I tak najdłużej obserwowano wyniki organiczne – średnio 14,7 sekund. Natomiast czas spędzony na patrzenie na górne linki sponsorowane wynosił 0.9 sekundy. Ten stan dowodzi, że mimo tego ze linki sponsorowane są mocno zauważalne to użytkownicy nie poświęcają im aż takiej uwagi jak wynikom naturalnym. Linki sponsorowane w prawym panelu strony również nie cieszyły się długim zainteresowaniem, czas jaki ustalono po badaniu to 0,16 sekundy.

Chociaż informacje te mogą się wydawać mało interesujące dla przeciętnego użytkownika, to dane te są niezwykle cenne dla reklamodawców i pozycjonerów. Badanie potwierdziło wielką siłę i przewagę naturalnych wyników nad linkami sponsorowanymi. Decydując się jednak na reklamę w Adwords warto wybrać górne linki sponsorowane, gdyż mają zdecydowanie lepszą widoczność niż linki po prawej stronie. Analizując jakikolwiek serwis za pomocą narzędzia Google Analytics można również dojść do wniosku, że jakość ruchu z wyników organicznych jest z reguły najlepsza, gdyż posiada najniższy współczynnik odrzuceń tzw. bounce rate, oraz długi czas wizyty na serwisie, ilość odsłon, regularność odwiedzin i wiele innych. Biorąc pod uwagę popularność Google w Polsce (używany przez ponad 95% użytkowników sieci) optymalizacja witryny pod tą wyszukiwarkę jest gwarancją widoczności strony w Internecie.

smartfon

Podobne wpisy

Jak branża farmaceutyczna promuje się w wyszukiwarkach?

28lutego2011
Z badań przeprowadzonych przez CBOS wynika, że już 56% Polaków ma dostęp i korzysta z zasobów sieci, liczba ta powiększa się z miesiąca na miesiąc. Na zachodzie już od lat nikt nie ignoruje możliwości jaki daje Internet w dotarciu do klientów.

Wokół Social Mediów

16lutego2011
Social media to popularne obecnie zjawisko polegające na dzieleniu się różnymi treściami za pomocą narzędzi dostępnych w sieci. Do tych multimedialnych treści należy wideo, grafiki, fotografie lub interesujące teksty.