Ważne, aby dużo mówić. Jak skutecznie korzystać z WoMM

O skali popularności marki w dużej mierze świadczy to, jak i ile się o niej mówi. Tradycyjna reklama już nie wystarcza dla skutecznej promocji, ponieważ nie uwzględnia tak ważnej komunikacji między marką a konsumentem, która odbywa się w Internecie.
10 lutego 2014

Tradycyjne formy reklamy, czyli jednostronny sposób przekazu, zawierający znane wszystkim techniki marketingowe, nie przekonuje odbiorców, którzy często nawet nie zwracają uwagi na przedstawiane im w ten sposób informacje, zwyczajnie je ignorując. Często też nie są one dla nich przekonujące, dlatego reklamy zarówno emitowane w telewizji, jak i wyświetlane w Internecie są zwyczajnie przez odbiorców wyłączane. Dla konsumentów najważniejsza jest dziś rekomendacja, również ta udzielana w środowisku internetowym. Dlatego jedną z najczęściej stosowanych metod e-marketingu staje się Word of Mouth Marketing, znany bardziej jako marketingszeptany. Celem działań prowadzonych w oparciu o tą metodę jest dotarcie z informacją do jak najszerszego grona odbiorców, a odbywa się to w formie bezpośredniej rozmowy między konsumentami. Konsumenci nie chcą być dziś tylko biernymi odbiorcami przekazów marketingowym i oferowanych produktów, chcą uczestniczyć w kampanii, mieć wpływ na kreowanie wizerunku danej marki.

WoMM marketingowy dialog

Marketing szeptany (WoMM) jest typowym dialogiem, zainicjowanym zazwyczaj przez marketera, a później kontynuowanym przez konsumentów, którzy przekazują sobie daną informację, czasami opatrując ją własnymi spostrzeżeniami. W przypadku dobrze zrealizowanej kampanii marketingowej zdarza się też, że sami konsumenci zaczynają mówić o marce, zainteresowani związanym z nią wydarzeniem. Zawsze jednak musi być konkretny czynnik zachęcający do podjęcia rozmowy, bez względu na to, kto będzie odpowiedzialny za jego dostarczenie.

Wśród wielu metod marketingowych łączonych w jednej strategii coraz częściej znajduje się marketing szeptany. Dobrze przygotowany WoMM pomaga budować wiarygodność marki, ponieważ pozytywny jej wizerunek nie jest kreowany przez reklamę, lecz innych konsumentów, którzy wyrażają indywidualne zdanie na jej temat. Wydaje się więc, że korzyści z promocji prowadzonej metodą WoMM czerpie nie tylko marka, która zyskuje na popularności, ale też sami konsumenci, którzy mają możliwość uzyskania rzetelnych, a co ważniejsze często sprawdzonych  informacji. Konsument będzie polecał produkt bądź usługę tylko wówczas, gdy sam będzie przekonany do oferty. W działaniach promocyjnych prowadzanych przy użyciu marketingu szeptanego marketer nieustannie powinien monitorować zakres i charakter opinii konsumentów, ponieważ  może się zdarzyć, że do głosu dojdzie konsument niechętny marce. Dla efektywności kampanii konieczna jest odpowiednia reakcja na tego typu niepożądanego zjawiska, zwłaszcza że WoMM ma duży wpływ na kreowanie wizerunku marki.

kampania womm

Rekomendacje prosumentów

Pojawienie się marketingu szeptanego wynika z malejącego zaufania do tradycyjnych form reklamowych oraz rosnących oczekiwań konsumentów względem marki. Dużą rolę odgrywa tu także Internet dostarczający nowych narzędzi, które stwarzają znacznie większe możliwości aktywności marketingowej. Treści promocyjne mogą pojawiać się w wielu miejscach licznie odwiedzanych przez duże grono użytkowników, wśród których znajdują się potencjalni klienci. Obok konsumenta, czyli osoby korzystającej z usług lub produktów marki, pojawia się tzw. prosument, odpowiedzialny za generowanie treści na temat marki. Prosument odgrywa ogromną rolę w kreowaniu wizerunku marki i promocji jej usług czy produktów. Wykazuje aktywną postawę względem przekazu promocyjnego kierowanego w jego stronę i jest on odpowiedzialny za rozpowszechnianie treści dotyczących marki. Aby jednak pojawiały pożądane treści, czyli wspomniane już rekomendacje, prosument musi mieć pozytywne zdanie o marce.

prosumenci

Kampania kampanii nie jest równa

Podstawą kampanii opartej o WoMM jest ciekawy pomysł – jak się okazuje nieodłączny element każdej strategii marketingowej. Jednak w przypadku marketingu szeptanego odnosi się on do sposobu inicjowania dyskusji, czyli stworzenia czegoś, o czym konsumenci będą chcieli mówić, jednocześnie rozpowszechniając informacje promujące markę. Aby mówić, trzeba mieć więc do tego podstawę. Dlatego konieczna jest integracja różnych nowoczesnych działań z zakresu marketingu interaktywnego, która pozwoli opracować rozbudowaną strategię opartą o komunikację, często prowadzoną wieloma kanałami. Łączenie metod marketingowych z narzędziami dostarczanymi przez Internet jest podstawą dobrze przygotowanej kampanii WoMM, przy czym nigdy nie jest ona taka sama. Jej charakter zależy od wielu czynników, jak profil działalności marki, grupa docelowa, promowany produkt lub usługa. Dopiero na tej podstawie można opracować adekwatną kampanię WoMM, która zainteresuje prosumentów, przyczyni się do pojawienia się rekomendacji i przyniesie oczekiwane rezultaty.

społeczność online

Podobne wpisy

Co inni chcą zobaczyć, Ty możesz pokazać. Video marketing w natarciu

22stycznia2014
Video marketing staje się coraz popularniejszy. Co o tym świadczy? Przede wszystkim duża ilość miejsc w Internecie, w których można zamieszczać filmy reklamowe, a także zainteresowanie użytkowników chętnie je oglądających.

Jak było, a jak będzie? Podsumowaniem 2013 roku wkraczamy w nowy 2014

03stycznia2014
Nastał nowy rok w którym specjaliści z branży przewidują nowe trendy, a czynią to oczywiście na podstawie tego, co miało miejsce w minionym roku. Cóż się zatem wydarzyło w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, które właśnie pożegnaliśmy?