Wizerunek w sieci. Czy i dlaczego warto go budować?

Dbanie o dobra opinię i reputację w Internecie w dobie tak powszechnego dostępu do sieci, stało się dla wielu firm równie ważne jak prowadzenie standardowych działań reklamowych.
11 czerwca 2012

Liczba internautów na świecie przekroczyła już stan 2,1 mld. Takiej ilości potencjalnych klientów nie można zignorować, choćby dlatego, że co minutę ci użytkownicy wyszukują w Google 2 miliony haseł dotyczących ludzi, produktów, firm itp. W samej tylko Polsce, jak pokazują badania aż 90% internautów, sprawdza opinie w Internecie na temat danej firmy przed rozpoczęciem z nią współpracy. Taka świadomość wielu możliwości i udogodnień sieci sprawiła, że jesteśmy już bardzo świadomymi konsumentami, którzy już nie tylko idą do supersamu i wybierają pierwszy lepszy produkt, często najtańszy. Szukamy informacji w Internecie, wykorzystujemy fora internetowe i wyszukiwarki w zbieraniu informacji o produktach i usługach co czyni z nas prosumentów.

Patrząc na obecną konkurencję panującą w sieci można nawet zaryzykować stwierdzenie, że jeśli czegoś nie ma w Internecie, jeśli nie ma danej firmy, usługi czy produktu to tak jak by praktycznie nie istniała. Aby temu zapobiec firmy powinny podjąć rozległe działania mające na celu budowanie swojego wizerunek w sieci.

Warto zacząć od stworzenia własnej strony internetowej, przy czym należy pamiętać aby nie była to zwykła prosta wizytówka, która będzie składała się wyłącznie ze strony z kontaktem. Witryna firmowa powinna być dość rozbudowaną witryną, która w pełni przedstawia nasze produkty, usługi oraz to co oferujemy i to jak chcemy być postrzegani przez przyszłych i obecnych klientów. Obecnie w sieci można wyszczególnić kilka grup witryn. Do pierwszej grupy zalicza się strony które powstały jakiś czas temu, są stworzone według zasad z przed kilku lat. Są to głównie strony bardzo proste, które zawierają jedynie formularz kontaktowy oraz krótki opis firmy. Niestety takie strony są już dawno nieaktualne, czego dowodem jest to, że internauci nie lubią z nich korzystać. Zupełnie po przeciwnej stronie znajdują się zaś strony bardzo rozbudowane. Są to zazwyczaj strony popularnych sklepów internetowych np. allegro.pl; czy komputronik.pl, który na pewno znamy. Firmy, które dopiero zaczynają działać na rynku nie mogą sobie pozwolić na stworzenie aż tak rozbudowanych witryn. Właśnie takie firmy powinny sięgać po strony, które są pomiędzy tymi dwiema grupami witryn. Same badania również wskazują na to, że internauci lubią witryny, które nie mają przesytu informacji, zawierają: pełny opis naszych usług, kontakt, kilka słów o samej firmie, a dodatkowo są przyjazne kolorystycznie oraz technologicznie. Użytkownicy sieci szybko opuszczają strony, które zasypują ich informacjami i odwiedzą kolejnej podstrony. Nowoczesne witryny powinny być również przygotowane na odwiedziny z urządzeń mobilnych. Odpowiednia treść i kolorystyka powinna sprostać wymogą użytkowników smatfonów, ipadów, tabletów. Dużym ograniczeniem urządzeń mobilnych jest wielkość ekranu który przeważnie ma zaledwie kilka cali. Optymalna strona musi posiadać odpowiednią grafikę, wielkość czcionki, odstępy między kolejnymi akapitami a także śródtytuły i prosty i intuicyjny system nawigacji.

Samo posiadanie odpowiedniej strony internetowej to nie koniec działań w sieci. Stronę trzeba jeszcze odpowiednio zaprezentować użytkownikom, ułatwić do niej dostęp i wyróżnić ją na tle dużej konkurencji. Można to zrobić za pomocą promocji w wyszukiwarkach internetowych, katalogach firm, serwisach społecznościowych itp. Trzeba pamiętać, że zainteresowany firmą klient nawet jeśli szuka danej usługi czy produktu w wyszukiwarce jest zainteresowany jedynie pierwszą stroną wyników. Aby zaistnieć w wyszukiwarce i zająć pozycje jakie są najczęściej klikane, witrynę należy odpowiednio wypozycjonować. Zarówno w Polsce jak i na całym świeci bezapelacyjny przym wśród wyszukiwarek wiedzie Google. Można w niej pozycjonować się w naturalnych wynikach jak również za pomocą boksów sponsorowanych. Pozycjonowanie standardowe jest procesem długoterminowym, gdzie trzeba liczyć się z kilkumiesięcznym oczekiwania na efekty. Boksy sponsorowane zaś, działają natychmiastową w zależności tego jak skonfiguruje się kampanię. Boksy są szczególnie polecane na początku działań kiedy nie jesteśmy jeszcze widoczni w wynikach naturalnych.

Po opanowaniu wyszukiwarki warto również zaistnieć w serwisach społecznościowych. Obecnie największą popularnością w Polsce cieszy się: Facebook, NK, GoldenLine, gdzie również można zamieścić wizytówkę naszej firmy. Dla przykładu warto przytoczyć niedawne badania na temat tego czy Internauci szukają w sieci opinii o usługach farmaceutycznych. Można było się domyślać, że szukają, ale skala tego zjawiska okazała się ogromna. Wg danych statystycznych wyszukiwarki Google, samą frazę - opinie, wyszukujemy setki tysięcy razy w skali roku. Szukamy również informacji o konkretnym lekarzu oraz lekarzu z danej specjalności. Oprócz przeszukiwania Google korzystamy również z serwisów, które oferują nam opinie na temat lekarzy, wypowiedziane przez pacjentów.Do takich serwisów należy: znanylekarz, rankinglekarzy, w których niektórzy lekarze mają nawet po 50 – 100 wpisów. Przeglądając informacje o konkretnych lekarzach, możemy także wywnioskować czy faktycznie dostarczają oni usług najwyższej jakości. I nie ma znaczenia czy lekarz prowadzi praktykę prywatną czy przyjmuje w państwowych przychodniach. Na wymienionych portalach pojawiają się opinie zarówno pozytywne jak i negatywne, często internauci wprost deklarują iż nigdy więcej nie skorzystają z usług danego lekarza czy specjalisty, jak i takie w których wyrażają bardzo pochwalne opinie. Pozwala to stworzyć bardzo obiektywny obraz sytuacji i wyłonić najwartościowsze dla siebie opinie.

Podsumowując temat wizerunku w Internecie należy pamiętać, że najważniejsza jest zauważalność w sieci.Wywodzący się z języka angielskiego termin - findability,mówi o tym, żeby być widocznym i dać się odnaleźć potencjalnemu klientowi zawsze wtedy, kiedy on ma na to ochotę. I za pomocą różnych narzędzi, zarówno poprzez wyszukiwarki internetowe, serwisy społecznościowe czy za pomocą telefonu komórkowego. Zwróćmy uwagę na to aby pozytywne opinie na temat naszej firmy były zawsze widoczne, a negatywne (jeśli tylko takie się pojawią) skutecznie deklasowane. Negatywne wpisy powinny być dementowane i na bieżąco wyjaśnianie. Zdarzają się jednak sytuacje z których ciężko wyjść bez uszczerbku na reputacja a już sama dyskusja stawia firmę w złym świetle. Intensywne pozycjonowanie swojej witryny i pozytywnych opinii o firmie może pomóc w takiej sytuacji. Zapełnimy wówczas pierwszą stronę wyników tylko pozytywnymi wpisami wypierając te negatywne na kolejne podstrony. Zabieg ten warto rozpocząć od wybranie odpowiednich fraz kluczowych, mogą to być: nazwa firmy, nazwa firmy z dopiskiem: opinie, nazwa firmy z dopiskiem: czy polecacie itp. W taki sposób duże banki dbają o dobry wizerunek w sieci. Można to łatwo sprawdzić wpisując w wyszukiwarkę nazwę danego banku, praktycznie nigdy nie zauważymy złych opinii, na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Jest oczywiste że one się pojawiają, ale poprzez intensywne działania firm SEO spadają na drugą czy trzecią stronę. Zdeklasowane wpisy nie stanowią już tak wielkiego zagrożenia, gdyż prawdopodobieństwo wejścia użytkowników na kolejne strony wyników jest małe.

social media grafika

Podobne wpisy

Google Penguin Update i wiosenne porządki Search Quality Team

28maja2012
24 kwietnia 2012 wprowadzono aktualizację algorytmu wyszukiwarki Google o nazwie Google Penguin Update.

Kary Google dla Millenium Bank

18maja2012
Google coraz sumienniej egzekwuje swój regulamin, stosując karę znacznego obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania na bardzo odległe pozycje.