Wokół Social Mediów

Social media to popularne obecnie zjawisko polegające na dzieleniu się różnymi treściami za pomocą narzędzi dostępnych w sieci. Do tych multimedialnych treści należy wideo, grafiki, fotografie lub interesujące teksty.
16 lutego 2011

Wymiana informacji następuje za pomocą blogów, mikroblogów, sieci wiki, komunikatorów internetowych, serwisów społcznościowych.

Wzrost zainteresowania social mediami w Polsce jest szczególnie widoczny. Takie witryny jak Nasza-Klasa, Facebook, Fotka, Grono i GoldenLine miały na początku tego roku 20 mln użytkowników, którzy generowali miesięcznie ponad 12 miliardów wejść. Do tej statystyki dochodzi społeczność użytkowników Gazety.pl, Onetu, Wp, MySpace, YouTube, największego forum dyskusyjnego peb.pl a także sieci blogowe i mikroblogowe. Równocześnie ze wzrostem ilości użytkowników tego typu serwisów, rośnie ilość przedsiębiorstw reklamujących się za pośrednictwem portali społecznościowych.

Decyzji o przystąpieniu firmy do sieci społecznościowej często towarzyszy presja, wynikająca z tego, że na Twitterze i Facebooku są prawie wszyscy. 93% użytkowników sieci uważa, że firmy powinny być obecne w mediach społecznościowych, dodatkowo 85% twierdzi, że oprócz samej obecności, firmy powinny również wchodzić w interakcje ze swoimi klientami. Czy ten fakt powinien jednak decydować o podjęciu takiej inwestycji? Najlepszym wyjściem w takiej sytuacji jest sprawdzenie tego jak w social media promuje się konkurencja. Należy ustalić jak często podejmują aktywność, rozsyłają tylko newsy reklamowe czy używają bardziej zaawansowanych aplikacji typu konkursy itp. Są to ważne informacje pod względem oszacowania przyszłych kosztów i czasu spędzonego na obsłudze użytkowników. Na tym etapie ważna jest również informacja ilu użytkowników dołączyło do profilu konkurencji i czy zachodzą między nimi jakieś interakcje, wymiany informacji. Czy użytkownicy dołączyli do profilu konkurencji tylko ze względów na osobiste korzyści czy także ze względów handlowych i w końcu czy biorą aktywny udział w akcjach organizowanych przez konkurencję, czy uczestniczą w konkursach, komentują, oceniają.
Obserwacja social mediów pozwoli oszacować koszty i ryzykowność inwestycji związanej z zaistnieniem w serwisach społecznościowych. Należy bowiem pamiętać, że nie każda branża ma szanse zaistnieć dzięki profilowi na Facebooku, Twetterze czy Youtube. A podjęcie aktywności w sieci Web 2.0. jest swego rodzaju biletem w jedną stronę, gdyż przystąpienie do udziału w social mediach wiąże się z poświeceniem czasu na systematyczną aktywność.

Niewątpliwym argumentem przemawiającym za wdrażaniem polityki social media w przedsiębiorstwach jest możliwość swobodnej komunikacji firmy z klientem. Dzięki temu wszystkie zabiegi marketingowe firmy budzą natychmiastową reakcję użytkowników .

social media - grafika

Podobne wpisy

Branża turystyczna w wyszukiwarkach

07lutego2011
Skala i dynamizm rozwoju turystyki w ostatnich latach świadczy o transformacji procesów społecznych. Odległość miedzy miastami, państwami czy kontynentami nie jest dla nikogo przeszkodą. Ludzie stali się otwarci na nowe kultury i znajomości.

Walka ze spamem

24stycznia2011
Spam jest znany wszystkim użytkownikom sieci, przybiera postać niechcianych i często niepotrzebnych wiadomości elektronicznych. Rozpowszechniany jest masowo pod różną formą i za pośrednictwem różnych narzędzi.