Zaprojektuj funkcjonalny sklep internetowy, korzystając z profesjonalnych narzędzi (cz.2)

Badania i testy są niezbędne dla optymalizacji serwisu pod kątem użyteczności, która jest ważna dla użytkowników. Tego typu analizy pozwalają wypracować odpowiednie metody i schematy, które mają ułatwić wdrażanie rozwiązań opartych na zasadach usability.
30 czerwca 2014

W przypadku sklepu internetowego badanie stopnia użyteczności jest konieczne w kontekście konwersji, która przekłada się na efektywność procesów sprzedażowych. Dlatego tak ważne jest nieustanne testowanie serwisu zarówno podczas jego tworzenia, jak i już po uruchomieniu, aby móc dokonywać zmian i wprowadzać ulepszenia ukierunkowane na poprawę usability, zgodnie z obowiązującymi trendami oraz oczekiwaniami użytkowników.

Badanie i testowanie użyteczności

Dla uzyskania informacji na temat użyteczności sklepu internetowego – jego ergonomii, funkcjonalności, intuicyjności, przeprowadzane są testy i badania pozwalające określić rzeczywisty stosunek użytkowników względem serwisu – czyli w jaki sposób z niego korzystają. Prowadzona jest obserwacja zachowań użytkowników, na podstawie której wyciągane są wnioski warunkujące wprowadzane zmiany.

Już na etapie projektowania trzeba mieć na uwadze ewentualne problemy, z którymi mogą zetknąć się użytkownicy, a które mogą mieć wpływ na postrzeganie przez nich serwisu. Dzięki temu możliwe będzie wdrożenie najlepszych rozwiązań eliminujących ryzyko wystąpienia danego problemu.

Specjalistyczne narzędzia „usability”

Userzoom http://www.userzoom.com/

Praktyczne narzędzie umożliwiające przeprowadzanie bardzo dokładnej analizy zachowań użytkowników odwiedzających witrynę. Testowaniu podawana jest struktura serwisu, z wykorzystaniem metody sortowania kart. Ponadto, badanie scenariuszy użycia (również heatmapy) obejmuje dowolne strony i nie trzeba w tym celu instalować kodu na stronie. Narzędzie pozwala też na przeprowadzenie testu pierwszego wrażenia, a całość danych dostarczana jest w formie statystyk i video.

Userzoom

Loop11 http://www.loop11.com/

Proste narzędzie do badania użyteczności stron na bazie scenariuszy użycia, z możliwością nagrywania ekranu. Aplikacja jest dostępna online i nie wymaga instalowania kodu na stronie, by móc przeprowadzić analizę.

Loop reporting

Usabilityhub https://usabilityhub.com/

Jest to kolejne narzędzie umożliwiające zaawansowane testowanie w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań w zakresie użyteczności serwisów. Bardzo proste w obsłudze, ale dostarczające dokładne i wiarygodne pomiary z analizy makiet, grafik i bannerów.

Usability Hub

TrymyUI http://www.trymyui.com/site/home

Narzędzie umożliwiające przeprowadzanie testów online na bazie scenariuszy użycia. Po zalogowaniu można zdecydować, jak wielu użytkowników będzie uczestniczyło w testach i jakie działania mają wykonać. Narzędzie pozwala na bardzo dokładną analizę preferencji użytkowników – można sprawdzić, co im się podoba, a co uważają za przeszkodę i utrudnienie. Wyniki testów udostępniane są w postaci video zawierającego nagranie ekranu (widoczne są screeny, ruchy myszki, działania z klawiatury) z komentarzem użytkownika.

Try My UI

Podobne wpisy

Content marketing – skuteczna metoda pozyskiwania klientów

05czerwca2014
Aż 90% użytkowników uważa content marketing za użyteczny. Aż 86% marketerów wykorzystuje wartościowe treści w kampaniach marketingowych, dostrzegając ich skuteczność w budowaniu wizerunku marki i pozyskiwaniu dla niej nowych klientów.

Zaprojektuj funkcjonalny sklep internetowy, korzystając z profesjonalnych narzędzi (cz.1)

30maja2014
Aby zmniejszyć ilość porzucanych koszyków i zwiększyć efektywność procesów sprzedażowych, niezbędne jest przygotowanie sklepu łatwego w obsłudze, intuicyjnego w nawigacji – tak jak wynika to z zasad usability.