Zaprojektuj funkcjonalny sklep internetowy zgodnie z zasadami usability

O sukcesie serwisu internetowego decyduje jego budowa pozwalająca na sprawne i szybkie poruszanie się pomiędzy jego stronami. Aby osiągnąć ten sukces, wystarczy pamiętać o najważniejszych zasadach usability.
14 maja 2014

Po prostu usability

Podstawowym założeniem usability jest intuicyjna nawigacja ułatwiająca poszukiwanie informacji w obrębie serwisu – nawet bardzo rozbudowanego. Dlatego struktura serwisu powinna być zgodna z obowiązującymi zasadami, a całość musi odpowiadać oczekiwaniom użytkowników, którzy korzystają z serwisu w jakimś określonym celu.

Usability jest ważnym elementem każdego serwisu, w tym także sklepów internetowych, gdzie, wbrew pozorom, dobrze przygotowana i wyeksponowana oferta nie jest wystarczająca dla osiągnięcia sukcesu. Efektywność tej „atrakcyjnej i widocznej” oferty sprzedażowej zwiększa się właśnie dzięki zasadom usability, na którą składają się:

  • struktura zgodna z obowiązującym standardem,
  • dopracowana wizualizacja serwisu,
  • architektura informacji,
  • ergonomia,
  • przejrzysta nawigacja.

Jednak, projektując stronę zgodnie z zasadami usability, trzeba pamiętać też o uwzględnieniu konkretnego celu serwisu, czyli pożądanej akcji realizowanej przez użytkowników, a przekładającej się na wydajność i efektywność.

Zatem, nie tylko od dobrze zaprezentowanej oferty zależą efekty sprzedażowe sklepu internetowego, ale też od użyteczności serwisu, czyli jego budowy, dzięki której użytkownicy szybko odnajdą poszukiwany produkt i z łatwością dokonają jego zakupu. Co więcej, do tak przygotowanych sklepów internetowych użytkownicy – a w zasadzie konsumenci, zawsze chętnie wracają.

porzucenia koszyka

Rezultatem poprawy użyteczności serwisu jest większa ilość użytkowników i mniejsza liczba porzucanych koszyków, wzrost efektów sprzedażowych i poprawakonwersji.

Użyteczny projekt sklepu internetowego

Istotą użyteczności w przypadku sklepu internetowego jest więc maksymalne ułatwienie użytkownikowi – konsumentowi osiągnięcia celu, czyli odnalezienie produktu i dokonanie zakupu. Skutecznie zrealizowany cel to satysfakcja konsumenta oraz wydajność i efektywność procesów sprzedażowych.

Podstawą funkcjonowania sklepu internetowego będzie użyteczność, od której zależy jak użytkownik:

  • porusza się po serwisie,
  • odnajduje poszukiwany produkt, jaką drogą do niego dociera,
  • dokonuje zakupu.

Projektowanie sklepu internetowego to konieczność projektowania całych procesów zakupowych, na które składają się: poruszanie się po serwisie, odnajdywanie pożądanych produktów, umieszczanie produktów w koszykach, realizacja zamówienia (z podaniem danych osobowych, wyborem sposobu płatności i sposobu dostawy zakupionego towaru).

Dzięki usability konsument może z łatwością zrealizować cele, ponieważ są one podstawą struktury sklepu internetowego. Użyteczność serwisu sprawia, że użytkownik:

  • bardzo szybko poznaje strukturę serwisu,
  • z łatwością się uczy się struktury serwisu,
  • bez problemu porusza się po serwisie, odnajdując interesujące go informacje o produktach,
  • chętnie powraca do serwisu w celu dokonania kolejnych zakupów.

wirtualna społeczność

Podobne wpisy

Jak skutecznie pozyskać leady sprzedażowe?

22kwietnia2014
Bardzo ważną częścią kampanii inbound marketingowej jest pozyskiwanie tzw. leadów sprzedażowych, czyli danych kontaktowych pozostawianych przez potencjalnych klientów, zainteresowanych konkretną ofertą znajdującą się na stronie.

Podaj dalej. Skuteczność e-mail marketingu nadal duża

03kwietnia2014
Czy e-mail marketing nadal jest skuteczny w porównaniu z potęgą serwisów społecznościowych? Pytanie to pojawia się w związku z popularnością Social Media, które stają się wręcz obowiązkową częścią każdej kampanii marketingowej.