Zmiany algorytmu Google w 2018

Google stale udoskonala oferowane możliwości. Każda zmiana ma na celu ułatwienie użytkownikom korzystanie z wyszukiwarki, a przede wszystkim dostarczania im coraz lepszych i bardziej trafnych wyników. Jakie zmiany zapewnił nam Google w 2018?
1 lutego 2019

2017 był rokiem, w którym pojawiło się wiele znaczących aktualizacji oraz zmian, które zagwarantował nam Google. Rok 2018 również nie był statyczny dla firmy. Gigant z Kalifornii ogłosił wiele nowych rozwiązań, ale również wiele próbował zataić. Plan nie do końca się udał. Specjaliści z pomocą wielu narzędzi od razu wychwycili nawet najmniejsze próby zmian w algorytmie. 

Z racji, że Google rzadko oficjalnie potwierdza swoje zmiany, wiele z nich może przejść niezauważenie. W każdym takim przypadku wahania są wyraźnie odczuwalne, a niektóre strony zauważają gwałtowny spadek ruchu w witrynie. Miesiącem, w którym zaobserwowano najwięcej zmian i niestabilności był marzec.

Za przewidywanymi oraz tymi nieprzewidywanymi aktualizacjami, które serwuje nam Google, stoi nieprzerwanie ten sam cel – by jeszcze lepiej pomóc użytkownikom znaleźć to czego szukają za pomocą wyszukiwarki internetowej.

Cofnijmy się więc do minionego roku i przyglądnijmy się najbardziej intrygującym aktualizacjom algorytmu Google.

Zmiany algorytmu Google

1. Potwierdzona aktualizacja dot. wyszukiwania zdjęć – 15 lutego 2018.

Google zmienił funkcje wyszukiwania zdjęć. W wynikach wyszukiwania nie znajdziemy już przycisku „Zobacz obraz”.  Jest to wynik ugody podpisanej z Getty Images po wniesionej przez nich wcześniej skardze. Choć jest to powód do radości dla wydawców i webmasterów, użytkownicy niezbyt przychylnie przyjęli te zmiany.

2. „Brackets”- aktualizacja głównego algorytmu – 8 marzec 2018.

Google udostępnił aktualizację głównego algorytmu o nazwie „Brackets”, którego celem jest posiadanie przez strony interesujących treści, które zachęcają do dzielenia się nimi.

3. Aktualizacja Zerowe Wyniki Wyszukiwania (Zero-Result SERP) – 14 marzec 2018.

Dzięki tej aktualizacji, Google w ramach pytania typu „Która godzina jest w Dubaju?” może zaprezentować gotową kartę odpowiedzi. Nawet po kliknięciu "Pokaż wszystkie wyniki" nie pojawią się dodatkowe wyniki naturalne. Opcja dostępna jest do ograniczonych zapytań dotyczących obliczeń, konwersji jednostek, czasu, czy dat.

4. Aktualizacja Mobile-First Index – 26 marzec 2018.

Dotyczy użytkowania mobilnych wersji stron internetowych dla potrzeb rankingu oraz indeksowania, po to by pomóc użytkownikom znaleźć, to czego szukają. Wcześniej było to wykorzystywane przy wersjach desktopowych. W rezultacie, witryny dostosowane do smartfonów powinny zauważyć zwiększoną szybkość indeksowania. Po tej aktualizacji, mobilne wersje stron były widoczne w wynikach wyszukiwania Google.

5. Długość opisu Meta Description (Snippet Length Drop) – 13 maj 2018.

Pomimo wcześniejszego zwiększenia limitu opisu Meta Description do 300 znaków, Google zdecydował się zmniejszyć je do 150-160. Dłuższe opisy zajmowały zbyt dużo miejsca w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Dla lepszych wyników, treść opisów powinna zawierać między 110 a 130 znaków.

6. Karuzele wideo – 14 czerwiec 2018.

Google zastąpił miniaturki wideo w wynikach wyszukiwania dedykowaną karuzelą wideo. Pozwoliło to na znaczne zwiększenie liczby wyświetlanych filmów w wynikach wyszukiwania.

7. Aktualizacja Mobile Speed – 9 lipiec 2018.

Wraz z tą aktualizacją Google ogłosił, że jednym z rankingowych czynników dla wyszukiwania na urządzeniach mobilnych będzie szybkość ładowania strony. Celem tej aktualizacji jest wsparcie użytkowników mobilnych w znalezieniu odpowiedzi na zapytania w jak najkrótszym czasie. 

8.  „Medic” - Aktualizacja głównego algorytmu – 1 sierpień 2018.

Wprowadzenie aktualizacji trwało około tygodnia ze zwiększoną aktywnością w dniach 1 oraz 2 sierpnia. Strony z sektora zdrowie i wellness zostały szczególnie dotknięte tą aktualizacją. Wiele potężnych stron internetowych spadło z mocno wcześniej usytuowanych miejsc w wynikach wyszukiwania, a małe sklepy znacznie podniosły swoje pozycje.

Podsumowanie

Zmian jakie wprowadził Google było więcej, jednak jak wspomnieliśmy na początku artykułu nie wszystkie zostały dostrzeżone. Z pewnością wiele zmian dopiero jest przygotowywanych i dopracowywanych, więc nie pozostaje nam nic innego jak śledzić branżę oraz wyczekiwać rezultatów pracy kalifornijskiego Giganta w (mamy nadzieję) niedalekiej przyszłości.

algorytm google

Potrzebujesz wsparcia e-marketingowego? Pomożemy Ci!

Podobne wpisy

Social Media – zmiany w 2018 roku

25 stycznia 2019
Rok 2018 został zamknięty z niezłym wynikiem nowości w Social Mediach na koncie. Działo się naprawdę sporo. Nie sposób wspomnieć o wszystkich nowościach, dlatego postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu tylko te najważniejsze.

Zmiany w SEO w 2018 roku

18 stycznia 2019
Mobile-First Index, Speed Update, czy też nowa wersja Search Console. Przełom roku to idealny czas na podsumowania, zarówno te osobiste jak i zawodowe. Te pierwsze zapewne każdy z nas ma już za sobą. Zobaczmy zatem, co takiego wydarzyło się w branży SEO.