Znowu w Google mi nie wyszło, czyli najczęstsze błędy w samodzielnie prowadzonej kampanii AdWords

Kampanie Google AdWords zyskują na popularności. Coraz więcej przedsiębiorców właśnie w linkach sponsorowanych szuka alternatywy dla pozycjonowania. Wielu z nich decyduje się na samodzielne prowadzenie tego rodzaju kampanii.
19 sierpnia 2015

Poznaj swojego „wroga”

Jednym z najpowszechniejszych i jednocześnie niezwykle oczywistym błędem popełnianym przez osoby, które decydują się na samodzielne prowadzenie kampanii Google Adwords, jest pomijanie działań konkurencji. Specjaliści zgodnie potwierdzają, iż stworzenie dobrej strategii dotarcia do klienta możliwe jest jedynie po uprzednim „przebadaniu” konkurencji i zorientowaniu się w jej dokonaniach.

Zapoznanie się z treścią ogłoszeń zamieszczanych przez konkurencyjną firmę, z dobieranymi przez nią słowami kluczowymi i stronami docelowymi, pozwoli wyciągnąć wnioski z popełnianych przez nią błędów, a następnie wiedzę tę wykorzystać we wdrażaniu własnej kampanii. Takie podpatrywanie działań innych daje szansę na wykreowanie lepszej ścieżki dotarcia do właściwego klienta i zapewnia niemały handicap w tym biznesowym wyścigu.

Wyeliminuj zbędne słowa

Jedynym błędem popełnianym częściej, niż omawiane wyżej ignorowanie konkurencji, jest nagminne niewykorzystywanie wykluczających słów kluczowych. Jest to coś, o czym większość reklamodawców najzwyczajniej w świecie zapomina. Słowa wykluczające to słowa, których wpisanie w wyszukiwarkę nie poskutkuje wyświetleniem naszej reklamy. Opcja ta pozwala wyraźnie zmniejszyć ilość niepożądanych kliknięć (nieprzynoszących skutków oczekiwanych przez reklamodawcę), a tym samym ograniczyć wydatki na kampanię AdWords. Brak wykluczających słów może doprowadzić do sytuacji, w której na skutek dopasowania przybliżonego lub dopasowania do wyrażenia na słowa kluczowe, reklama naszej restauracji „Kuchnia Domowa” pojawi się np. po wpisaniu frazy „kuchnia kaflowa”.

Aby uniknąć popełniania tego błędu, warto zbierać wykluczające słowa kluczowe, a następnie pasujące do konkretnego przypadku umieszczać w kampanii.

Grupuj, dziel, segreguj

Kolejnym błędem często popełnianym w kampaniach Google AdWords jest niewłaściwe grupowanie słów kluczowych lub też zupełny brak takiego grupowania. Brak grupowania słów kluczowych oznacza np., że reklamodawca promujący kilka swoich produktów lub usług o wyraźnie różnej charakterystyce (kasy fiskalne, krajalnice i programy komputerowe), wszystkie swoje frazy wrzuca „do jednego worka”, co wyraźnie obniża jakość reklamy dla niektórych słów kluczowych. Rozwiązaniem jest grupowanie słów kluczowych według przeznaczenia. Każda z tych grup musi mieć sobie tylko dedykowaną treść reklamy. Reklam w kampaniach AdWords nie należy uogólniać.

Zadbaj o własny Brand

Pozornie może się wydawać, że dodawanie nazwy swojej firmy do kampanii AdWords to strata czasu i pieniędzy. Przecież link do strony głównej pojawi się na pierwszym miejscu w wynikach organicznych Google za każdym razem, gdy tylko ktoś wpisze w wyszukiwarkę jej nazwę. Zapominamy jednak o tym, że pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwarki często zarezerwowane jest dla linków sponsorowanych, więc nawet jeśli link do naszej firmy znajdzie się na pierwszym miejscu w wynikach organicznych, bardzo prawdopodobnym jest, iż przed nami pojawi się reklama AdWords. Być może nawet będzie to reklama firmy bezpośrednio z nami konkurującej.

Strategia promowania się poprzez nazwę konkurencyjnego przedsiębiorstwa stała się obecnie zjawiskiem powszechnym. Każdy może wykorzystać nazwę naszej firmy jako słowo kluczowe, a tym samym umieszczać swoją reklamę powyżej naszego linku w wyszukiwarce. Jedynym ratunkiem przed tego typu „pasożytnictwem” jest zastrzeżenie w Google znaku towarowego (co nie zawsze jest możliwe) lub wykorzystywanie swojej nazwy w kampanii AdWords.

Zacznij dobrze, skończ doskonale

Powyższe przykłady bynajmniej nie wyczerpują listy błędów popełnianych w kampaniach Google AdWords. Na kolejnych pozycjach znajduje się znacznie więcej mniejszych i większych potknięć typowych dla osób nieposiadających odpowiedniego doświadczenia w tym temacie. Wdrożenie kampanii AdWords nie jest żadną sztuką. Sztuką jest poprowadzenie jej w sposób gwarantujący założone efekty. Warto o tym pamiętać. Tak jak i o tym, że źle poprowadzona kampania może przynieść więcej szkód niż korzyści.

wyszukiwarka google

Podobne wpisy

Najprawdopodobniej najbardziej praktyczne studia podyplomowe z e-marketingu

18sierpnia2015
Efektem współpracy firmy Ideo Sp. z o.o. i Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie jest nowy kierunek studiów podyplomowych z zakresu e-marketingu.

Mali giganci atakują – Social Media nowego pokolenia zdobywają rynek

11sierpnia2015
Od kilku miesięcy specjaliści od nowych technologii, marketingu internetowego i mediów społecznościowych zapowiadają nadchodzącą z siłą tsunami nową falę Social Media. U podstaw nadchodzących zmian leżeć ma niezwykła popularyzacja urządzeń mobilnych.