Mobile SEO

Na świecie urządzenia mobilne generują połowę całego ruchu w witrynie. Strona dopasowana pod mobile to konieczność, na której nie warto pominąć. 

Coraz więcej użytkowników rezygnuje z przeglądania stron internetowych na urządzeniach desktopowych na rzecz korzystania ze smartfona. To nie jedyny powód, dla którego optymalizacja strony pod urządzenia mobilne staje się koniecznością. Ogromne znaczenie w pozycjonowaniu odgrywa Mobile-First Index.

Tomasz Kwiatkowski
Tomasz Kwiatkowski
Account Manager
  • tel. 601 742 273
Napisz do mnie

Mobile friendliness

Dziś nie potrafimy wyobrazić sobie osób z naszego najbliższego otoczenia, które nie korzystają z urządzeń mobilnych. Powszechnym stało się używanie Internetu w dowolnym miejscu i czasie, a więc podczas podróży, drogi do pracy, w barach, restauracjach. Nawet w trakcie zakupów stacjonarnych sprawdzamy czy produkt będzie tańszy w wersji online.

Właściciel witryny, który chce, aby strona była często odwiedzana, a wskaźnik konwersji stale wzrastał, powinien mieć świadomość, że wersja mobilna strony jest niezbędna. To jednak nie wszystko – strony internetowe dostosowane do urządzeń mobilnych muszą być podporządkowane do wymagań stawianych przez Google, co jest możliwie dzięki mobile SEO.

Mobile-First Index

Jedną z większych zmian z zakresu optymalizacji stron mobilnych było wdrożenie przez Google Mobile-First Index. Algorytm sprawił, że to właśnie wersja mobilna stała się tą główną, indeksowaną przez Google, co ma miejsce zwłaszcza w przypadku stron nowych i często odwiedzanych. Co zatem należy zrobić, aby nasza strona w wersji mobilnej pokazywała się w wynikach wyszukiwania częściej, niż strony konkurencji? Odpowiedzią jest mobile SEO, czyli optymalizacja strony mobilnej.

Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oznacza, że na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów wyszukiwarka Google korzysta z mobilnej wersji strony. Wcześniej, podczas ocenienia trafności strony względem zapytania użytkownika, Google używało strony przeznaczonej na komputery. Obecnie to mobilna wersja witryny staje się punktem wyjścia zawartości indeksu i podstawą rankingową. 

Nazwa "najpierw na urządzeniach mobilnych" oznacza, że strony internetowe na urządzenia przenośne nie są jedynymi, branymi pod uwagę. Na przykład, jeśli strona nie ma wersji przyjaznej dla urządzeń przenośnych (responsive web design), witryna na komputery może być nadal uwzględniona w indeksie. Jednak brak wersji strony mobilnej może negatywnie wpłynąć na rankingi, a strona z lepszą mobilnością uzyska wyższą pozycję w rankingu, nawet dla użytkowników komputerów.

Jest to zasadnicza zmiana w sposobie myślenia Google o zawartości witryny. Do niedawna strona na komputery była uważana za wersję podstawową (podobnie do kanonicznego adresu URL), a witryna mobile traktowana, jako alternatywna wersja dla konkretnego przypadku użycia. Dlatego Google zachęcało webmasterów do korzystania z oddzielnej strony mobilnej (m.domena.com) do implementowania tagów switchboard (wskazujących na istnienie wersji mobilnego adresu URL ze specjalnym tagiem rel = alternate). Ten pogląd na wersję komputerową, jako podstawowy często oznaczał w praktyce, że strona na komputery była traktowana priorytetowo przez SEO i zespoły marketingowe. Traktowana była również jako najbardziej kompleksowa wersja strony internetowej, z pełną treścią, znacznikami danych strukturalnych, hreflang itp., podczas gdy wersja mobilna mogła mieć lżejszą treść i/ lub nie zawierać tej samej struktury. Od wejścia w życie mobile-first wszystko się zmienia!

Zapytaj o ofertę na pozycjonowanie
strony mobilnej.

Klienci są mobile

Klienci wielu branż korzystają z mobile podczas szukania informacji o usługach i produktach, by następnie móc sfinalizować transakcję. Na świecie jest ponad 3, 5 miliarda użytkowników smartfonów i w ciągu kilku lat przewiduje się dalszy wzrost tej liczby o kilkaset milionów. Prawie 4,57 miliarda ludzi było aktywnymi użytkownikami Internetu od kwietnia 2020 r., co stanowi 59% populacji.

  • Ponad 50% badanych deklaruje, że podczas robienia zakupów przez Internet za pomocą urządzeń mobilnych stosuje multichanneling, natomiast zakupy z użyciem smartfona robi 69% badanych (Raport e-commerce w Polsce 2020).
  • Od 2019 r. urządzenia mobilne (z wyłączeniem tabletów) wygenerowały około połowy całego ruchu na stronie na całym świecie (Statista).
  • Według HubSpot prawie 25% firm uważa, że najlepszą taktyką SEO jest optymalizacja wersji mobilnej serwisu, co wiążę się z inwestycjami w ten typ pozycjonowania. 
  • 50% polskich użytkowników mobile stwierdza, że jedną z czynności, którą robią poprzez mobile są zakupy (Connected Life).
  • 62% użytkowników korzysta z Internetu za pomocą swoich telefonów komórkowych (Statista).
  • W listopadzie 2018 r. Statista stwierdziła, że urządzenia mobilne stanowiły 48,2% ruchu na całym świecie z wyjątkiem tabletów.
  • Do początku 2018 r. konsumenci pobrali 178,1 mld aplikacji mobilnych na swoje inteligentne urządzenia (Statista).
  • 50% właścicieli smartfonów rozpoczyna dzień od sprawdzenia swojego smartfona (Omnicore).
  • Blokowanie reklam na telefon komórkowy wzrasta o 90% rocznie (Omnicore).
  • Średnio w 2018 r. wysyłano średnio 23 miliardy wiadomości SMS (Smseagle).
  • Wydatki konsumentów osiągają 930 miliardów USD, korzystając z aplikacji do obsługi płatności mobilnych (Themanifest).
  • Przeciętny użytkownik na świecie smartfonu korzystał z telefonów przez ponad 4 godziny dziennie (Themanifest). 
  • W Polsce 48% Polaków deklaruje, że korzysta z mobilnych urządzeń ponad 2 godziny dziennie (Connected Life).

Mobile First Index

SEO mobile - dlaczego warto?

  • Dotarcie do użytkowników mobilnych – działania z zakresu mobile SEO pozwalają trafić do większej liczby użytkowników, niż ma miejsce w przypadku strony zoptymalizowanej pod urządzenia desktopowe.
  • Wskazanie robotom Google, że strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych –  umożliwia odnalezienie i indeksowanie treści przygotowanej na urządzenia mobilne, dzięki czemu użytkownicy dostaną dokładniejsze wyniki w wyszukiwarce mobilnej.
  • Długotrwały efekt – skuteczne działania z zakresu mobile SEO pomagają utrzymać wysokie pozycje w wyszukiwarce.
  • Zwiększenie współczynnika konwersji – nie od dziś wiadomo, że znaczna część społeczeństwa dokonuje zakupów online z urządzeń mobilnych. Sklep internetowy przystosowany do urządzeń mobilnych poprawia współczynnik konwersji. 
  • Wzmocnienie wizerunku firmy – kiedy strona internetowa dobrze prezentuje się na mobilnym urządzeniu, zostanie to zauważone przez użytkowników, którzy chętniej dokonają zakupu lub będą częściej odwiedzać Twoją stronę.
  • Wpływ na decyzje zakupowe – zdarza się, że użytkownicy mobilni korzystają z urządzeń w tzw. „międzyczasie”, a zakup planują w późniejszym terminie, już na urządzeniu stacjonarnym. Jeśli podczas tego pierwszego wyszukiwania natrafią na Twoją witrynę, zwiększysz szansę na sprzedaż. 
  • Zaufanie użytkowników – dobrze zoptymalizowana pod kątem mobilnym witryna jest wiarygodna.
     

Mobile SEO - jak pracujemy?

Pozycjonowanie wersji mobilnej to szereg działań sprzyjających pojawianiu się strony internetowej na wysokich pozycjach w Google. Od czego je zaczynamy? Nasi specjaliści przeprowadzają audyt wersji mobilnej strony. W toku prac sprawdzamy między innymi to, czy obecna witryna to strona responsywna czy jedynie posiada wersję mobilną. W zależności od struktury strony, dobieramy najwłaściwszy schemat działań – np. wersję mobilną umieszczamy w Google Search Console, natomiast przy wersji RWD pomijamy ten etap.

Kolejnym, ważnym aspektem będzie sprawdzenie prędkości ładowania się strony – oczekiwania użytkowników co do szybkości witryny na urządzeniach mobilnych są znacznie większe, niż osób korzystających z komputerów. 

Przy pomocy odpowiednich narzędzi zwiększymy prędkość ładowania się Twojej strony na smartfonach. Następnie przetestujemy funkcjonalności strony na urządzeniach mobilnych – możliwość dokonania zakupu, nawiązania kontaktu z właścicielem strony itp. Oprócz technicznych kwestii optymalizacji witryny, zadbamy o odpowiedni content na stronie oraz dopracowanie znaczników <title>, meta opisów i nagłówków.

Celem naszych działań z zakresu pozycjonowania jest wysoka pozycja witryny na słowa kluczowe. Zajmiemy się analizą widoczności strony w mobilnych wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe związane z tematyką strony. Wskażemy frazy, na które strona jest aktualnie wyświetlana w wyszukiwarce mobilnej i frazy, na które odpowiada strona konkurencji. W działaniach mobile SEO istotny jest ciągły monitoring strony i optymalizacja zgodna ze zmieniającymi się algorytmami Google dotyczących stron mobilnych – co wchodzi w zakres naszej usługi. 

Zapytaj o ofertę
 

 

Dlaczego Ideo Force?

  • Od kilkunastu lat optymalizujemy witryny zgodnie ze zmieniającymi się trendami i wytycznymi Google dotyczącymi wersji mobilnych.
  • Zrealizowaliśmy już ponad 1500 projektów e-marketingowych, wśród których znaczna część dotyczyła pozycjonowania, również mobile SEO.
  • Stawiamy na rozwój – stale się szkolimy i znamy najnowsze informacje z branży, czego wynikiem jest chociażby udział w Digital Champions Program czy Google Partners Summit.
  • Korzystamy ze sprawdzonych i bezpiecznych technik pozycjonowania (white SEO) oraz szerokiego wachlarza narzędzi wspierających mobile SEO.
  • Oprócz wiedzy z zakresu pozycjonowania, w naszym zespole posiadamy również specjalistów badających użyteczność stron, przygotowujących content pod kątem SEO, programistów, webdeweloperów, grafików, administratorów serwerowych.
  • Należymy do IAB Polska, Izby Gospodarki Elektronicznej, posiadamy status Google Premium Partner, jesteśmy również partnerem IBM. 
  • Nie boimy się wyzwań. Naszymi klientami są najbardziej wymagający liderzy w swoich branżach na rynku w Polsce i Europie - np.: Wolters Kluwer, iParts, BPH TFI, Wapteka, Cobi. Kliknij, aby zobaczyć nasze realizacje →
     
Skontaktuj się z nami

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci zrealizować Twoje cele.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niepodanie danych oznaczonych jako niezbędne do świadczenia usług na Twoją rzecz uniemożliwi ich świadczenie. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.