Pozycjonowanie grafik

Grafika umieszczona na Twojej stronie może znaleźć się wynikach wyszukiwania grafiki Google. Pozycjonowanie grafik zwiększa rucha na stronie, a to oznacza, że wzrasta szansa na pozyskanie klienta i sprzedaż.

Tak, jak pozycjonowanie stron buduje widoczność w wyszukiwarce Google, tak pozycjonowanie obrazów wpływa na wyniki w Google Zdjęcia. Jeśli zadbasz o optymalizację zdjęć (np. produktów) na swojej stronie, to Google umieści je w swoich wynikach, a Ty dotrzesz do użytkowników, którzy poszukują zdjęć.

Dominika Czyszczoń
Dominika Czyszczoń
Account Manager
  • tel. 574 227 868
Napisz do mnie

Google Images

Użytkownicy, zwłaszcza poszukujący produktów lub miejsc, przeszukują zasoby Google Grafika. Google Images, czyli wyszukiwarka grafiki pozwala nie tylko na szukanie obrazów, ale oferuje opcję wyszukiwania obrazem. Słowa kluczowe są nam wówczas niepotrzebne, bo wystarczy przesłać zdjęcie lub wkleić adres URL obrazu.

Na stronach internetowych nie znajdziemy jedynie tekstu. Nie od dziś wiadomo, że obraz ma znacznie większą siłę oddziaływania, niż słowa. Grafika wpływa nie tylko na odczucia użytkownika, ale jest uzupełnieniem treści. To, co znajduje się na obrazku, powinno odpowiadać zawartości strony i nie tylko ze względu na użytkownika. Zawartość zdjęcia pasująca do treści na stronie wpływa na pozycjonowanie obrazków w Google. Podobnie, wysoka jakość zdjęć będzie niezbędna do zapewnienia widoczności w wynikach wyszukiwania grafiki. 

Optymalizacja grafiki w Google

Co daje optymalizacja zdjęć znajdujących się na stronie i dlaczego wyszukiwanie graficzne jest takie ważne? Jak zwiększyć widoczność zdjęć i poprawić ruch na stronie internetowej?

Optymalizacja poprawia szybkość wczytywania się strony i wpływa na pozycję obrazka w wyszukiwarce zdjęć. To właśnie obrazy są jednym z najczęstszych powodów spowolnienia strony. Prędkość, z jaką ładuje się zawartość strony, jest istotna nie tylko dla pozycjonowania witryny, ale wpływa na odczucia użytkownika. SEO i UX mają ze sobą wiele wspólnego. Zbyt długie ładowanie się obrazów może przyczynić się do tego, że zniecierpliwiony internauta opuści naszą stronę. Ponad połowa użytkowników stron mobilnych, opuszcza je, jeśli te ładują się dłużej, niż 3 sekundy. Natomiast strony z dużą prędkością mają lepszy współczynnik konwersji.

Pozycje obrazków w Google Grafika wpłyną na ruch w witrynie. Użytkownicy, którzy zaczynają wyszukiwanie od znalezienia odpowiedniego obrazka, przejdą do strony po więcej informacji. Jednak zdjęcie musi ich zainteresować, a na to już wpływa jego jakość i treści znajdujące się tuż pod obrazem. W przypadku sklepów internetowych będzie to właściwie wyeksponowany produkt i informacje takie jak marka, nazwa, cena dostępność magazynowa. Do 2018 r. zdjęcie można było zobaczyć z poziomu wyszukiwarki zdjęć, bez przechodzenia na stronę. Wystarczyło kliknąć “View Image”. Po tym, jak usunięto przycisk, zdjęcia obejrzymy na stronie lub po dodaniu odpowiedniej wtyczki do wyszukiwarki. 

Wypozycjonujemy Twoje obrazy w wyszukiwarce Google.

Pozycjonowanie grafiki – dla kogo?

Twoi klienci kupują oczami. To, jak zaprezentujesz im produkt, spowoduje, że go sprzedaż lub nie. Oczywiście to samo dotyczy usług. Jeśli Twoja oferta nie zawiera produktów, ale sprzedajesz za pomocą strony internetowej, pozycjonowanie grafiki w wyszukiwarce jest również dla Ciebie. Usługi przedstawione za pomocą obrazka poddanego optymalizacji sprawią, że klienci spojrzą na nie przychylnie, a Google pokaże je w swoich wynikach.

Wysokiej jakości grafika oraz samo uchwycenie najważniejszych elementów produktu czy sposób pokazania usługi wpływają na wrażenia użytkownika. Te z kolei oddziałują na jego decyzje. Zdjęcie dodaje wiarygodności ofercie, sprawia, że klient wie, co na co wydaje pieniądze.

Jak sprawić, żeby klienci kupowali oczami? W sklepie stacjonarnym zazwyczaj klient podchodzi do półek, przygląda się produktom, sprawdza, jak wyglądają, dotyka je (odzież lub buty przymierza), a jeśli są zapakowane, zapoznaje się informacjami na opakowaniu. Na miejscu ocenia kolor produktów i materiał, z jakiego są wykonane. Sprzedawca może towar odpowiednio zaprezentować, a więc oświetlić czy wyeksponować jego walory oraz opowiedzieć o nim klientowi podczas jego wizyty w sklepie.

Handel elektroniczny rządzi się innymi prawami, ale wciąż masz wpływ na to, jak klient odbierze Twoją ofertę. Jeśli działasz w e-commerce, to głównym sposobem jej zaprezentowania (obok opisu) będzie grafika. Klient nie może zobaczyć produktu. Dlatego zdjęcia powinny być wysokiej jakości i pokazywać produkt z każdej strony. Drugą kwestią jest zapewnienie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google i Google Grafika. I tutaj z pomocą przychodzi pozycjonowanie grafik wraz z optymalizacją. W efekcie klient nie czeka, aż załaduje się zdjęcie – od razu widzi produkt, a strona jest szybka i widoczna w Google.

Pozycjonowanie grafik w wyszukiwarce

Przy pozycjonowaniu grafik bierzemy pod uwagę elementy takie jak:

  • Opis alternatywny (atrybut alt) – opis alt pojawia się w przypadku niewczytania się obrazka, dlatego opisy są ważne nie tylko dla SEO, ale i użytkownika – opisy alternatywne do zdjęć powinny być krótkie i zawierać słowo kluczowe.
  • Tytuł zdjęcia (atrybut title) – title powinien różnić się od opisu atrybutu alt. 
  • Nazwa pliku graficznego – powinna odpowiadać zawartości grafiki, w nazwach plików graficznych nie należy stosować polskich znaków.
  • Rozmiar obrazu – należy zwrócić uwagę czy zdjęcia mają odpowiednią wagę, bo rozmiar pliku wpływa na ładowanie się strony. Być może będzie konieczna kompresja grafik, czyli zmniejszenie rozmiaru obrazków poprzez redukcję ich objętości. Warto przy tym pamiętać o jakości zdjęcia, gdyż zmniejszenie rozmiaru wpłynie na rozdzielczość.
  • Format grafiki – format grafik obsługiwanych przez Google to: BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP i SVG, ale zdjęcia zapisywane są w rozszerzeniu JPG.
  • Dane strukturalne – dodając dane strukturalne do zdjęć (dla produktów, filmów i przepisów kulinarnych) sprawimy, że użytkownik obok grafiki zobaczy np. cenę i informacje o produkcie.
  • Mapa strony zawierająca obrazy – dzięki mapie wyszukiwarka wykryje obrazy, które bez mapy mogłyby zostać pominięte – obrazy można dodać do istniejącej mapy lub utworzyć nową.

Pozycjonowanie zdjęć w Google dotyczy nie tylko powyższych aspektów technicznych. Ważne z punktu widzenia SEO jest rozmieszczenie grafik na stronie i dostosowanie strony www do urządzeń mobilnych. Treści (wraz ze słowami kluczowymi, danymi strukturalnymi itp.) umieszczone obok obrazka wpływają na trafność wyszukiwania. Należy również zadbać, by zdjęcia były oryginalne. Format obrazów powinien pasować do zawartości pliku. W przypadku animacji będzie to GIF, grafikę wektorową (np. mapę lub logo) zapiszemy w SVG,  zdjęcie w JPG, a jeśli chcemy, by część obrazu była przezroczysta to skorzystamy z PNG (np. zrzut ekranu). 

Najczęstsze pytania

Jak poprawić widoczność grafik w wyszukiwarkach internetowych?

Figurowanie w Google Grafika generuje ruch na witrynie. Kliknięcie w przedstawiony tam obraz przekierowuje bowiem na konkretną stronę internetową, oferującą dany produkt/usługę lub poruszającą interesującą użytkownika kwestię. Zdjęcia stanowią odpowiedź na stawiane zapytania, co sprawia, że szansa konwersji dzięki wynikom w Google Grafika jest dużo większa.

Aby zdjęcie znalazło się w Google Grafika, musi spełniać kilka wymogów branych pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarki. 

Zdjęcie musi być dobrej jakości, zarówno pod względem oryginalności (Google „nagradza” własny content), jak i właściwości (wymiarów, rozdzielczości itd.). Ważny jest także wybór odpowiedniego formatu. Najpopularniejszy i najbardziej rozpoznawany przez algorytmy .jpg niestety traci na jakości podczas kompresji. Dlatego w przypadku grafik przedstawiających szczegóły (np. infografiki, logo) warto zastosować inne formaty, na przykład .png.

Kolejną cechą widocznej grafiki jest segregacja za pomocą mapy zdjęć, ułatwiająca algorytmowi znalezienie tego najlepiej odpowiadającego na zapytanie użytkownika. Ważne jest także odpowiednie nazwanie grafiki. Odpowiednio, czyli zwięźle, precyzyjnie i bez trudnych dla algorytmu znaków (np. polskich). Najważniejszy człon wielowyrazowej nazwy powinien znaleźć się na początku. Warto także umieścić w niej słowo kluczowe.

Jak przygotować zdjęcia do publikacji na stronie?

Od pomysłu na zdjęcie do pojawienia się obrazu w Google Grafika, jego twórcę czeka długa droga. Aby osiągnąć cel należy stworzyć atrakcyjną treść wizualną. Zdjęcie należy opatrzyć odpowiednią nazwą i w przypadku strony z wieloma obrazami, umieścić je w specjalnym „katalogu”.

Zacznijmy od początku, czyli zrobienia dobrego zdjęcia. W dobie powszechności social mediów wizualne wyróżnienie się wcale nie jest takie proste. Fotografia powinna atrakcyjnie prezentować to, co znajduje się w ofercie lub czego dotyczy treść. Udowodniono, że tekst opatrzony zdjęciem jest czytany chętniej niż ten „czysty”. Dobre zdjęcie nie tylko ładnie przedstawia rzeczy, ale także wyróżnia się wysoką jakością – dzięki temu internauta widzi każdy detal zaprezentowanego elementu.

Kolejnym etapem zbliżającym obraz do pojawienia się w Google Grafika jest odpowiednia nazwa. Powinna precyzyjnie określać to, co znajduje się na zdjęciu, być odpowiednio zapisana i pozbawiona trudnych dla algorytmów znaków. Widoczność grafiki poprawiają słowa lub frazy kluczowe umiejętnie wplecione w nazwę.

Porządek na witrynie z wieloma zdjęciami zapewni mapa strony, w której powinny znaleźć się adresy URL wszystkich pozycji. Ułatwia to pracę algorytmom.

Jak nazywać zdjęcia?

Odpowiednio oznaczona grafika ułatwia algorytmom wyszukiwarek przyporządkowanie obrazu do konkretnego zapytania. To z kolei zwiększa szanse na konwersje – internauta w chwili poszukiwania informacji na dany temat jest potencjalnym klientem. Aby udostępnione na stronie zdjęcie pojawiło się w Google Grafika, należy je odpowiednio „zaserwować”. Jedną z ważniejszych czynników jest odpowiednia nazwa. Odpowiednia, czyli jaka?

Aby poprawić widoczność zdjęcia, jego nazwa musi być prosta – precyzyjnie określać to, co znajduje się na obrazku. Należy unikać metafor, bo algorytmy wyszukiwarek „nie lubią” dwuznaczności – mają problem z odszyfrowaniem „co autor miał na myśli”. Następnym elementem, o którym warto pamiętać są tzw. znaki niewidoczne, czyli to, co oddziela poszczególne słowa. W tekście, który właśnie czytasz, jest to spacja, która podpowiada, gdzie kończy się jedno słowo, a zaczyna następne. Algorytm potrzebuje czegoś bardziej widocznego, dlatego wyrazy należy oddzielać łącznikiem (-). Aby ułatwić robotom Google odczytanie nazwy, należy także unikać trudnych (np. polskich) znaków.

Ostatnim sposobem na poprawienie widoczności zdjęcia jest umieszczenie w nazwie słowa lub frazy kluczowej. Warto pozycjonować na tzw. długi ogon, czyli użyć nieco więcej wyrazów, by precyzyjniej nazwać to, co jest na zdjęciu (np. wskazać lokalizację, najważniejsze cechy) oraz uniknąć „utonięcia” nazwy w morzu podobnych określeń.

Dlaczego pozycjonowanie grafiki jest ważne?

Wbrew pozorom, ruch na stronie to nie tylko skutek optymalizacji treści, ale także grafik. Wielu internautów szuka inspiracji w Google Grafika (Images). Odbiór zgromadzonych tam obrazów jest dużo wygodniejszy i szybszy.

Głównym bodźcem do zakupu wielu towarów i usług jest wygląd. Nic tak nie przemawia do człowieka, jak obraz. Dlatego wizualizacja pokoju hotelowego zachęca do rezerwacji pobytu, fotografia wysportowanej osoby – do odwiedzenia klubu fitness, a dobrze wykonane zdjęcie produktu wzbudza potrzebę jego posiadania. Sukces stron internetowych z rzeczami tanimi i ładnymi, ale wątpliwej jakości, jest tego najlepszym potwierdzeniem. W przypadku ubrań i ozdób, internauci często nie zwracają uwagi na właściwości produktu, tylko na to jak produkt się prezentuje.

Pozycjonowanie grafik polega na publikowaniu zdjęć oryginalnych i dobrej jakości, a także odpowiednio oznaczonych, nazwanych i sformatowanych. Takie działania powinny zapewnić grafice zaszczytne miejsce w Google Grafika, które generuje dodatkowy ruch na stronie.

 

Dlaczego Ideo Force?

  • Od kilkunastu lat wspieramy klientów w budowaniu widoczności w wyszukiwarce Google na wybrane słowa kluczowe. Zrealizowaliśmy już ponad 1500 projektów e-marketingowych, również dla e-commerce.
  • Wiemy, jak projektować strony internetowe. W przypadku pojawienia się nieprawidłowości jesteśmy w stanie zadbać o funkcjonalności witryny czy przeprogramować stronę. W Ideo Force pracują programiści, webdeveloperzy i administratorzy serwerowi.
  • Wiemy też, jak wdrożyć pozycjonowanie grafik: jak nazywać zdjęcia, jakich słów kluczowych używać itp. by zdjęcia znalazły się w Google Image.
  • Korzystamy z narzędzi do optymalizacji stron internetowych (w tym optymalizacji obrazków) i rozwiązań wspierających pozycjonowanie, np. SurferSEO, MajesticSEO, Searchmetrics, Search Console, Ahrefs, SEMSTORM.
  • Nad przebiegiem prac projektowych czuwa kierownik projektu. Często pozycjonowanie obrazków to część większego procesu. Czasem nie wystarczy jedynie optymalizacja elementów graficznych i należy wdrożyć działania uzupełniające. Kierownik po konsultacji ze specjalistami podpowie co sprawdzi się w konkretnym przypadku.  
  • W zakresie pozycjonowania stron zaufały nam marki osiągające sukcesy w swoich branżach, np.: Wolters Kluwer, iParts, BPH TFI, GlaxoSmithKline, Melvit, 2KC,  Meblemix, LexisNexis. Kliknij, aby zobaczyć nasze realizacje →
Skontaktuj się z nami

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci zrealizować Twoje cele.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niepodanie danych oznaczonych jako niezbędne do świadczenia usług na Twoją rzecz uniemożliwi ich świadczenie. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Klienci o nas