IAB CaseBook: Ideo Force dla 2KC

2KC to marka rozpoznawalna i kojarzona przez konsumentów w całym kraju. Jej właścicielem są Zakłady Farmaceutyczne COLFARM S.A., z którymi Ideo Force nawiązało współpracę jeszcze w lutym 2017 roku. Pełne studium projektu zaprezentowano w casebook’u IAB.
28 stycznia 2019

Wyzwanie

COLFARM zdecydował się powierzyć agencji Ideo Force opiekę nad działaniami e-marketingowymi związanymi z serwisem 2kc.pl, który jest specyficznym przypadkiem. To platforma e-commerce, w której sprzedaż online ma relatywnie małą rolę do odegrania. Charakter samego produktu i sposób jego użytkowania sprawiają, że konsumenci korzystają z niego doraźnie. Zaopatrują się w niego w razie potrzeby np. w aptece, zdecydowanie rzadziej dokonując profilaktycznych zamówień przez internet.

W związku z powyższym promocja samego sklepu nie wydawała się efektywną strategią. Ideo Force wykorzystało go jednak z powodzeniem w szerzej zakrojonych działaniach marketingowych mających na celu budowanie świadomości i zasięgu marki.

Cele i etapy działań

Przed projektem zostały postawione szersze cele: wzrost ruchu i pozyskiwanie nowych użytkowników, zwiększenie widoczności w organicznych wynikach Google oraz budowanie świadomości istnienia marki.

Realizacja założeń została podzielona na kilka etapów:

  1. Analiza UX oraz SEO (związana z implementacją zmian i optymalizacją serwisu).
  2. Prowadzenie aktywnych działań promocyjnych (pozycjonowanie long tail, content marketing on-site, Google Ads – search i display, word of mouth marketing).
  3. Rozszerzenie działań promocyjnych o YouTube video marketing.

Strategia działania

Aby zmaksymalizować efektywność promocji, pracę zaczęliśmy od zapoznania się z serwisem 2kc.pl i jego pełnej analizy UX oraz SEO. Zgromadzone dane pozwoliły wyznaczyć elementy wymagające modyfikacji i optymalizacji.

Celem projektu było pozyskiwanie wyłącznie wartościowego ruchu, czyli użytkowników potencjalnie zainteresowanych produktem. Wymagało to dobrania odpowiednich narzędzi marketingowych oraz sporej precyzji działania.

W pierwszej kolejności przygotowaliśmy strategię pozycjonowania. Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie metody na tzw. długi ogon (long tail). Odwołuje się ona do zachowań konsumentów w sieci – coraz częściej osoby poszukujące konkretnych informacji wpisują w wyszukiwarce kombinację kilku słów (a nie pojedyncze frazy). W ten sposób zwiększają szansę na otrzymanie właściwych odpowiedzi na zadawane pytania. Ten ruch pozwolił nam ograniczyć użytkowników trafiających na stronę przypadkiem oraz zminimalizować spam.

Działania SEO uzupełniliśmy o dopasowaną i stale optymalizowaną kampanię płatną, które pełniła dwojaką rolę – wspierała obecność marki w wynikach wyszukiwania (search) oraz budowała świadomość brandu towarzysząc odbiorcy (display, YouTube). Na zakończenie rocznych działań, ten kanał komunikacji cechował się najwyższych współczynnikiem konwersji (9,65%).

Ostatnim elementem było przeprowadzenie marketingu szeptanego oraz content marketingu. Po raz kolejny odwołaliśmy się do współczesnych trendów i zachowań konsumenckich – użytkownicy szukają opinii i rekomendacji produktowych pośród innych użytkowników oraz w artykułach publikowanych w sieci.

Efekty

Wyniki osiągnięte po 12 miesiącach prac były imponujące. Zwrócić uwagę można chociażby na niektóre z nich:

  • Wzrost liczby sesji o 497%,
  • Wzrost liczby użytkowników o 550%,
  • Ilość fraz kluczowych w TOP10 + 176%,
  • Średnia konwersja +9,5%,
  • 4 z 10 podstron generujących największy ruch to poradnik / blog,
  • Średni czas spędzany na jednej stronie poradnika / bloga to 2,5 minuty.

 

Więcej informacji oraz oryginalny artykuł znaleźć można na https://iab.org.pl/aktualnosci/casebook-sem-ideo-force-dla-2kc-colfarm-s-a/.