Facebook czy Google AdWords – jak promować swój sklep internetowy?

Marketing i biznes, Maj 2017, Autor: Daniel Kazanecki
31 maja 2017

Każdy właściciel sklepu internetowego, który myśli poważnie o swojej działalności, prędzej czy później stanie przed koniecznością wyboru odpowiedniego sposobu reklamy oferowanych usług. Zadanie, choć nie wydaje się bardzo skomplikowane, wymaga kilku zasadniczych rozstrzygnięć. Jednym z najważniejszych jest miejsce podejmowanych działań promocyjnych.

Reklama w Internecie to szansa zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i dużych korporacji na zbudowanie zasięgów i pobudzenie sprzedaży. Wśród najczęściej podejmowanych kroków są reklamy na Facebooku oraz Google AdWords.  Oba sposoby cechują się łatwą optymalizacją i są chętnie wybierane zarówno przez małe marki, jak i duże korporacje. Która z nich będzie jednak lepsza w przypadku promocji sklepu internetowego?

Kim jest nasz klient?

Spodziewających się prostej odpowiedzi musimy zmartwić. Nie ma jednoznacznej recepty na tak postawioną kwestię. Oba rozwiązania  mają swoje mocne i słabe strony, a ostateczna decyzja powinna być podjęta po dokładnym przeanalizowaniu co najmniej kilku kwestii. Oto niektóre z nich.

  • Jaki cel przyświeca naszym działaniom?
  • Kto stanowi naszą grupę docelową?
  • Na jakim etapie rozpoznawalności jest nasza marka?
  • Ile środków jesteśmy w stanie przeznaczyć na kampanię

Odpowiedź na powyższe pytania pozwoli dookreślić potrzeby klienta i możliwości naszych działań. Praktyka pokazuje, że im więcej wiedzy na temat potencjalnych usługobiorców zgromadzimy, tym lepiej będziemy w stanie zorganizować całość.

 

Wyszukiwarka vs medium społecznościowe

Gdy wiedza na temat naszego klienta jest już pełna, możemy przejść do planowania wybranej kampanii. Niezależnie od indywidualnej specyfiki, oba rozwiązania cechują się łatwym zarządzaniem oraz konkurencyjnymi – względem tradycyjnych metod promocji – kosztami. Obie opcje zapewniają też duży wybór możliwości działania.

Facebook to narzędzie, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Ponad dwa miliardy użytkowników sprawiają, że portal stał się bezwzględnym numerem jeden wśród mediów społecznościowych. Ostatnie lata jego rozwoju pokazały, że nie są mu obce również działania reklamowe. W ramach płatnych zabiegów zainteresowani użytkownicy mogą wybierać spośród promocji klasycznych postów, reklam na polubienia, reklamy zewnętrznej (Page Post Link Ads), formy karuzelowej, reklamy produktów oraz coraz popularniejszych reklam w Messengerze.

W ramach AdWords możemy z kolei skorzystać między innymi z reklamy tekstowej w wyszukiwarce, reklamy banerowej i mailowej, reklamy wideo na YouTubie oraz Google Merchant Center – wyświetleń oferowanych produktów w wynikach wyszukiwania.

 

Kluczowe różnice

Atrakcyjny charakter obu form promocji sprawia, że jej wizualny potencjał nie będzie głównym elementem decydującym o ostatecznym wyborze. Kluczowe będą więc różnice tkwiące w szczegółach oferowanych przez oba kanały. Poniżej wypunktowaliśmy kilka kwestii, które powinni wziąć pod uwagę wszyscy projektanci kampanii.

  • targowanie

Targowanie to jeden z najważniejszych elementów, który wpływa na efektywność podejmowanych działań reklamowych. Oba kanały zapewniają w tym względzie spore możliwości uwzględniające dane takie jak płeć, wiek itd. Bardziej precyzyjny pod tym względem jest jednak Facebook, który informacji tego typu posiada znacznie więcej. Użytkownicy przekazują je sami podczas rejestracji do portalu i codziennej aktywności.

  • zaangażowanie

Zaangażowanie to gotowość użytkowników do wchodzenia w interakcje z marką. W budowaniu komunikacji niezwykle ważna jest możliwość natychmiastowego i niczym nieograniczonego kontaktu z potencjalnym klientem. Także tutaj przewagę posiada Facebook, który umożliwia szybkie dotarcie do użytkowników.

  • trafność dotarcia

Najlepszym działaniem jest to, które ma miejsce w odpowiednim miejscu i o odpowiedniej porze. Trafienie w potrzeby użytkownika to najlepszy sposób na zbudowanie efektywnej sprzedaży. Biorąc pod uwagę to kryterium, bezkonkurencyjna jest reklama tekstowa w Google, która oparta na poszukiwanych słowach kluczowych, zapewnia nieporównywalnie większą wydajność niż portale społecznościowe. 

  • widoczność

Reklama niezauważona to reklama zmarnowana. Natłok komunikatów reklamowych sprawia, że współczesny użytkownik Internetu jest niezwykle odporny na tego rodzaju treści. Kluczem do sukcesu są więc oryginalne kreacje, które zainteresują odbiorcę i przyciągną wzrok na dłużej. Obie platformy mają w tym względzie swoje dobre i złe strony. Reklama tekstowa może jest mniej atrakcyjna wizualnie niż kreacje facebookowe, jednak wyświetla się zawsze i jest podobna do organicznych wyników wyszukiwania, co czyni z niej niejednokrotnie faworyta rywalizacji.

  • atrakcyjność

Atrakcyjność wizualna reklamy to jeden z najważniejszych elementów wpływających na rozpoznawalność i budowanie wizerunku marki w Internecie. Choć piękne grafiki kojarzą się głównie z działaniem na portalu społecznościowym, to również reklama AdWords daje duże możliwości. Konkurencją dla facebookowej karuzeli czy ankiety są kampanie banerowe i reklamy video na YouTube. 

 

Co ostatecznie wybrać?

Niestety na tak postawione pytanie nie możemy odpowiedzieć wprost. Praktyka pokazuje, że Facebook i AdWords to platformy, które przede wszystkim świetnie działają razem, uzupełniając się wzajemnie. Jeżeli mamy taką możliwość, warto rozważyć tę opcję. Przynosi ona bowiem dużo większe korzyści niż postawienie na jeden kanał komunikacji.

 


Autor: Daniel Kazanecki, Creative and Content Manager w Ideo Force

Publikacja: Marketing i biznes, Raport: Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce – 41 ekspertów, najlepsze tipy, 23.05.2017