Kariera pozycjonera krok po kroku

Nowy Marketing, Kwiecień 2017, Autor: Łukasz Suchy
21 kwietnia 2017

Pojęcia takie jak konwersja, zasięg, liczba wyświetleń nie są Ci obce, a Twoim największym marzeniem jest pracować przy ambitnych projektach, które rozwijają się wraz z Tobą? Mamy dobrą wiadomość, możesz zostać świetnym pozycjonerem. Zanim jednak zrobisz pierwszy krok, sprawdź, jak wygląda ścieżka rozwoju w tym zawodzie. Zobacz jakie trudności będziesz musiał pokonać na poszczególnych etapach kariery i jaka wiedza będzie konieczna podczas pokonywania kolejnych szczebli zawodowej kariery.

 

Rozwój przede wszystkim

SEO to dziedzina, która ciągle się zmienia. To, co kilka lat temu było podstawą działania, dziś w wielu przypadkach okazuje się już nieaktualne. Dlatego poza zapałem kandydaci powinni przygotować się na ciągłe podnoszenie kwalifikacji i bycie na bieżąco z nowinkami technologicznymi. Włożony wysiłek będzie jednak się opłacał. Zdobyta wiedza przyczyni się do szybkiego rozwoju projektów, a tym samym własnej satysfakcji z dobrze wykonanego zadania.

Bardzo ważne jest również doświadczenie, o które należy zadbać już podczas studiów. Wiele uczelni i działających przy nich Inkubatorów Przedsiębiorczości oferuje różnego rodzaju staże i praktyki, które mogą dostarczyć interesującej wiedzy na ten temat. Warto też samodzielnie śledzić rynek pracy i postarać się podjąć współpracę z branżą. Działanie zaowocuje w przyszłości szybką ścieżką rozwoju.

Jakie umiejętności okażą się najważniejsze? Przede wszystkim przyszły pozycjoner powinien wykazać się sprawnym poruszaniem się w Internecie, nie bez znaczenia jest też kreatywność i pomysłowość, która wielokrotnie pomoże rozwiązać skomplikowane problemy. Poza tym konieczna będzie doskonała znajomość SEO i narzędzi, które wspomagają pracę. Dodatkowe punktu zdobędziesz także dzięki umiejętności programowania i znajomość podstaw HTML oraz CSS.

Brzmi skomplikowanie? Spokojnie, nie wszystko musisz wiedzieć od razu. Z doświadczenia wiemy, że zapał i gotowość do ciężkiej pracy znaczy niejednokrotnie więcej niż nawet duża praktyka. Jeśli jesteś gotowy na nowe wyzwania, zapewniamy Cię, że wiedza i umiejętności przyjdą z czasem.

 

Ścieżka kariery

Droga na szczyt kariery pozycjonera jest stroma. Pamiętaj również, że jej poszczególne etapy mogą różnić się w zależności od miejsca pracy. Uogólniając, możemy jednak wyróżnić trzy podstawowe poziomy – junior, mid oraz senior SEO Specialist. Poszczególne stopnie odpowiadają szczeblowi zaawansowania i posiadanej wiedzy.

Junior SEO Specialist to stanowisko, które pozwala zdobyć doświadczenie i poznać branżę od podszewki. Jeśli jednak sprawdzisz się na nim, powinieneś szybko dostać swoje pierwsze, małe projekty. Wraz ze wzrastającą wprawą zaczniesz otrzymywać poważniejsze zadania. Czeka na Ciebie przygotowywanie audytów i analiz, które pomogą klientom zorientować się w sytuacji ich biznesu.

Gdy zagadnienia pozycjonowania nie będą mieć przed tobą już tajemnic, przyjdzie pora na koordynowanie zadań całego zespołu link builderów i copywriterów. Ta praca poza wiedzą wymaga charyzmy i odpowiednich kompetencji miękkich, które pozwolą na zarządzanie zleconymi zadaniami i efektywną organizację działań innych pracowników.

Myślisz, że to koniec? Nic bardziej mylnego. Doświadczenie pokazuje, że kariera w branży SEO nigdy nie ma końca. Wraz z kolejnymi zadaniami będziesz zdobywał nowe umiejętności, które jeszcze bardziej pozwolą Ci się rozwinąć i spełniać swoje zawodowe marzenia.

 

W poszukiwaniu satysfakcji

Każdy, kto pracował w branży SEO, wie, że nie ma nic przyjemniejszego niż obserwowanie wzrostu rozpoznawalności i rozwoju marki klienta. Pozytywny feedback daje poczucie sensu i zapewnia realizację, dzięki której codzienna praca nie jest tylko smutnym obowiązkiem.

Satysfakcję zapewnią też z pewnością zarobki, które rosną wraz ze zdobytym doświadczeniem i wiedzą. Na ich wysokość ma wpływ wiele czynników takich jak lokalizacja, struktura firmy, rodzaj projektów, nad którymi pracujemy. Mimo tego pensja zazwyczaj jest w pełni zadowalająca. Ogólne zestawienie zarobków pozycjonerów znaleźć można tutaj.  (https://www.silesiasem.pl/ile-zarabia-pozycjoner-stawki-w-polsce-w-2016-roku)

 

Gdzie szukać pracy?

Poszukiwanie odpowiedniej oferty to proces, który należy zacząć od najbliższego otoczenia. Nie należy zapominać również, że branża SEO skupia się na działaniach w Internecie. Warto zadbać więc o odpowiednią prezencję w portalach społecznościowych. Odpowiednio zagospodarowany profil na Facebooku czy Linkedinie z pewnością pomogą zwrócić uwagę rekrutrów. Warto także regularnie odwiedzać grypy branżowe i brać czynny udział w ich życiu. Sukcesywne działanie w perspektywie czasu z pewnością pozwoli znaleźć pracę marzeń.


Autor: Łukasz Suchy, SEO Specialist w Ideo Force

Publikacja: Nowy Marketing, Zawód: Specjaliści ds. SEO/SEM (Kariera w marketingu) (cz. 1), Kwiecień 2017