Kariera specjalisty UX w e-marketingu

Nowy Marketing, Marzec 2018, Autor: Mateusz Bober
2 kwietnia 2018

Jak zacząłeś swoją przygodę z UX i jak wygląda rozwój kariery specjalisty?

Moje pierwsze zadanie, dobrych parę lat temu, z zakresu analizy użyteczności było dla mnie pewnym zaskoczeniem. Zlecono mi ocenę funkcjonalności oraz zdiagnozowanie problemów w dość wiekowym sklepie internetowym. Chodziło głównie o zgromadzenie silnych argumentów, które miały przekonać naszego klienta, że warto unowocześnić serwis i dostosować go do panujących trendów oraz oczekiwań odbiorców.

Nigdy wcześniej nie przygotowywałem tego typu dokumentacji, a chcąc zrobić to rzetelnie przeglądnąłem dostępne źródła w poszukiwaniu wskazówek, szablonów, gotowych raportów czy samej metodologii badań UX. Sporo się wtedy nauczyłem.

Natomiast nie istnieje jeden schemat ścieki kariery. Przede wszystkim każdy UX-owiec może specjalizować się w innej dziedzinie – UX research, projektowanie UX/UI, kreowanie interakcji itd. Oczywiście w dużych firmach mamy klasyczny podział na juniorów, specjalistów i seniorów, który jest typową ścieżką awansu. Potem już chyba tylko pozostaje stanowisko team leadera czy kierownika. Następuje jednak wtedy zmiana zakresu obowiązków – więcej się ma z menadżera niż specjalisty UX.

Jakich obowiązków należy się spodziewać na stanowisku specjalisty UX?

Ponownie, dużo zależy od firmy i jej wewnętrznej struktury. W tych specjalizujących się w UX każdy z członków zespołu ma swój ściśle określony zakres obowiązków. Z kolei w mniejszych agencjach może być zatrudniony jeden specjalista, który zajmuje się całym tematem.

Przyjmując jednak stanowisko specjalisty UX jako ogół zadań z pewnością możemy się spodziewać tych dotyczących poznawania potrzeb klientów, analizy stron www i interfejsów aplikacji, projektowania makiet czy sporządzania stosownej dokumentacji.

Jakimi cechami powinien charakteryzować się specjalista?

Zakres umiejętności i kompetencji może być bardzo szeroki. Warto znać programy do tworzenia makiet i prototypów takich jak UXPin, Axure, InVision, Sketch. Nie zaszkodzi także posiadanie wiedzy o HTML i CSS.

Z racji tego, że spora cześć pracy specjalisty opiera się na analizie i badaniach, byłoby dość dobrze orientować się w metodologii badań, ich budowaniu oraz narzędziach wykorzystywanych do gromadzenia danych.

Oczywiście nie można zapominać o „kreatywnych” zdolnościach. W końcu zgromadzone dane, trzeba interpretować i przełożyć na konkretne, czasami niestandardowe rozwiązania.

Co jest najlepsze w pracy eksperta UX?

Ogromną satysfakcję daje mi fakt, że praca łączy w sobie różnorodne aspekty – takie jak np. psychologia behawioralna i rozwiązania IT. Dzięki temu rzeczywiście można projektować nowocześnie, a przede wszystkim w odpowiedzi na realne potrzeby użytkowników.

Największe wady i zalety pracy?

Nie będzie chyba dla nikogo zaskoczeniem, jeśli powiem, że budżety projektowe. Czysto teoretyczne projektowanie użytecznych rozwiązań nie jest problemem. Trudności zaczynają się w momencie, kiedy koszty wymaganych zmian przekraczają dostępne środki. W gruncie rzeczy istnieją wtedy dwa rozwiązania – przekonać klienta do zwiększenia budżetu lub tak ograniczyć bibliotekę rekomendacji tak, aby stosunek koszty – efekty był maksymalnie korzystny.

A największa nagroda za pracę? To chyba świadomość, że projektowane przeze mnie rozwiązania cieszę się uznaniem i korzystają z nich setki użytkowników.

Jak wygląda kwestia zarobków?

Możemy mówić wyłącznie o swego rodzaju szacunkach czy uśrednionych wartościach. Wszystko zależy od miejsca pracy, doświadczenia czy specjalizacji. Warto w tym celu zaglądnąć do analizy przygotowanej przez eGospodarka.pl.

Gdzie zacząć szukać pracy?

Tradycyjnie – trzeba przeglądać oferty pracy na dużych portalach takich jak np. pracuj.pl i uzupełnić research o Facebook i LinkedIn.

Jakieś rady dla przyszłych specjalistów?

Najważniejsza jest tutaj praktyka. Dzięki niej realnie można poznać działanie UX. Dlatego warto skupić się na szukaniu pracy na takim stanowisku – nawet na najniższym szczeblu lub jako stażysta.

Poza tym nie obędzie się bez regularnego śledzenia panujących trendów oraz czytania publikacji na specjalistycznych serwisach.


Autor: Mateusz Bober

Publikacja: Nowy Marketing, Zawód: Specjaliści ds. UX (Kariera w marketingu) (https://nowymarketing.pl/a/17846,zawod-specjalisci-ds-ux-kariera-w-marketingu), Marzec 2018