Czy lokalizacja ma znaczenie? Kondycja polskiego SEO okiem eksperta

SEMrush Blog, grudzień 2016, Autor: Wojciech Szymański
12 grudnia 2016

Każdy kraj jest inny. Odmienne języki, poglądy, przyzwyczajenia określają jego przedstawicieli i kulturę. Jak się okazuje, różnice te są ważne także dla branży marketingowej, która, chcąc jak najlepiej spełniać stojące przed nią zadania, musi dostosować obrane metody do specyfiki lokalnej. Szczególnie widoczne jest to na przykładzie rynku SEO, który jest niezwykle wyczulony na indywidualność użytkowników poszczególnych krajów. O specyfice polskiego pozycjonowania mówi Wojciech Szymański, prezes zarządu Ideo Force.  

 

Pozycjonowanie wchodzi do gry

W Polsce już 25 mln osób aktywnie korzysta z Internetu. Rewolucja cyfrowa dokonująca się w ciągu ostatnich lat przyniosła liczne zmiany w codziennym życiu i nawykach. To przeobrażenie wydają się dostrzegać również polskie firmy, które coraz częściej zdają sobie sprawę z konieczności użycia nowoczesnych narzędzi e-marketingowych w celu promocji swojej oferty produktowej i budowania wizerunku, goszczącego w świadomości konsumenckiej. Jednym z narzędzi najlepiej spełniających ten cel jest pozycjonowanie. Promowanie witryny z uwzględnieniem słów kluczowych ważnych z perspektywy profilu działalności danej marki to szansa na zwiększenie rozpoznawalności rynkowej, szczególnie w sytuacji, gdy wyszukiwarki internetowe stały się obecnie podstawowym i najważniejszym źródłem zbierania informacji i poszukiwania wiadomości w Internecie. W kontekście tych słów nie dziwi więc fakt, że pozycjonowanie staje się coraz częściej stałym elementem strategii działania firm w Internecie.

 

Optymalizacja – sposób na sukces

Każde działanie mające na celu poprawę pozycji wyszukiwania wymaga zdiagnozowania i wskazania głównych problemów, z którymi przyjdzie nam się mierzyć. A tych wciąż niestety jest wiele. Przede wszystkim w Polsce wciąż bardzo duża ilość stron charakteryzuje się złą jakością, na którą składają się niewystarczająca zawartość i niezadowalająca użyteczność. Kiepski content i nieatrakcyjność w oczach użytkowników przekłada się na słabe efekty pozycjonowania, a tym samym zły wynik biznesowy.

Bolączką jest również to, że wiele firm wciąż korzysta z pozycjonowania typu black hat. Niskiej jakości zaplecza, pozyskiwanie bezwartościowych linków nie przekłada się na satysfakcjonującą pozycję w wyszukiwarce. Wszystko to sprawia, że aby działanie było w pełni efektywne, szczególną wagę należy położyć na optymalizację strony, która będzie nie tylko odpowiadać preferencjom wyszukiwarek, ale również okaże się w pełni przyjazna dla jej użytkowników.

Omawiany trend wydaje się wspierać Google, które obecnie ma miażdżącą przewagę na rynku. Według statystyk do giganta należy nawet 95% całego ruchu, co sprawia, że nie sposób lekceważyć przeprowadzanych przez niego zmian. Potentat coraz częściej zwraca uwagę na rodzaj publikowanych materiałów, które powinny być unikatowe i atrakcyjne pod kątem użyteczności.

Wszystko wskazuje również, że ta tendencja będzie się utrzymywać. Bardzo prawdopodobne jest, że już niedługo Google wprowadzi nowe rozwiązania mające na celu ograniczenie pozycjonowania opartego o metodę black hat i położy nacisk na dostarczane treści. Niezależnie od tempa wprowadzania tych modyfikacji, powinni przygotować się do nich zarówno właściciele witryn internetowych, jak i agencje marketingowe.

 

Co w branży piszczy?

W Polsce branża e-marketingowa rozwija się bardzo dynamicznie. Przykładem może być agencja Ideo Force. Obecnie zajmujemy się pozycjonowaniem przeszło 300 witryn internetowych, uczestniczymy w konferencjach i nieformalnych spotkaniach biznesowych. Uczestniczymy także w programie Partners Rising Star obejmującym jedynie 30 najlepszych agencji w Polsce.

Tak szybki rozwój ma wiele powodów, ale jednym z najważniejszych jest bujny rozkwit firm, które sprzedają tożsame produkty bądź usługi i poszukują metod ich promocji. Zróżnicowanemu działaniu podejmowanemu w tym względzie odpowiada także odmienny sposób rozliczenia. Polscy klienci regulują swoje zobowiązania na dwa sposoby – płacąc za wyniki lub za pomocą stałej opłaty uzależnionej od czasu poświęconego na pracę dla klienta.


Autor: Wojciech Szymański, Prezes Zarządu Ideo Force Sp. z o.o.

Publikacja: SEMRush Blog, 36+ Experts Share Insights About SEO Around Europe, grudzień 2016