Wprowadzenie do remarketingu

NowyMarketing, Grudzień 2016, Autor: Arkadiusz Wingert
9 grudnia 2016

Remarketing to pojęcie odmieniane przez wszystkie przypadki. Wielokrotnie używane znajduje się w centrum zainteresowania właścicieli sklepów internetowych, specjalistów od AdWords, marketingowców. Czym jednak jest ono w praktyce? Uchylamy rąbka tajemnicy.

Tych, którzy oczekują prostej odpowiedzi, musimy zmartwić. Nie ma jednej, prostej definicji remarketingu. Internet daje nam duże możliwości w zakresie kierowania reklamy do klientów, dlatego ujęcie ich pod postacią wspólnego określenia może sprawiać wiele problemów. Pomimo szczegółowych różnic w poszczególnych kampaniach remarketingowych istnieje jednak wspólny cel ich działania – tzw. odzyskanie koszyków.

 

Porzucone koszyki

Wszyscy właściciele sklepów internetowych wiedzą, że porzucone koszyki to jeden z największych problemów branży. Statystyki są bezwzględne, nawet 70% rozpoczętych transakcji nie znajduje pozytywnego finału. Dla zwiększenia efektywności działań bardzo ważne jest zrozumienie przyczyn, z powodu których potencjalni klienci nie decydują się na finalizację zakupu oraz wdrożenie odpowiednich mechanizmów, które pozwolą zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Jednym z nich jest remarketing, zarówno w wydaniu banerowym, jak i dynamicznym.

 

Niezawodne banery

Doświadczyłeś sytuacji, gdy szukałeś nowych butów w Internecie, a podczas kolejnej wizyty w sieci ze zdumieniem zaobserwowałeś reklamy prezentujące ofertę obuwia? Jeśli tak, miałeś do czynienia z najprostszą formą remarketingu – reklamą banerową kierowaną do osób odwiedzających dany sklep.

Jak to działa w praktyce? Na stronie docelowej zainstalowany jest specjalny skrypt, który zapisuje ciasteczko u użytkowników odwiedzających witrynę. Plik dostarcza informacji o zachowaniu klienta i umożliwia odpowiednie kierowanie reklamy. Aby ta była w pełni skuteczna musi zostać dobrze wykonana i zaadresowana do odpowiedniej grupy odbiorców. Podnieść efektywność działań pozwoli także stworzenie kilku list remarketingowych wyróżnionych wedle zachowań klientów – porzucenie koszyka, dokonanie zamówienia, przeglądanie oferty produktowej. Takie rozróżnienie umożliwi opracowanie zróżnicowanych kreacji reklamowanych, które podniosą wydajność działania.

 

Remarketing dynamiczny

Klasyczny remarketing banerowy to jednak niejedyna możliwość efektywnego odzyskiwania koszyków w naszym sklepie internetowym. Alternatywą jest bardziej zaawansowany remarketing dynamiczny. W przeciwieństwie do tradycyjnego działania w tym przypadku reklamy konstruowane są na bieżąco na podstawie analizy wyborów naszego klienta. System Google bada i automatycznie dobiera treści, które powinny wyświetlić się poszczególnym użytkownikom.

Remarketing dynamiczny, choć zapewnia dużą trafność działania, ma też swoje słabe strony. Ze względu na konieczną obecność bazy produktowej może być stosowany praktycznie tylko w przypadku promocji sklepów internetowych. Jego wdrożenie jest stosunkowo proste i wymaga jedynie dodania kilku linijek kodu do naszej strony.

 

Remarketing – czy warto?

Szereg zalet remarketingu sprawia, że reklama tego rodzaju powinna znaleźć się w centrum zainteresowania wszystkich właścicieli sklepów internetowych. Jego niewątpliwą zaletą jest możliwość dotarcia do tych osób, które w przeszłości wyraziły zainteresowanie ofertą naszego sklepu, ale nie zdecydowały się na ostateczne kupno produktu. Dzięki zebranym przez niego danym możemy w delikatny sposób przypomnieć konsumentom o naszej ofercie i tym samym doprowadzić do ostatecznej transakcji.  

Odpowiednio przygotowana kreacja pozwoli znacząco podnieść efektywność podejmowanych działań. Możliwość wyświetlania indywidualnie kierowanej reklamy ma niebagatelne znaczenie w czasach wszechobecnej personalizacji działań marketingowych. Wszak klient, który poczuje, że dany komunikat kierowany jest tylko do niego, dużo chętniej skorzysta z oferty naszego sklepu.

Już samo to sprawia, że nie warto  żałować chwil na dobre przygotowanie kampanii remarketingowej. Czas, który poświęcimy na analizę zachowania klientów, przyniesie realne korzyści w przyszłości. Konsument, który zauważy spersonalizowany komunikat, dużo chętniej wróci niż ten, który zobaczy przypadkową reklamę.

 


Autor: Arkadiusz Wingert

Publikacja: NowyMarketing, R - Remarketing (Encyklopedia Marketingu), Grudzień 2016