Trzymamy rękę na pulsie, czyli znaczenie real-time marketingu w strategii komunikacji marek

Nowy Marketing, Marzec 2017, Autorzy: Magdalena Tobiasz, Wojciech Szymański
23 marca 2017

Powszechny szum informacyjny i nieprzemyślana reklama atakująca użytkownika to cechy charakterystyczne współczesnych mediów cyfrowych.  W takich warunkach rośnie znaczenie content marketingu – przydatnych, atrakcyjnych treści, które trafiają w potrzeby i zainteresowania odbiorców.

biznes, real time marketing

Content marketing to wyzwanie dla każdej marki. Tworzenie ambitnych treści, które ogniskują uwagę odbiorców i potrafią zainteresować ich tematyką, wymaga dużych nakładów pracy i odpowiedniego zaplecza kompetencyjnego. Nie zraża to jednak właścicieli firm, którzy coraz częściej stawiają na ten typ komunikacji. Wraz ze wzrostem jego znaczenia, rośnie też waga marketingu w czasie rzeczywistym.

 

 

Real-time marketing

Real-time marketing to odwoływanie się do wypadków społecznych i kulturowych dziejących się w czasie rzeczywistym. Pod anglojęzyczną nazwą kryje się rodzaj komunikacji marki z klientami, który polega na tworzeniu treści nawiązujących do bieżących wydarzeń. Działanie inicjuje dialog wokół elementów ważnych dla odbiorów komunikatu i w ten sposób buduje wizerunek marki odpowiedzialnej społecznie.

Prowadzona interakcja zmienia również status nadawcy, który z jednostronnego twórcy treści staje się partnerem do dyskusji. Działanie tego typu jest świetną okazją do zbudowania zaufania pomiędzy usługobiorcą a usługodawcą. Poza tym dwustronny dialog inicjuje proces konkretyzacji marki. Twórca komunikatów nie jest już abstrakcyjny, ale konkretny. W oczach klientów staje się wartością, którą można przyjąć lub z którą warto polemizować.

 

Real-time marketing w social media

Cechą charakterystyczną real-time marketingu jest jego szybkość i spontaniczność. Nadawane treści są niemal od razu dostrzegane i poddawane weryfikacji przez odbiorców. W sytuacji „ciągłego nadzoru” nie można pozwolić sobie nawet na najmniejszy błąd. Prowadzenie działań tego typu wymaga więc niezwykłego wyczucia i odpowiedzialności. Konieczna będzie również umiejętność prowadzenia powstałej dyskusji.

Wszystkie wymienione wyżej cechy sprawiają, że idealnym miejscem na podejmowanie tego typu kroków są social media. Łatwy dostęp i wartka komunikacja pozwalają rozpocząć działanie w kluczowym momencie. Należy bowiem pamiętać, że dla real-time marketingu najważniejszy jest czas. Komunikat wypuszczony zbyt późno może nie spełnić swojej funkcji i przejść niezauważony.

 

Jak to robią inni?

Real-time marketing jest działaniem wykorzystywanym zarówno przez lokalne instytucje, jak i duże, międzynarodowe marki. Poniżej zamieszczamy dwa przykłady świetnie skrojonych kampanii, które wzbudziły sympatię rzeszy odbiorców.

  • Oreo

Oreo jest międzynarodową marką słynącą z okrągłych, ciemnych ciasteczek. Jednym z nich najlepszych posunięć real-time marketingowych było działanie z 2013 r. Podczas meczu o mistrzostwo ligi NFL na stadionie zgasły światła. Wypadek był inspiracją dla specjalistów od wizerunku, aby zamieścić następujący wpis “Power out? No problem” („Zabrakło prądu? Żaden problem”). Treści towarzyszyła atrakcyjna grafika przedstawiająca flagowy produkt producenta.

  • Snickers

Tej marki nikomu chyba nie trzeba przedstawiać. Znany producent zainspirował się incydentem z Mundialu w Brazylii, podczas którego urugwajski zawodnik ugryzł piłkarza Włoch. Zaraz po wydarzeniu firma zamieściła humorystyczny wpis na Twitterze o treści „Next time you’re hungry just grab a Snickres”.

Podsumowanie

Real-time marketing, jak pokazuje praktyka, daje duże możliwości, wśród których najważniejszymi są wzrost zasięgu emitowanych komunikatów, poprawa wizerunku, pozyskanie nowych klientów i lepsze poznanie dotychczasowych fanów marki oraz wzrost zaufania – jednego z najistotniejszych wskaźników sukcesu. Aby jego wykorzystanie było jednak w pełni efektywne, musi poprzedzić go dogłębna dyskusja nad celami działania i dobór osób, które staną na wysokości zadania.


Autorzy: Magdalena Tobiasz, Wojciech Szymański

Publikacja: Nowy Marketing, Real-time marketing jako element content marketingu, Marzec 2017